جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
انتخابات

حوزه/ اصحاب رسانه و به ویژه خبرنگاران، همواره خود را صدای ملت و تریبون بیان مشکلات و دغدغه‌های ایشان به مسئولان می‌دانند؛ از این رو از اصحاب رسانه انتظار می‌رود در عین عمل به رسالت خطیر و تأثیرگذار خویش، آزادگی و آزادمردی خبرنگاری را حفظ نمایند و در دام وعده‌های شعارگونه نامزدهای انتخاباتی گرفتار نشوند که بیشتر برای اخذ رأی مطرح می‌شود.

خبرگزاری حوزه ، همه شهروندان، در هر عرصه و جایگاهی از اجتماع که نقش آفرینی می‌کنند؛ لازم است تا در رویارویی با عرصه سرنوشت ساز انتخابات مسئولیت پذیر بوده، به نکاتی هرچند به ظاهر کم اهمیت توجه جدی داشته باشند.  نامزدهای انتخاباتی و اشخاص حقوقی منتسب به نمایندگان باید از بیان شعارهای غیر معقول و ارائه برنامه‌های غیر واقعی، دست نیافتنی وخارج از وظایف نمایندگی بدور باشد.

اگر داوطلبان به بستگان، آشنایان و هواداران خود،درب‌های باغ اشتغال، پست و مقام،کارخانه، زمین و... نشان داده قول عینیت آن را سردهند؛ باید توجه داشته باشند، که این درب‌ها جز با عدول از شأن نمایندگی ملت و بده بستان‌های حزبی، بازی‌های سیاسی و اقتصاد ناسالم و فساد برانگیز ناعادلانه، گشوده نخواهد شد!

تبلیغات انتخاباتی اگرچه فرصتی ارزشمند در معرفی نامزدها و ارائه دیدگاه‌ها، نظرات و بیان برنامه‌هاست؛ در واقع این ایام دوره آزمون و سنجش مردمی برای تک تک داوطلبان بشمار می رود.

«قانون‌مداری » نخستین محورآزمون داوطلبان در موسم تبلیغات انتخاباتی است؛ لذا افرادی که خود را در معرض مسند قانونگذاری و نظارت بر اجرای قوانین قرار می دهند، باید خود و طرفدارانشان بیش از همه پایبند به قوانین بوده، مراقب باشند تا نه تنها خود، بلکه منتسبین ایشان نیز حداقل در دوران تبلیغات انتخاباتی از مرزهای قانونی عبور نکنند.

مصادیق مختلفی از قانون مداری و رعایت حقوق شهروندی در عرصه انتخابات را می توان بازشمرد که در عین رعایت تک تک فرازهای قانون انتخابات، لازم است تا مواردی چون؛ عدم بهره‌گیری از امکانات دولتی، ممانعت از اقدامات مغایر امنیت ملی نظیر تفرقه قومی و مذهبی، دیوارنویسی و پیشگیری از نصب پوسترها و برگه‌های تبلیغاتی در مکان‌های نامتعارف و ممنوعه، جلوگیری از آویزه سازی درختان شهر در ایام انتخاباتی و.... اشاره نمود.

از دیگر نکات مهمی که در دوران تبلیغات انتخاباتی می توان بدان اشاره نمود، « پرهیز از اسراف» و اندازه نگه داشتن در ابعاد مختلف تبلیغات انتخاباتی است؛ چرا که تبلیغ گسترده،پر حجم،گران و پر خرج و برگزاری میهمانی‌های سنگین و سفره انداختن های آنچنانی از مصادیق اسراف و تحقیر ملت است؛ توزیع هدایا و پول‌های بادآورده و کثیف از جمله مصادیقی برای خرید رای و در نتیجه تخلف انتخاباتی به شمار می‌آید؛ که خواسته و ناخواسته داوطلبان محترم انتخاباتی را از شمار شایستگان برای نمایندگی ملت خارج می‌سازد.

قطعا افراد و گروه‌هایی که حاضرند به هر قیمتی و با هر هزینه‌ای بر کرسی‌های سبز بهارستان تکیه زنند؛ هیچ‌گاه قادر نخواهند بود شئون وکالت ملت سرافراز ایران را پاس و از این موهبت الهی و امانت ملت صیانت نمایند.

باید توجه داشت که عرصه تبلیغات انتخاباتی در عین فراهم سازی فرصت بازشناسی دقیق میزان وابستگی داوطلبان به کانون‌های قدرت و ثروت؛ گستره وامداری افراد به قدرت مداران و ثروت‌اندوزان که به تعبیری می‌توان ایشان را سیاسیون سرمایه‌دار یا سرمایه‌داران سیاسی یاد کرد، نمایان می سازد.

داوطلبینی که در همین نخستین گام‌های تصدی نمایندگی مردم، خود را در مظان آلودگی به فساد و سوء استفاده از قدرت قرار داده، رجحان دلالی جریان‌های قدرت و ثروت را بر جایگاه رفیع نمایندگی ملت پذیرفته‌اند و در مسیر رسیدن به کرسی نمایندگی مجلس خود را وامدار جریان‌ها، گروه‌ها و اشخاص نموده‌اند؛ قطعاً در مرداب زراندوزی وقدرت‌طلبی گرفتار خواهند شد.

اگر بخواهیم مجلسی قوی، کارآمد، انقلابی و پرچمدار عدالت، قانون‌مداری، رشد اقتصادی، تعالی فرهنگی و بصیرت سیاسی داشته باشیم؛ نیاز است تا ناظر به منویات رهبرفرزانه انقلاب اسلامی که به خوبی ویژگی‌ نماینده تراز انقلاب را برشمرده‌اند؛ نمایندگانی مومن، انقلابی، شجاع، پاکدست،خدمتگزار، پرتلاش و جهادی، عدالت‌طلب و علاقه‌مند به پیشرفت سرزمین مادری را معرفی نماییم.

 باید در عین توجه به تخصص، تعهد،کارآمدی و توانمندی، سوابق و پاکدستی داوطلبان را با مشورت با افراد خبره و مورد وثوق احصا و مد نظر قرار داده، ضمن رصد رفتارهای موسم تبلیغات انتخاباتی داوطلبان و هوادارانشان و ارزیابی دقیق آن، با آگاهی، هوشمندی و تیزبینی مضاعفی نام نماینده خود را بر برگه رای بنگاریم؛ چرا که تک تک ما مسئول آرا و لذا رفتار منتخبان خود هستیم.

و از دوستان و همرزمان رسانه‌ای خویش تقاضا دارم در هیاهوی انتخاباتی حاکم بر جامعه ایران گرفتار نشوند و به رسالت روشنگری که وظیفه‌ای است بس خطیر، همت گمارند؛باید به دور از جنجال‌پردازی‌های سیاسی، از تبدیل شدن به عنصر تبلیغاتی سیاسیون شعارگرا به دور باشیم.

ضرورت دارد رسانه‌های انقلابی ضمن انجام رسالت سنگین روشنگری و شفاف‌سازی مسیر در مه‌آلود حاکم بر فضاهای سیاسی، از هیچ کوششی در تشویق آحاد مردم به خلق حضور حماسی ملت در انتخابات و تعیین سرنوشت خویش در انتخاب نخبگان اصلح دریغ نکنند.

اصحاب رسانه و به ویژه خبرنگاران، همواره خود را صدای ملت و تریبون بیان مشکلات و دغدغه‌های ایشان به مسئولان می‌دانند؛ از این رو از اصحاب رسانه انتظار می‌رود در عین عمل به رسالت خطیر و تأثیرگذار خویش، آزادگی و آزادمردی خبرنگاری را حفظ نمایند و در دام وعده‌های شعارگونه نامزدهای انتخاباتی گرفتار نشوند که بیشتر برای اخذ رأی مطرح می‌شود.

 محمد علی رستملو "خبرنگار و کارشناس رسانه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha