جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حضرت زهرا

نام‌گذاری روز ولادت حضرت زهرا(س) به نام «روز مادر»، واکاوی مادرانه های آن حضرت را بیش از پیش نمایان می سازد.

خبرگزری «حوزه» - مازندران، نام‌گذاری روز ولادت حضرت زهرا(س) به نام «روز مادر»، واکاوی مادرانه های آن حضرت را بیش از پیش نمایان می سازد.

اهمیت تبیین این مسأله از آن جهت است که رسانه های معاند ، مولفه های مادری را مورد نکوهش قرار داده اند، حال آنکه آموزه های فاطمی کاملاً منطبق با نیازهای ذاتی بانوان  بوده و الگوی بی بدیل زن ایرانی است.

در این میان مراقبت و محافظت فرزندان از خطرات، ایجاد آرامش در قلب فرزندان و زندگی توأم با آرامش در خانه و اجتماع از جمله مادرانه های ارزشمند آن حضرت است.

هم چنین توجه به تغذیه و بهداشت کودک و پرورش فرزندان عزیز در دامن پر مهر و تلاش و فعالیت های خستگی ناپذیر آن حضرت برای آرامش کودکان عزیز خود و از همه مهمتر محبت ورزی به فرزندان، جایگاه بی همتای مادری در تعالیم حضرت فاطمه (س) را آشکار می کند.

 پرورش ابعاد معنوی و اخلاقی فرزندان و آشنایی کودکان با واجبات و حتی مستحبات دینی در زندگی مشترک حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س)در  بالاترین حد ممکن به چشم می آید؛ اهتمام به اقامه نماز شب در شب یازدهم عاشورا با همه آن خستگی و رنج و با دیدن آن صحنه های دلخراش، توسط حضرت زینب(س)  و یا آموزش صحیح انجام وضو در مسجد به یک پیرمرد ، از سوی امام حسن(ع) و امام حسین (ع)، به خوبی مبیّن اهتمام حضرت زهرا (س) به آموزش  احکام دینی و اعتقادی به فرزندان است.

از سوی دیگر فعالیت هایی برای بازی و سرگرمی کودکان، در مادرانه های فاطمی به شدت خودنمایی می کند، به نحوی که فرزندان حضرت فاطمه (س) تا پاسی از شب در خانه جدشان پیامبر اکرم(ص) مشغول بازی بودند؛  بازی  و شعرخوانی حضرت صدیقه کبری (س) برای کودکان دلبند خود و برگزاری بازی های فکری و برپایی مسابقات ورزشی برای آمادگی جسمانی امام حسن (ع)و امام حسین(ع) در تاریخ مورد اشاره قرار گرفته است.  

در خاتمه باید تأکید کرد تأمل در مادرانه های آن حضرت افقی روشن در برابر بانوان جامعه اسلامی می گشاید؛ امید است همگان با بهره گیری از کمالات بانوی دوعالم، آهنگ زندگی خود را بر دین و معرفت بنا نهند.

احمد رمضانی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha