چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
خطبای جمعه لبنان

حوزه/ خطبای جمعه لبنان در خطبه های نماز جمعه از ملت های منطقه خواستند که موفقیت های ایران را در زمینه های علمی و فناوری و خودکفایی را الگو قرار دهند و اشاره کردند: تنها راه آزادی فلسطین و باز پس گیری اراضی آن، راه مقاومت است.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، خطبای جمعه لبنان این هفته در خطبه های نماز جمعه تأکید کردند: موفقیت های جمهوری اسلامی ایران در زمینه پیشرفت علمی و فنّاوری و خودکفایی در سطوح و بخش های مختلف علی رغم تحریم ها و محاصره ها را تجربه مهمی دانست که ملت های منطقه برای تقویت آزادی، کرامت و استقلال سیاسی و اقتصادی می توانند آن را الگو قرار دهند و تابع و وابسته به دیگران نباشند.

سید فضل الله: ملت های منطقه موفقیت های ایران را الگو قرار دهند

حجت الاسلام سید علی فضل الله امام جمعه بیرت در خطبه نماز جمعه بیروت با اشاره به اینکه دولت جدید رأی اعتماد گرفت، گفت: دولت اکنون باید به حل بحران های اقتصادی، معیشتی و پولی بپردازد و برای آن راه حل بیابد.

وی افزود: این دولت پیامد های سال های طولانی فساد، غارت، سهمیه بندی، سوء برنامه ریزی و مدیریت را به دوش گرفته است، لذا باید از حجم پیچیدگی ها و سختی ها و مشکلاتی که با آن مواجه خواهد شد، کاسته شود.

سید فضل الله با اشاره به اینکه دولت اگر اختلافات و سهمیه بندی ها را کنار بگذارد و یکپارچه و منسجم عمل کند، می تواند مشکلات را حل کرده و کشور را از این بحران نجات دهد، افزود: تظاهرات کنندگانی که با جدّیت در خیابان ها حضور یافته اند، می توانند به دولتی که فکر می کنند در حل مشکل فساد و غارت جدّی است، اعتماد کنند.

خطیب جمعه بیروت در ادامه موافقان و مخالفان دولت خواست با هم همکاری داشته باشند و کشور را به عرصه مسئولیت گریزی و متهم کردن همدیگر تبدیل نکنند؛ چراکه آنان می توانند کشور را از نابودی نجات داده و زمینه را برای پیشرفت آماده کنند.

وی در بخش دیگر خطبه اجماع دولت و ملت سوریه در وحدت سوریه و عدم کوتاهی در ثروت ها و استقلال آن را گذرگاه حقیقی برای پاسخگویی به نیازی های واقعی و عادلانه و انجام اصلاحات داخلی که سوریه برای پیشرفت دوباره به آن نیاز دارد، دانست و گفت: این مسئله می تواند سوریه را در باز پس گیری اراضی، جلوگیری از دخالت های بیگانگان، بازگشت امنیت و استقرار و نقش آن در مقابله با دشمن صهیونیستی و حمایت از منطقه توانا و قدرتمند سازد.

سید فضل الله به موضع گیری ملت فلسطین، چه در فلسطین ۴۸ یا کرانه باختری یا نوار غزه، در مخالفت با معامله قرن درود فرستاد و ابراز امیدواری کرد تشکیلات خودگردان که با معامله قرن مخالفت می کند، موضع قاطعی در این خصوص بگیرد و در جهت وحدت حقیقی فلسطین و قطع تمامی روابط با رژیم صهیونیستی و هماهنگی امنیتی با آن وارد عمل شود و زمینه را برای پایداری و مقاومت ملت فلسطین در برابر این دشمن را فراهم کند.

روحانی شیعه لبنان موفقیت های جمهوری اسلامی ایران در زمینه پیشرفت علمی و فنّاوری و خودکفایی در سطوح و بخش های مختلف علی رغم تحریم ها و محاصره ها را تجربه مهمی دانست که ملت های منطقه برای تقویت آزادی، کرامت و استقلال سیاسی و اقتصادی می توانند آن را الگو قرار دهند و تابع و وابسته به دیگران نباشند.

 شیخ یاسین خواستار اجرای اصلاحات در لبنان شد

شیخ علی یاسین رئیس نشست علمای صور در خطبه نماز جمه دولت را آغاز اجرای اصلاحات و عدم اتلاف وقت دعوت کرد.

وی با تحمیل مالیت های جدید به شهروندان با درآمد متوسط و محدود مخالفت کرد و خواستار تلاش برای بازگرداندن اموال به غارت رفته شد و از مسئولین خواست به طرف های خارجی که خیرخواه کشور نیستند، چشم امید نداشته باشند.

شیخ یاسین از مؤسسات بین المللی و کشور های بزرگ خواست مانع تجاوز های دشمن صهیونیستی به حاکمیت لبنان شود؛ چرا که آن گزینه مقابله را پیش می کشد.

شیخ دعموش: ریشه تمامی مشکلات منطقه آمریکاست

شیخ علی دعموش نایب رئیس شورای اجرایی حزب الله در خطبه های نماز جمعه گفت: بیشتر مشکلات و بحران هایی که کشور ها و ملت های منطقه از آن رنج می برند، دلیلش آمریکاست که برای بر هم زدن استقرار سیاسی، مالی، اقتصادی و اجتماعی کشور های منطقه تلاش می کند.

وی افزود: آمریکا نقش بزرگی در بحرانی که لبنان از آن رنج می برد، دارد؛ چرا که آمریکا لبنان را تحریم کرده و شرکت هایی که به دنبال سرمایه گذاری در لبنان هستند را کنترل می کند، بر غارت اموال به خارج سرپوش می گذارد و به بانک ها فشار می آورد و آنان را وادار می کند که به سپرده گذاران فشار بیاورند.

شیخ دعموش با بیان اینکه کسب رأی اعتماد توسط دولت یک دستاورد است و دولت باید برنامه کاری خود را شروع کند، افزود: بدون شک وظیفه دولت به ویژه در این شرایط سخت و پیچیده کشور آسان نیست و آن نیازمند فرصتی است تا راه حل ارائه دهد، کار کند و به نتیجه برسد. در مقابل دولت چالش های بزرگی مثل چالش اقتصادی و مالی که روز به روز خطرساز تر می شود، قرار دارد و همچنین مردم عملکرد دولت را زیر نظر دارند و امیدوارند که دولت آرمان های آنان را تحقق بخشد.

عضو ارشد حزب الله در ادامه بیان داشت: دولت در برابر این چالش ها باید مرحله کار جدّی و مداوم را آغاز کرده و در جهت تحقق دستاود های سریع و ملموس به ویژه در سطح مالی و معیشتی اقدامات جدّی و فوری صورت دهد؛ چرا که وضعیت کنونی تحمل تأخیر و امروز و فردا کردن ندارد، لذا دولت مسئولیت بزرگی بر عهده دارد و باید توانایی خود را به اثبات برساند و در امتحان اعتماد مردم موفق شود.

شیخ حبلی: مقاومت تنها راه برای آزادی فلسطین است

شیخ صهیب حبلی روحانی اهل سنت و امام جمعه شهر صیدای لبنان در خطبه نماز جمعه گفت: حسان دیاب نخست وزیر لبان بعد از کسب رأی اعتماد باید به دنبال راه حل باشد تا کشور را از بحران اقتصادی و مالی که لبنان از آن رنج می برد، خارج سازد به ویژه که اوضاع بسیار سخت شده و شهروندان نمی توانند نیاز های اساسی زندگی را تأمین کنند، لذا دولت باید در توان خود برای نجات کشور تلاش نماید.

وی در بخش دیگر خطبه اشاره کرد: سی و پنجمین سالگرد آزادی شهر صیدا پایتخت مقاومت از لوث وجود اشغالگران صهیونیستی با جنبش های مردمی در مخالفت با معامله قرن که از سوی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا رونمایی شد، همزمان شد.

شیخ حبلی ادامه داد: این مسئله نشان می دهد که گزینه مقاومت تنهاترین و کار آمدترین راه برای باز پس گیری سرزمین و آزادی انسان است.

روحانی اهل سنت افزود: فلسطین امروز نیازمند موضع گیری یکپارچه و یکدست از سوی قدرت ها و گروه های مختلف و اعتماد آنان به مقاومت به عنوان راهی برای حفظ سرزمین و مقدسات است و باید بر حق بازگشت تأکید کنند؛ چرا که هر راهی غیر از این باعث از دست رفتن فرصت و وقوع حوادثی مثل آنچه از سال ۱۹۴۸ تا کنون اتفاق افتاده، می شود.

وی در بخش دیگر خطبه بر حق ملت و ارتش سوریه در دفاع از وحدت اراضی خود در مقابله با اشغالگران آمریکایی تأکید کرد و حوادث منطقه القامشلی را واکنشی طبیعی به اشغالگران آمریکایی و غارت ثروت های نفتی آن دانست.

شیخ حبلی بیان داشت: خطر تجاوز اردوغان به حاکمیت سوریه در ادلب کمتر از اشغالگران آمریکایی نیست و سوریه با واکنش مستقیم نظامی پاسخ می دهد و این منجر به کشته و مجروح شدن تعدادی از سربازان شد.

امام جمعه شهر صیدا از کشور های عربی و اسلامی و جامعه بین المللی که خود را دلسوز سوریه و ملت آن می دانند، خواست برای محکومیت اشغالگران آمریکا و ترکیه و غارت ثروت نفتی آن شتاب کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha