جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
امام جمعه شیراز

حوزه/ امام جمعه شیراز یکی از نمادهای جامعه پردازی را حضور آگاهانه در انتخابات دانست و گفت: صرف حضور در انتخابات مهم است اما کافی نیست! چراکه حضور باید آگاهانه باشد تا به اصلاح ساختارهای جامعه بینجامد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شیراز، حجت الاسلام والمسلمین لطف الله دژکام، در جمع دانشجویان و اساتید دانشگاه فنی و حرفه ای استان فارس، ضمن تبریک به مناسبت میلاد حضرت زهرا(س) بر لزوم به روز بودن دانشجویان در حرکت انقلابی تأکید کرد و اظهار داشت: حضرت زهرا(س) را به عنوان یک بانوی انقلابی شناخته ایم، انقلابی بودن یک امتیاز بوده و همه ما می خواهیم انقلابی باشیم.

وی در پاسخ به اینکه انقلابی بودن به چه معناست و مقصود از انقلابی بودن چیست؟ اضافه کرد: برای نسل ما، ذهنیاتی از انقلابی بودن وجود دارد که نیازمند اصلاح است.

نماینده ولی فقیه در استان فارس در ادامه تصریح کرد: در دهه پنجاه، جریانات مارکسیستی در فضای بین المللی و حتی داخل کشور، سعی می کردند مفهوم انقلابی بودن را حتی با رفتارهای خاص خودشان، مصادره کنند.

وی عنوان کرد: کوبنده بودن در آن ایام مترادف انقلابی بودن بود و منطقی بودن و آرامش داشتن، در تضاد با انقلابی بودن تلقی می شد، در فضای آن سال ها، برخی به اشتباه تصور کردند که انقلاب اسلامی نیز اینگونه است، افرادی چون شهید مطهری در دهه پنجاه و در بزنگاه انقلاب، خیلی تلاش کردند تا مفهوم صحیح انقلاب اسلامی را از آن مفهومی که مارکسیست ها و کمونیست ها دنبال می کردند تمایز داده و هویت یک مسلمان انقلابی را به درستی تبیین کنند.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه برخی از بنده سؤال می کنند که آیا به اندازه ای که باید، انقلابی هستی؟ خاطرنشان کرد: بنده انقلابی بودن را عمیقا باور دارم و به آن معتقدم اما شعار دادن بدون پشتوانه عملی و بدون فکر را نه تنها قبول ندارم بلکه معتقدم به همان آرمان اصلی انقلاب نیز لطمه می زند.

وی بیان داشت: انقلابی بودنی که بنده به آن معتقدم، گام نخست آن خودسازی است، یعنی فردی که می خواهد انقلابی باشد باید به تقوا و اخلاص و افزایش دانش و مهارت های شخصی دست یافته باشد، فردی که خودسازی نکرده باشد و خودساخته نباشد، یک فرد انقلابی خوب نیز نمی تواند باشد.

حجت الاسلام والمسلمین دژکام بیان کرد: اگر چه خودسازی بر روی افراد جامعه پیاده می شود اما یک مسأله شخصی نیست و دانشگاه و جامعه باید برای تعلیم و تربیت شخصی افراد برنامه داشته باشد.

وی با اشاره به حدیثی از حضرت زهرا(س) ابراز کرد: حضرت صدیقه کبری(س) می فرمایند اگر انسان، عبادت های خود را خالصانه به سوی خدا بفرستد خداوند نیز برترین مصلحت های خود را به سوی آن فرد می فرستد، این بندگی خالصانه برای خدا، بهترین راهکار خودسازی فردی است که توسط حضرت زهرا(س) بدان ما به عنوان چراغ راه به یادگار مانده است.

امام جمعه شیراز جامعه پردازی را مورد توجه قرار داد و تأکید کرد: جامعه پردازی یعنی طراحی سیستم های توزیع عادلانه ثروت، یعنی طراحی الگوهای رفتاری صحیح مدیران جامعه و یعنی تعریف راه حل منطقی و علمی برای کلیه سازوکارهای اداره جامعه به نحوی که هیچ ابهام و مشکلی بی پاسخ باقی نماند، اگر اینگونه رفتار کنیم، به خودسازی و جامعه پردازی توجه ویژه داشته باشیم، یک انقلابی واقعی هستیم و آنگاه می توانیم بر پایه این انقلابی بودن، تمدن اسلامی نیز برپا کنیم.

وی عنوان کرد: امروز توریست هایی که به شیراز می آیند، نمادهایی از تمدن در گذشته های دور را می بینند اما تمدن اسلامی در چند ده سال و چند صد سال گذشته اثر چندانی که قابل نمایش باشد ندارد، دلیل مهم آن، استعمار و هجمه ای بود که به استقلال و هویت ملی و ایرانی ما در این چند قرن وارد شد، اما امروز به برکت انقلاب اسلامی، باید بتوانیم تمدنی کامل و غنی و قابل ارائه به دنیا برپا کنیم به نحوی که قدرت های دیگر نتوانند با تحریم و تهدید به آن خدشه وارد کنند.

نماینده ولی فقیه در فارس با اشاره به اینکه یکی دیگر از نمادهای جامعه پردازی، حضور آگاهانه در انتخابات است، خاطرنشان کرد: صرف حضور در انتخابات مهم است اما کافی نیست، حضور باید آگاهانه باشد تا به اصلاح ساختارهای جامعه بینجامد، اگر ساختارهای معیوب و کمبودها بر اثر انتخاب آگاهانه مردم و در صندوق های رأی اصلاح نشود، این کمبودها و نقائص زمینه را برای برپایی فتنه و ایجاد نارضایتی در بین مردم ایجاد می کند؛ از این رو باید آگاهانه و مسئولانه انتخاب کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha