پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام نعمت الله آزموده

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه تخصصی امام خامنه‌ای بجنورد گفت: در مجموع علت و راز اینکه قرآن در آیه مباهله از فاطمه زهرا(س) به «نسائنا» تعبیر کرده آن است که حضرت فاطم(س) مظهر تجلی خوبی‌ها و شخصیت الهی زنانِ قرآنی است و تقدس همه آن‌ها در ایشان جمع بود.

حجت‌الاسلام نعمت‌الله آزموده در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، با گرامیداشت سالروز میلاد حضرت فاطمه(س)، با بیان اینکه فاطمه سرور زنان مقدس قرآنی است، اظهار کرد: قرآن به‌ جز فاطمه زهرا(س) به‌ صراحت یا به کنایت از دوازده زن پاک نام می‌برد و برای هر یک از این زنان صفت یا صفات بارزی را به‌ عنوان شاخصه ذکر می‌کند.

وی با اشاره به تعبیرات قرآنی درباره حضرت فاطمه(س)، افزود: حضرات معصومین علیهم‌السلام، اولاً خود قرآن ناطق و «خُلقُهُمُ القُرآن» هستند، ثانیاً اوصاف انبیاء در قرآن، در حقیقت تبیین شأنی از شئون و فضیلتی از فضایل بی‌انتهای ایشان است و ثالثاً اساساً کسی را نمی‌توان با این بزرگواران مقایسه کرد.

حجت‌الاسلام آزموده با بیان اینکه اما با این حال آیات متعددی در خصوص حضرت زهرای اطهر(س) در قرآن وجود دارد، اضافه کرد: علاوه بر آیه مباهله، سوره کوثر، سوره انسان، آیه تطهیر(احزاب/ ۳۳)، آیه مودت(شوری/ ۲۳)، با توجه به احادیث و تفاسیر آیات ۴۳ و ۹۰ سوره نحل، ۲۶ و ۵۷ اسراء، ۱۱۵ و ۱۳۲ طه، آیه ۴ سوره روم، ۲۴ سوره سجده، ۳۳، ۴۱ و ۵۷ احزاب، ۳۴ فاطر و ۷۵ ص، ۲۳ شوری، یک تا سه دخان، ۲۱ جاثیه، ۱۱ محمد (ص)، ۱۷ ذاریات، ۱۷ و ۲۱ طور، ۳۱، ۳۷، ۱۲۴ و ۲۳۸ بقره، ۷۱ و ۱۹۵ آل‌عمران، ۲۹ رعد و ۲۴ ابراهیم به حضرت فاطمه(س) اشاره دارد.

وی تصریح کرد: در مجموع علت و راز اینکه قرآن در آیه مباهله از فاطمه زهرا(س) به «نسائنا» تعبیر کرده آن است که حضرت فاطمه(س) مظهر تجلی خوبی‌ها و شخصیت الهی زنانِ قرآنی است و تقدس همه آن‌ها در ایشان جمع بود.

حجت‌الاسلام آزموده ادامه داد: به بیان دقیق‌تر آن بانوان هر کدام حائز شأنی از شئون و فضائل بی‌انتهای حضرت هستند.

وی تصریح کرد: این بانوان قرآنی، گویا دارای روحی واحدند که در فاطمه پیامبر(ص) متجلی شده است، لذا تمام آن‌ها منسوب به پیامبرند؛ زیرا فاطمه(س) منسوب به اوست؛ از همین رو قرآن از زبان پیامبر(ص) از فاطمه(س) به «زنان ما» تعبیر کرده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha