جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
شیخ عبد المهدی کربلایی

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین عبد المهدی کربلایی گفت: متأسفانه برخی معایب اخلاقی در جامعه عراق رواج یافته که باید برای کاهش آن تلاش شود.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، خطبه نماز جمعه این هفته کربلا خطبه سیاسی نداشت و تنها به خطبه دینی که به مسائل اخلاقی و اجتماعی پرداخت، اکتفا شد.

حجت الاسلام و المسلمین شیخ عبد المهدی کربلایی نماینده آیت الله سیستانی در خطبه های نماز جمعه کربلا که در حرم امام حسین (ع) ایراد شد، به مسائل اخلاقی جامعه پرداخت و گفت: متأسفانه برخی نوافص و معایب اخلاقی در جامعه عراق رواج یافته که باید برای کاهش آن تلاش شود.

وی احترام به حقوق نظام و مردم را وظیفه اخلاقی دانست و گفت: گسترش مسائلی مثل تعرض به معلمان، اساتید و پلیس راهنمایی و رانندگی از اعمال ناپسندی است که در شبکه های اجتماعی رواج دارد و بر اخلاقیات جامعه تأثیر می گذارد.

شیخ کربلایی افزود: نبود قدرت دولت منجر به بسیاری از اعمالی شد که نباید جامعه شاهد آن باشد.

  وی تصریح کرد: علم اصل مقدسی است و جامعه باید به آن توجه داشته و آن را در اولویت های مردم قرار دهد، امّا باید اجرای آن علم در عمل مقدس شمرده شود تا بسیاری از نواقص و معایب جامعه برطرف شود.

امام جمعه کربلا برخی تجاوز ها و تعرض ها به خدمتگذاران به جامعه را نشانه خصوصیات ناپسند و نبود ارزش های اخلاقی دانست و گفت: گسترش دو پدیده خرید و فروش مواد مخدر و خودکشی در جامعه عراق، عمل اشتباهی است و نشان دهنده عدم توانایی دولت در جلوگیری از اینگونه پدیده هاست.

شیخ کربلایی بیان داشت: اگر به تمامی جزئیات زندگی توجه شود، در آینده افرادی به وجود خواهد آمد که میتوانند در مسئولیت های مختلف و در مناصب دولتی یا موقعیت های اجتماعی نقش داشته باشند و روند عملی سیاسی و اجتماعی کشور را در صورت انحراف به سوی مسیر صحیح تغییر دهند.

نماینده آیت الله سیستانی با بیان اینکه یکی از معایب، خود پسندی است که انسان تنها به خود اهمیت می دهد و برای تحقق منفاع شخصی و فردی تلاش می کند و آن را منافع عمومی مقدم می دارد، گفت: متأسفانه برخی از مسئولین و کسانی که قدرت و امکانات در دست دارند، این خصوصیت را دارا هستند و امید می رود که آنان این امکانات در جهت خدمت به منافع عمومی به کار بگیرند، نه منافع شخصی.

وی ادامه داد: از بین خصوصیات ناپسند، عدم پرهیز از دروغ، نفاق و متهم کردن دیگران و شکستن حرمت دیگران است و تعصبات قومی، مذهبی، دینی و عشایری برخی را به اتخاذ موضعی به دور از حق و انصاف وا داشته و موجب کینه توزی و تنفر میان فرزندان یک کشور و دوری آنان از همکاری و همبستگی شده است.

خطیب جمعه کربلا استفاده از خشنوت برای حل مشکلات و درگیری های خانوادگی و غیر آن را از جمله ویژگی های ناپسند دانست و گفت: بسیاری از این مشکلات از طریق گفتگو، تفاهم و رجوع به راه های قانونی قابل حل است.

حجت‌الاسلام والمسلمین کربلایی در بخش دیگر خطبه بیان داشت: از جمله پدیده ها و ویژه های ناپسند که در بسیاری از تعاملات اقتصادی جامعه جریان دارد، پدیده رشوه، اختلاس، تجاوز به اموال عمومی، فریب، پولشویی و سوء استفاده مالی و اقتصادی از دیگران است.

وی در پایان اشاره کرد: در برهه اخیر شاهد گسترش مسائلی مثل فروپاشی بنیان خانواده ها، بی بند و باری اخلاقی، استعمال مواد مخدر و خرید و فروش آن، فراوانی خودکشی و تمایل به فرهنگ غربی و به دور از هویت عراقی، بودیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha