جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
نشست رئیس مرکز خدمات و اساتید سطح عالی حوزه

حوزه/ نشست رئیس مرکز خدمات حوزه‌های علمیه و اساتید برجسته حوزه علمیه قم با هدف بررسی راهکارهای ارتقای هدفمندی خدمات این مرکز برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه نشست بررسی راهکارهای ارتقای هدفمندی خدمات مرکز با حضور حجج اسلام و المسلمین ربانی رئیس و رحیمیان عضو هیئت مدیره مرکز خدمات برگزار شد.
 

مرکز خدمات تلاش می‌کند از مأموریت و رسالت روحانیت حمایت کند
حجت الاسلام و المسلمین ربانی در این نشست ضمن تبریک ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا (س) گفت: مرکز خدمات تلاش می‌کند خدماتش در رشد و تعالی و پیشرفت حوزه تأثیرگذار باشد و این را به‌عنوان هدفمندی تعریف کرده است.

وی افزود: مرکز خدمات رویکرد خود را این‌گونه تعریف کرده است که نمی‌خواهد تنها از صنف روحانیت حمایت کند بلکه بنا دارد از مأموریت و رسالت روحانیت حمایت کند.

رئیس مرکز خدمات حوزه با بیان اینکه این رویکرد الزامات و اقتضائاتی دارد، تصریح کرد: به این دلیل که افراد در انجام رسالت حوزه مختلف هستند و همچنین نیازمندی‌ها و مناطق یکسان نیستند پس خدمات هم باید متفاوت باشد.

وی عنوان کرد: اساتید، ستون حوزه هستند و اگر از حوزه تعالی اخلاقی، منشی و علمی انتظار داریم این تعالی از استاد آغاز می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین ربانی افزود: بزرگان حوزه نیز به این صورت عمل می‌کردند و شاگردان ویژه خود را بیشتر حمایت می‌کردند و ما نیز باید این رویه را ادامه دهیم و یک کاری برخاسته از متن حوزه و در خدمت حوزه با رعایت همه جوانب انجام دهیم.
 

تکریم بیش از ۶۴۰ استاد سطح عالی و نخبگان حوزه توسط مرکز خدمات
حجت الاسلام فولادی با بیان اینکه حمایت از جامعه نخبگانی حوزه از مطالبات جدی مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) بوده است گفت: امیدوارم با همفکری یکدیگر بتوانیم به این مطالبه رهبری جامه عمل بپوشانیم.

وی بیان کرد: با توجه به رویکرد هدفمندی مرکز خدمات، ما در تلاشیم رسالت حوزه محقق شود و مهم‌ترین بخشی که می‌تواند ما را به این امر رهنمون کند جامعه نخبگان هستند.

مدیرکل جامعه نخبگانی مرکز خدمات افزود: تیم برنامه‌ریزی مرکز خدمات سه افق را برای مرکز ترسیم کرده‌اند و در بند دوم این چشم‌انداز آمده است که مرکز خدمات باید حامی اصلی جامعه نخبگانی حوزه باشد و متناسب با این مأموریت و چشم‌انداز، دفتر حمایت از جامعه نخبگانی حوزه‌های علمیه در مرکز خدمات تأسیس شد.

وی بیان کرد: نزدیک به ۲۰ سال است که بحث شناسایی نخبگان در حوزه مطرح شده ولی در بحث حمایت از نخبگان ضعیف عمل شده است و این موضوع به صورت یک حلقه مفقوده‌ای در حوزه مانده بود و مرکز خدمات تلاش می‌کند به این موضوع بپردازد.

حجت الاسلام فولادی گفت: مراکز نخبگانی حوزه بر اساس استاندارهایی که دارند فهرستی را با عنوان استعدادهای برتر معرفی می‌کنند و مرکز خدمات تنها از این افراد حمایت می‌کند و درباره بحث‌های علمی تصدی‌گری نمی‌کند.
وی تصریح کرد: ارائه تسهیلات، برگزاری اردوهای تفریحی و زیارتی و دیدار با نخبگان و استعدادهای برتر حوزه و تکریم از آنان ازجمله برنامه‌های حمایتی دفتر حمایت از جامعه نخبگانی بوده‌اند.

مدیر کل جامعه نخبگانی مرکز خدمات گفت: طرح تکریم از نخبگان در بیش از ۱۵ استان کشور اجرا شده است و با حضور در منزل بیش از ۶۴۰ نفر از اساتید سطح عالی و نخبگان حوزه از آنان تقدیر شده است.

وی با اشاره به برنامه‌های این دفتر درباره طرح‌های خدمات علمی و حمایت‌هایی که به رشد جامعه نخبگانی کمک می‌کند، افزود: حمایت از چاپ و نشر آثار جامعه نخبگانی از برنامه‌های آتی این دفتر با همکاری مراکز نخبگانی حوزه است و تا پایان اردیبهشت سال آینده از ۱۰۰ اثر حمایت خواهیم کرد.

حجت الاسلام فولادی گفت: حمایت از ایده‌ها و طرح‌های نو از دیگر برنامه‌های دفتر حمایت از جامعه نخبگانی مرکز خدمات است و ان شاء الله از ۲۵ طرح نو حمایت خواهیم کرد.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه دانشمندان شیعه در عرصه بین‌الملل حضور ضعیفی دارند در نظر داریم از سفرهای علمی اعضای جامعه نخبگانی با همکاری معاونت بین‌الملل حوزه حمایت کنیم.

از فرسایش مغزها در حوزه جلوگیری شود
آیت الله علیدوست در این نشست با قدردانی از فعالیت‌های مرکز خدمات در حمایت از جامعه نخبگانی حوزه گفت: علاوه بر حمایت از جامعه نخبگانی، بحث تولیدها و فراورده‌ها باید در درجه اول باشد چراکه این حمایت‌ها باعث می‌شود شخصیت طلبه که به ثبوت رسیده است به اثبات برسد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه بیان کرد: به عنوان مسئول کرسی‌های نظریه‌پردازی و نوآوری در شورای انقلاب فرهنگی اعلام می‌کنم از طلبه‌هایی که حرف نویی داشته یا نقد نویی در استدلالی داشته باشند حمایت می‌کنیم.

وی تصریح کرد: فرسایش مغزها یکی از مسائل مهم در کشور و حوزه است و حمایت‌های شما موجب می‌شود این مسئله کم‌رنگ شود.
 

در حمایت از طلاب به مسئله تبلیغ توجه شود
حجت الاسلام و المسلمین ساویز در این نشست گفت: شناسایی، آماده‌سازی علمی و فقهی و به‌کارگیری، سه حلقه متصل به یکدیگر برای ارائه خدمات هوشمند هستند و اگر این سه مرحله با هم باشند آسیب‌ها کمتر خواهد شد.
استاد سطح عالی حوزه علمیه قم افزود: ارتباط با آموزش حوزه شاید از محدوده شما خارج باشد ولی در نظام جمهوری اسلامی باید الزاماتی در نظر گرفته شود تا این‌گونه خدمات با همکاری بخش آموزش ارائه شود تا این حمایت‌ها ثمربخش باشد.

وی بیان کرد: شما به یک نرم‌افزار کامل، به‌روز و جامع نیاز دارید تا نتایج خدماتی را که ارائه می‌کنید پیگیری کند.

حجت الاسلام و المسلمین ساویز گفت: تلاش شود خدماتی که به طلاب ارائه می‌شود بر اساس امتیازات طلاب ازجمله خدمات علمی، پژوهشی، اخلاقی و حافظ قرآن بودن، طبقه‌بندی شود و همچنین تبلیغ یکی از امتیازات مهم در نظر گرفته شود.

وی تصریح کرد: برنامه‌هایی که تاکنون انجام شده است بسیار خوب است ولی باید تلاش شود که این برنامه‌ها آسیب‌شناسی شوند.
استاد سطح عالی حوزه علمیه قم گفت: هم‌اندیشی با جامعه نخبگانی می‌تواند در ارتقای خدمات مؤثر باشد و باید تلاش کنید این جلسات ادامه داشته باشد.
 

در رویکردهای مرکز خدمات به بیانیه گام دوم انقلاب توجه شود
حجت الاسلام و المسلمین فرخ فال در این نشست گفت: در بیانیه گام دوم انقلاب، مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) مباحثی را در ارتباط با ۴۰ سال گذشته و مباحثی را به‌عنوان دغدغه‌های گام دوم انقلاب بیان کردند و پیشنهاد می‌کنم همان‌گونه که حوزه خود را موظف می‌داند چشم‌انداز و رسالت خود را بر اساس این بیانیه تنظیم کند تا این معماری مدبرانه رهبری در تمام ابعاد نظام تحقق پیدا کند در چشم‌انداز برنامه‌های مرکز خدمات نیز توصیه‌های مقام معظم رهبری لحاظ شود.
رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین با قدردانی از ارائه خدمات هدفمند در مرکز خدمات افزود: ارائه خدمات هدفمند می‌طلبد که تمام رسالت‌ها و مأموریت‌های روحانیت به‌طور تفصیل دیده شود و متناسب با آنها خدمات شکل داده شود.
وی بیان کرد: گاهی طلاب برای پیگیری امور علمی خود با مشکلاتی مواجه می‌شوند که برای رفع آنها نیاز به اقتضائاتی دارد و مرکز خدمات می‌تواند با هزینه‌ای کمتر و با سهولت این اقتضائات را فراهم کند.
حجت الاسلام و المسلمین فرخ فال ارائه خدمات هدفمند را بسیار مناسب دانست که می‌تواند دغدغه‌های بسیاری را کاهش دهد.
 

رویکرد هدفمندی در آثار خدمات باشد نه در خود خدمت
حجت الاسلام و المسلمین عبدی گفت: مرکز خدمات با ارائه خدمات مناسب می‌تواند در حوزه حرکت ایجاد کند و در هجرت طلاب به شهرها تأثیرگذار باشد.
استاد سطح عالی حوزه علمیه قم تصریح کرد: تلاش کنید رویکرد هدفمندی به جای خود خدمت در آثار خدمات باشد تا تأثیر بیشتری داشته باشد.
وی سنخیت خدمات با روحیه سنتی حوزه را مورد تأکید قرار داد و خواستار شد به عنوان یکی از سیاست‌های مرکز خدمات مورد توجه باشد.
 

از فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی طلاب حمایت شود
حجت الاسلام و المسلمین زارعی در این نشست تلاش مرکز خدمات برای تسهیل استفاده از کتابخانه‌های معتبر، برگزاری سفرهای مطالعاتی و ایجاد تسهیلات برای تهیه منابع علمی را خواستار شد.
استاد سطح عالی حوزه گفت: باید تلاش شود از فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی طلاب و روحانیون حمایت شود.

طلبه‌ها باید به مهارتی برسند تا بتوانند فکر خود را در جامعه پیاده کنند
خانم علاسوند در این نشست مدیریت امور نخبگان را بسیار مهم دانست و گفت: اگر حمایت از نخبگان واقعی نباشد و به درستی انجام نشود این سرمایه‌ها هدر خواهد رفت.
عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده با اشاره به اینکه نتایج سرمایه‌گذاری روی نخبگان به صورت تصاعدی است، افزود: به این دلیل که ارزش‌های کیفی را با عدد و نمره سنجش می‌کنیم متوجه ارزش‌های کیفی نمی‌شویم.
وی با بیان اینکه تعریف نخبگی را باید دقیق‌تر انجام دهیم گفت: بخشی از حمایت‌ها باید صرف توان و مهارت‌ها شود؛ طلبه‌ها باید به مهارتی برسند تا بتوانند فکر خود را در جامعه پیاده کنند.
علاسوند بر افزایش کارآمدی طلاب با بالا بردن دانش بین‌رشته‌ای تأکید کرد و افزود: طلبه‌ها متناسب با علاقه‌شان باید دانش بین‌رشته‌ای را فرا بگیرند و کارآمد شوند.
 

تکریم نخبگان و استعدادهای برتر حوزه از برنامه مؤثر مرکز خدمات است
حجت الاسلام و المسلمین رحیمیان با اشاره به برخی از مشکلاتی که جامعه نخبگانی حوزه در گذشته داشته‌اند، گفت: علی‌رغم اینکه دغدغه حمایت از جامعه نخبگانی در حوزه وجود داشته است ولی به دلایل مختلف ازجمله گستردگی کارها، تنها به مقدمات پرداخته‌شده و به متن کار نپرداخته‌اند.
عضو هیئت مدیره مرکز خدمت حوزه‌های علمیه گفت: مرکز خدمات حوزه‌های علمیه مجموعه‌ای است که وارد متن کار شده است و تلاش دارد از نخبگان و استعدادهای برتر حوزه حمایت کند.
وی بیان کرد: دیدارهایی با تعدادی از جامعه نخبگانی حوزه با حضور ریاست مرکز انجام شده و در این جلسات سعی شده است که از زحمات آنها تقدیر شود که آثار بسیار خوبی داشته است.
مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: این جلسات به این منظور برگزار می‌شود که از نظرهای شما بزرگواران برای ارتقای خدمات مرکز استفاده شود.
 

در ارائه خدمات زی طلبگی حفظ شود
دکتر محمد رضایی رئیس بنیاد ملی نخبگان استان قم با بیان اینکه بحث اخلاق بسیار مهم است و باید مورد توجه باشد، گفت: سعی کنید حمایت از طلاب نخبه و استعداد برتر بر اساس معیارهای مشخص و به صورت هدفمند باشد و در ارائه خدمات زی طلبگی حفظ شود.

انتهای پیام/۳۱۳/۳۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha