سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
همایش اساتید مدارس علمیه خواهران اصفهان

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خواهران اصفهان با بیان نقش هدایت گری اساتید و معلمان، گفت: استاد هدایت یک انسان خاکی را برای جاودان شدن به عهده دارد تا او به حقیقت و ماندگاری حقیقی برسد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا بهرامی در همایش اساتید حوزه علمیه خواهران استان اصفهان با تشریح جایگاه علم، دانش و استاد، اظهار داشت: طبق روایات اهل زمین، اهل آسمان، ملائکه و ماهی های دریا و حتی مورچه ای که در خانه خود است، هر کسی که نقش استادی دارد درود می فرستد و در برخی روایات نیز آمده است که برای او استغفار می کنند.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان با اشاره به  اینکه این روایات در شأن استادی که راه خیر و صلاح را به دانش آموزان نشان می‌دهد، آمده است، تصریح کرد: فلسفه این تعابیر در روایات، این است که استاد حرکت هدایتی انسان به سمت تکامل و معنویت را به عهده دارد.

وی خاطرنشان کرد: نقش استاد هدایتگر چنان است که می تواند انسان را از زمین به آسمان بکشد و یا انسان را آنچنان به خیر و سعادت رهنمون کند که بر مبنای «فطرة الله التی فطر الناس علیها» حرکت ‌کند و به سر منزل مقصود برساند.

حجت الاسلام والمسلمین بهرامی با اشاره به نقش عالم، گفت: عالم راه رشد سعادت و کمال را جلوی شاگرد قرار می دهد و صرف و نحو را به صورت علوم ابزاری می گوید و با تمام وجودش شاگرد را تربیت می کند و به او معرفت می دهد و شاگرد را نیز در این مسیر با خود همراه می کند.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان در مسیر توحید قرار دادن شاگرد توسط استاد را نقش کلیدی استاد دانست که در روایات نیز بر آن تأکید شده است.

وی خاطرنشان کرد: استادی که در مسیر شیطان قرار گیرد، مسلط به ابزار شود و خود اهل گناه باشد، هم خود در منجلاب است و هم عالَمی را با خود به منجلاب می کشاند.

حجت الاسلام والمسلمین بهرامی با اشاره به اینکه تدریس باید با هدایت گری در مسیر الهی همراه باشد، افزود: نقش استاد در کلاس درس بسیار سازنده و ارزشمند است به طوری که تمامی حرکات، رفتار، گفتار و اخلاق استاد سر کلاس برای طلاب الگو محسوب می شود.

وی با تأکید بر این که نقش تربیتی استاد از نقش آموزشی او برجسته‌تر است، اظهار داشت: اگر استاد خوب عمل نکند در مقابل حضرت زهرا(س) سر به زیر است.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان گفت: در کلاس درس یک ناظر حضور دارد و آن حضرت ولی‌عصر(عج) هستند و مسأله فقط انجام آیین نامه و قوانین آموزشی نیست.

حجت الاسلام والمسلمین بهرامی گفت: استاد هدایت یک انسان خاکی را برای جاودان شدن به عهده دارد تا او به حقیقت و ماندگاری حقیقی برسد، در طول تاریخ انسانهایی آمده اند و ماندگار شدند و این ماندگاری مدیون نقش هدایتگری اساتید آنان است.

وی ابراز داشت: ما آمده ایم تا تابلوی فرهنگ دینی باشیم و تجسم اخلاقی شویم و زندگی علوی را به طلبه بیاموزیم؛ اگر غیر از این باشد مسیر را اشتباه گرفته ایم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha