سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
انتخابات

حوزه/ این روزها یک سؤال اساسی ذهن مردم را درگیر کرده است؛ مجلس تراز انقلاب اسلامی و نماینده اصلح چه ویژگی هایی دارند؟

خبرگزاری «حوزه» - بیرجند/ این روزها یک سؤال اساسی ذهن مردم را درگیر کرده است؛ مجلس تراز انقلاب اسلامی چگونه شکل می‌گیرد؟ به عبارت بهتر، نمایندگانی که می‌توانند بر صندلی‌های پرمسئولیت مجلس تراز انقلاب تکیه بزنند و از حقوق ملت ایران پاسداری کنند، باید از چه ویژگی‌هایی برخوردار باشند؟

بدون شک، مهم‌ترین و ضروری‌ترین پیش‌نیاز برای تکوین مجلس در تراز انقلاب، راهیابی نمایندگانی در تراز ملت انقلابی ایران و شاخص‌های انقلابی به مجلس است.

البته شناخت ویژگی های نماینده اصلح و مجلس در تراز انقلاب نیاز به تبیین دارد، بر همین اساس خبرنگار خبرگزاری حوزه در بیرجند به سراغ حجت الاسلام حسین جابری پور، استاد حوزه و دانشگاه رفته و با او در این باره به گفتگو نشسته است که مشروح آن را در ادامه می خوانید.

حوزه ـ نماینده تراز انقلاب اسلامی باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد؟

با توجه به نزدیک شدن به انتخابات مجلس و در هیاهوی تبلیغات عجیب و غریب و جنگ و جدل های بعضا دشمن شادکن نامزدها و جناح‌های سیاسی، برای تبیین شرایط و شاخص های نماینده تراز انقلاب اسلامی، می توان به ۵ شاخصه اصلی اشاره کرد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی دو وظیفه قانون‌گذاری و نظارت بر اجرای قوانین را بر عهده دارند و نخستین و مهم‌ترین مؤلفه یک نماینده در تراز نظام جمهوری اسلامی ایران این است که باید از حوزه فعالیت‌های مجلس و وظایف آن آگاهی کاملی داشته باشد و در دوران نامزدشدن و انتخابات، از تبلیغات سالم و ساده و به دور از تخریب دیگران استفاده کند؛ درواقع باید از ارائه وعده‌های خارج از حوزه وظایف نمایندگی مجلس شورای اسلامی بپرهیزد.

مؤلفه دیگر یک نماینده انقلابی بودن این است که به عنوان یک اصل سیاست های کلان نظام  را باورداشته باشد و از تهدیدات نظام سلطه ترسی به خود راه نمی دهد.

نماینده تراز انقلابی باید از عمق جان و دل به انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی و همچنین آرمان‌های آن معتقد باشد و به رأی مردم به عنوان یک سرمایه اجتماعی و حق الناس احترام بگذارد و بداند که در صورت راه پیدا کردن به مجلس از این اعتماد مردم هیچ گاه جز جهت منافع مردم بهره نگیرد.

آشنایی با مشکلات مردم

اساسی ترین مولفه یک نماینده مجلس، تکلیف گرا و ولایت محور  بودن اوست چراکه از ویژگی های نماینده تراز انقلاب اسلامی تقید به ولایت بوده و در مقام عمل باید مواضع رهبری را موضع خویش بداند و احکام و فتوای معظم له را فصل الخطاب بداند.

ساده زیستی مولفه ای است که باید بیشتر از همه به آن توجه شود، زیرا انتخاب نماینده ساده زیست مهمترین عامل حرکت به سوی دوری از اشرافیت که آفت بزرگ ما تجمل پرستی است، لذا باید یک نماینده مجلس، نماینده تمام مردم باشد.

آگاهی از مسائل، مشکلات، معضلات و نیازهای مردم و ارائه راهکارهای مناسب برای رفع آنها از دیگر مشخصه‌های نماینده اصلح است و یک نماینده مجلس باید توان ارائه راهکار جهت رفع مشکلات را داشته باشد.

وابسته بودن به کانون های قدرت و ثروت یک خطری جدی برای نماینده مجلس است، زیرا سبب می شود انتخابات بی هویت جلوه داده شود و نماینده ای که به دنبال کسب پیروزی در انتخابات است و فاقد مبانی و استقلال فکری باشد، نخواهد توانست در تکوین مجلس تراز انقلاب ایفای نقش کند.

بصیرت و دشمن شناسی

بصیرت و دشمن شناسی را می توان از دیگر مولفه های یک نماینده تراز انقلاب اسلامی دانست. نماینده تراز انقلاب نه تنها باید از بصیرت لازم برای تشخیص دوستان و دشمنان برخوردار باشد، بلکه باید مواضع روشنی هم داشته باشد.

در وضعیت فعلی شناخت جریان فتنه و راهبردهای آن ها و رصد و پیگیری خط ارتباطی آن ها با خارج از دیگر ویژگی های نماینده تراز انقلاب است.

طبق سخنان مقام معظم رهبری، استکبارستیزی برای ما یک اصل است و نمایندگان مجلس شورای اسلامی نباید به جای استکبار ستیزی، استکبارستایی را در پیش گیرند. مردم باید در این زمینه هوشیار باشند و از سابقه افرادی که جهت حضور در مجلس شورای اسلامی نامزد شده‌اند به خوبی آگاهی پیدا کنند و پیشینه آنها را  بررسی کنند.

مردم باید نماینده ای را وارد مجلس کنند که ورود او باعث اقتدار مجلس شود نه اینکه مجلس جایگاهی برای رسیدن به اهداف شخصی وی شود؛ وجود ویژگی های مذکور در هر فردی نماینده تراز انقلاب اسلامی را شکل می‌دهد که حضور اینگونه افراد در مجلس آرمان‌های انقلاب اسلامی را به منصه ظهور می‌گذارد.

حوزه ـ نحوه تبلیغات نامزدهای انتخاباتی برای جلب رأی مردم چگونه باید باشد؟

مهمترین راهکار، گفتگوی چهره به چهره  و دیدار حضوری نامزدها است و از طرف دیگر نباید از برخی روش های غیر متعارف همچون دادن وعده های غیر قابل اجرا برای حل مشکلات، تخریب رقبا که خلاف قانون است، و ... استفاده شود.

نکته ای که در فضای انتخاباتی ایران اسلامی حاکم است؛ نوع نگرش تبلیغاتی متفاوت نسبت به غرب است، به طوری که در غرب رأی آوردن به هر قیمت مطرح است، اما در  جمهوری اسلامی رقابت وجود دارد و از تبلیغ باید جهت معرفی شایستگی‌های فرد استفاده شود و نیازی به روی آوردن به تبلیغات دروغین نیست.

مهمترین نکته ای که هر یک از نمایندگان مجلس باید بدانند این است که یک نماینده نمی تواند کار اجرایی انجام دهد، بنابراین باید به وظیفه اصلی‌شان یعنی قانون گذاری و نظارت بر اجرای درست آن توجه و تمرکز داشته باشند.

حوزه ـ نحوه ارتباط نماینده تراز انقلابی با مردم باید به چه صورت باشد؟

باید در مجامعی که مردم حضور دارند، شرکت داشته باشند تا نیاز هایی که مردم با آن در زندگی خود درگیرند را به درستی بشناسند و نماینده ای که از سطح متوسط جامعه است، یک نماینده مردمی است و از ارتباط گسترده با مردم هیچ ابائی ندارد.

نظارت و بهره گیری از فضای مجازی جهت ارتباط با مردم و اختصاص دادن زمان برای مطالعه پیام ها و درخواست های مردم از مهمترین اقدامات نماینده انقلابی است.

در اینجا باید به نکته ای توجه شود که جهادگونه عمل کردن و سابقه جهادگری یکی از مولفه های نماینده تراز انقلاب است و نماینده انقلابی بیش از آن که به حاکمیت و قدرت وصل باشد، باید به مردم وصل باشد.

 حوزه ـ مناسب‌ترین خاستگاه اجتماعی و فرهنگی نماینده مجلس چیست؟  

وظیفه مجلس فقط در قانون گذاری و نظارت بر آن خلاصه نمی گردد، بلکه سرنوشت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور را در مجلس می توان جستجو کرد و با توجه به اهمیت و جایگاه مجلس، مردم عزیز با حضور در انتخابات آینده و با انتخاب افراد متعهد و متخصص و دلسوز و درد آشنای ملت که حاصل خون صدهاهزار شهید و جانباز است، به این کشور اعتلای مضاعفی ببخشند.

نماینده جهت پیگیری مسائل حوزه انتخابیه خود باید اقدام کند و از جهت دیگر طبق قانون اساسی نماینده کل ملت، که جایگاهی دو وجهی به وی می دهد.

مجلس شورای اسلامی باید قانونگذاری کند و نگاه کلان جهت وضع قانون را در نظر بگیرد و در وضع قوانین از توجه به نگاه بخشی بپرهیزد.

انتهای پبام /۲۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha