جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
ستاد اقامه نماز استان قم

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه گفت: زیبنده شهری مانند قم نیست که مدارس و مساجدش در خصوص برخورداری از امام جماعت و یک مبلغ علوم دینی بی بهره باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه ، آیت الله علیرضا اعرافی در نشست ستاد اقامه نماز استان قم که با حضور استاندار، مدیران استان و برخی از امامان جمعه و جماعت قم در سالن جلسات آیت الله شیخ عبدالکریم حائری مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزار شد، اظهارداشت: خدا را شاکریم که نعمت انقلاب را به ما نشان داد تا در زیر سایه ولایت شاهد پیشرفت و توسعه همه جانبه فرهنگی، اعتقادی و اخلاقی جامعه اسلامی باشیم.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه ادامه داد: امروز بیش از ۳۰۰ مرکز، موسسه و نهاد حوزوی در استان قم فعالیت داشته و دارای ساختمان اداری هستند و چه خوب است مدارس برای انجام امور فرهنگی، مناسبتی، اقامه نمازبا آنان تعامل داشته باشند که اگر بخواهم نمونه موفق آن را ذکر کنم به مدرسه علمیه جهانگیرخان و مسجد جامع قم می شود اشاره کرد.

آیت الله اعرافی به اجرای طرح حبل المتین توسط روحانیون حوزه های علمیه در مساجد اشاره کرد و افزود: این طرح در حال حاضر در ۲۰۰ پایگاه فرهنگی طی ۲ سال گذشته شکل گرفته است. برگزار کلاس های فرهنگی، حفظ، تفسیر و روخوانی قرآن، تفسیر نهج البلاغه، پاسخ به سوالات دینی نمونه ای از این فعالیت ها است.

مدیر حوزه های علمیه خطاب به ستاد اقامه نماز استان قم اظهارکرد: ستاد اقامه نماز استان قم برای پیشبرد اهداف و طرح های خود، برنامه ۵ ساله را بر اساس منویات مقام معظم رهبری و اسناد راهبردی نظام تدوین کند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه افزود: تهیه و تدارک یک برنامه ۵ ساله با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری، ظرفیت های قم، ضرورت آن، توجه به بحش سخت افزاری و نرم افزاری آن می تواند یک اقدام ارزشمند از سوی ستاد اقامه نماز و شخص آقای خامه یار به عنوان دبیر پرتلاش ستاد اقامه نماز استان باشد.

آیت الله اعرافی ادامه داد: نگاه باید اینچنین باشد که در شهری مثل قم با جمعیت یک میلیون ۳۰۰ هزار نفر با درصدی مناسب مسجد با شاخص های تمام عیاری که در اسناد راهبردی و کلان حوزه به آن مفصل پرداخته شده است وجود داشته باشد.

عضو شورای عالی حوزه بیان کرد: در راستای رسالت حوزه های علمیه در خصوص همکاری و تعامل با سایر نهادها و سازمان ها تاکنون بیش از ۴۰ تفاهم نامه منعقد شده است که یکی از علمیاتی ترین آنها ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش می باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهارکرد: به برکت این تفاهم نامه، ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش که دارای یک دبیرخانه مستقل، پویا و دارای نیروی انسانی از هر دو نهاد می باشد در طول سال با برگزاری جلسات فصلی و سالیانه آخرین اقدامات و همکاریهای طرفین را در استان های مختلف کشور مورد ارزیابی قرار می دهند.

آیت الله اعرافی ادامه داد: اگر بخواهم از یکی از دهها طرح این ستاد نام ببرم، طرح مدارس امین است که در حال حاضر طبق گزارش ارائه شده ۲۰۰ مدرسه قم در این طرح قرار دارند بطوریکه روحانیون در مدارس مستقر بوده و فعالیت های مصوب شده این ستاد را پیاده سازی می کنند. لذا می توانیم با هدف گیری مناسب افقی را در ۳ سال آینده استان در خصوص این طرح پیاده سازی کنیم.

امام جمعه قم با اشاره به دو نشست پیشین ستاد اقامه نماز استان اظهارکرد: از تعداد ۹۰ مصوبه ای که طول امسال داشته ایم طبق گزارش ارائه شده تعداد ۴۰ مصوبه هنوز عملیاتی نشده است و لذا در صورت موافقت ۴۰ مصوبه باقی مانده گذشته نیز به عنوان مصوبات این نشست مورد تایید قرار بگیرد و در دستور کار سازمان های مربوط گنجانده شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن تشکر از اقدامات و پیگیری های استاندار قم به منظور اهمیت و توجه ویژه به فریضه نماز در ادارات و سازمان های دولتی، افزود: از شهرداری قم به عنوان یکی از مجموعه های موفق و پیشرو در امر اقامه نماز در فضای سبزها و پارک های استان، خواستار عنایت ویژه ای به بحث اختصاص فضایی به عنوان پارکینگ حداقل در کنار مساجد معروف قم هستیم.

مدیر حوزه های علمیه کشور در ابتدای سخنان خود ضمن تبریک سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) به ابعاد شخصیتی این حضرت پرداخت و گفت: ایشان ویژگی های منحصر به فردی دارند که اگر بخواهیم یکی از آنها را انتخاب کنم، نماز و نگاه این بانوی مکرم اسلام به این فریضه الهی است.

وی خاطرنشان کرد: در بحار الانوار و در بیان چگونگی نماز حضرت فاطمه (س) آمده است که: " در این امّت، عبادت کسی بیش از عبادت فاطمه زهرا علیهاالسلام نبود. او چندان به عبادت می ایستاد که پاهایش ورم کرده بود. " و نیز در مورد حال حضرت در نماز آمده است:" فاطمه زهرا علیهاالسلام، در حال نماز، به سبب ترس بسیار از خداوند بزرگ، نفسش به شماره می افتاد. " با توجه به این دو مطلب می توان به عمق توجه حضرت به نماز پی برد، نمازی که نفس را به شماره اندازد، نمازی سراسر توجه و حضور قلب است که انسان را به اسرار نماز نزدیک می سازد تا از دریچه این نزدیکی بتوان از فیوضات نماز بهره برد.

انتهای پیام   ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha