جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
رئیس جمهور

حوزه/ رئیس جمهور با تاکید بر این که دولت تا ساعت آخر پای مسئولیت و عهد خود خواهد ماند، گفت: من هیچ گاه انتخابات را زیر سوال نبرده ام و نخواهم برد؛ انتخابات در کشورمان مسئله و رکنی بسیار مهم است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی، عصر یکشنبه ۲۷ بهمن ماه، در ابتدای چهاردهمین نشست خبری خود ضمن تبریک و تهنیت میلاد دخت پیامبر اسلام، حضرت صدیقه زهرا (س) تصریح کرد: از ملت بزرگ ایران برای حضور پرشورشان در راهپیمایی ۲۲ بهمن و در چهل و یکمین سال پیروزی انقلاب اسلامی، سپاسگزاری می‌کنم.

وی افزود: سالی که گذشت و رو به پایان آن هستیم، مثل سال گذشته، سال پرماجرایی برای مردم بزرگ ایران بود، از آغاز سال با سیل در ۲۵ استان مواجه بودیم که حادثه‌ای بی سابقه در تاریخ ایران بود و بعد نیز حوادث غیر منتظره طبیعی دیگری در طول ماه‌های گذشته شاهد بودیم.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: شهادت ناجوانمردانه سردار بزرگمان، سردار سلیمانی برای همه مردم ما یک واقعه‌ای بود که تحملش بسیار سخت بود و در عین حال حضور باشکوه ملت نشان داد که مردم مسیر و راهی را که انتخاب کرده اند، به درستی ادامه خواهند داد.

روحانی ادامه داد: حادثه هواپیمای اوکراینی که موجب تاثر همه مردم ایران شد و همچنین حادثه کرمان که عده‌ای از عزیزان و هموطنانمان جان خودشان را از دست دادند، اما در عین حال در برابر همه حوادث سخت، مردم ما در طول سال ۹۸ تا امروز و سال ۹۷، ایستادگی و مقاومت بی نظیری را در برابر فشارهای خارجی از خود بروز دادند.

رئیس جمهور تاکید کرد: علیرغم اینکه بدخواهان امسال می‌خواستند با شرایط غیر قابل تحمل مواجه شویم، خوشبختانه مشکلات ما امسال کمتر از سال گذشته است، علیرغم اینکه شرایط ما در مجموع از سال گذشته سخت‌تر است، اما همه شاخص‌های ما از لحاظ اجتماعی، امنیتی و اقتصادی به ما نشان می‌دهد که موضوع فشار حداکثری آمریکا را پشت سر گذاشتیم.

روحانی تصریح کرد: بی تردید آمریکائی‌ها امروز به این نتیجه رسیدند که مسیر و استراتژی که انتخاب کرده بودند با محاسبه غلط بوده است و نسبت به ملت بزرگ ایران تاثیرگذار نخواهد بود.

تحریم‌ ایران، دستاوردی برای دشمنان نخواهد داشت 

رئیس جمهور تاکید کرد: اگرچه تحریم‌های اقتصادی به طور طبیعی مشکلاتی را برای زندگی مردم ایجاد کرد، اما دستاوردی برای دشمنان نخواهد داشت.

 روحانی ادامه داد: امریکایی‌ها فکر می‌کردند با فشار حداکثری می‌توانند ما را در حال ضعف پای میز مذاکره ببرند و تمام هدف شان این بود که با فشار حداکثری و ایجاد شرایط سخت برای مردم ایران، دولت با ضعف پای میز مذاکره حضور یابد، اما این غیرممکن است.

وی تاکید کرد: ما با قدرت، توانمندی و عزت در برابر دنیا سخن حقمان را به صراحت بیان کرده و می‌کنیم، اما هیچ گاه با ضعف پای میز مذاکره نخواهیم رفت.
رئیس جمهور با مقایسه عملکرد دولت‌های یازدهم و دوازدهم با دولت‌های قبل افزود: به رغم تحریم‌ها و فشارها، نخستین بار است که در تاریخ ایران، اقتصاد بدون نفت را در سال‌های ۹۷ و ۹۸ تجربه می‌کنیم.

 روحانی اضافه کرد: هیچ گاه در طول تاریخ، هیچ دولتی در ایران، اقتصاد بدون نفت را تجربه نکرده است، اما ما در سال ۹۷ و به ویژه امسال، اقتصاد بدون نفت را تجربه کردیم و دیدیم که می‌توان کشور را بدون نفت اداره کرد البته ممکن است، پیشرفت‌ها در چارچوب اهداف ترسیم شده توسط دولت، مقداری کند شده باشد.

رشد اقتصادی و کنترل تورم در سال آینده 

رئیس جمهور از رشد اقتصادی و کنترل تورم در سال آینده خبر داد و گفت: پیام من سال آیندهِ خوب و تشکر از مردم شریف ایران در روزهای سخت زندگی برابر فشارهای دشمن است.

 روحانی افزود: وقتی آمار را مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم در بخش انرژی، نفت، گاز، ​برق، ​آب، ​کشاورزی، ​گردشگری، ​شرکت‌های دانش بنیان، ​ صنعت و معدن و در هر بخشی مثل خدمات و آموزش و سلامت نه تنها شرایط ما شرایط نسبتا مناسبی است، بلکه وقتی با سال‌های قبل مقایسه می‌کنیم، آمار و ارقام به خوبی داریم که اولا دولت ما تا چه حد فداکارانه در این دو سال در صحنه بوده و ثانیا خادمان مردم و کارگزاران دولت در سراسر کشور تلاش و کوشش کرده اند.

وی ااظهار کرد: پیام من در سخنی کوتاه در آغاز مصاحبه، تشکر از مردم بزرگ ایران است، من به مردم اعلام می‌کنم که در سال آینده با همین توانمندی و قدرتمندی مسیر را ادامه خواهیم داد و بالاخره روزی مثل گذشته دشمن را مجبور خواهیم کرد که پای میز مذاکره بنشیند.

رئیس جمهور گفت: در سال‌های قبل در مذاکراتمان در سال‌های ۹۲ و ۹۳ آن‌ها بودند که پای میز مذاکره آمدند و از ما درخواست مذاکره کردند، البته امروز هم از ما درخواست مذاکره دارند، اما باید به شرایط عادلانه برگردند، تا این کار امکان پذیر باشد، بنابراین مسیر ما مسیر ایستادگی، مقاومت و پیشرفت در سال آینده خواهد بود.

روحانی افزود: آن‌ها که برای سال آینده تبلیغات نادرستی می‌کنند، همان طور که در سال ۹۷ تبلیغ کردند، ایران به تورم سه رقمی خواهد رسید، در حالی که دیدید در سال ۹۷ چنین نشد و در سال ۹۸ توانستیم تا امروز در مسیر درستی قرار بگیریم.

وی همچنین گفت: سال آینده هم این مسیر را ادامه خواهیم داد، سال آینده هم رشد اقتصادی مان و هم مسیر کنترل تورم بهتر خواهد شد، بنابراین آماده ام به سوالات پاسخ دهم، اما پیام من سال آینده خوب و تشکر از مردم شریف ایران در روزهای سخت زندگی در برابر فشارهای دشمن است.

سردار سلیمانی به دنبال صلح و ثبات در منطقه بود 

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه خبر درباره تلاش دولت درخصوص طرح صلح هرمز، خاطرنشان کرد: برای همه جهانیان روشن است که در این منطقه، صلح و ثبات بدون مشارکت و حضور کشور بزرگ و قدرتمندی همچون ایران امکانپذیر نیست.

 روحانی تصریح کرد: ما همواره به دنبال امنیت در این منطقه بوده ایم و شهید سلیمانی ما، جزو سردارانی بود که به دنبال ثبات و صلح در منطقه حساس خلیج فارس و خاورمیانه بود و همواره در این مسیر تلاش کرد و آخرین تلاش او هم در همین مسیر بود.

رئیس جمهور افزود: سردارسلیمانی در مسیر گفتگو با نخست وزیر دولت عراق بود که ناجوانمردانه به شهادت رسید.

روحانی با اشاره به اینکه طرح صلح هرمز در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح شده، گفت: این طرح ضمن اعلام به همه کشورها، برای دبیرکل و دولت‌های منطقه و سایر کشورها هم ارسال شد و من به طور رسمی این طرح را برای سران کشورهای منطقه ارسال کردم و از همه آن‌ها خواستیم که در این طرح مشارکت کنند.

رئیس جمهوری با اشاره به استقبال برخی کشورهای منطقه از این طرح افزود: برخی کشورها نیز تاکنون پاسخ صریحی به ما نداده اند و همچنان معتقدیم راه حل صلح و امنیتِ منطقه به دست کشورهای منطقه است و باید آن‌ها این صلح را مستقر کنند.

وی ادامه داد: البته تاکید می‌کنیم که از صلح و ثبات منطقه همه باید استفاده کنند، چرا که اگر صلح و ثباتی است باید همه کشورهای منطقه از امنیت آن برخوردار شوند واگر بخواهیم برخی کشورها را از ثمرات امنیت برخوردار و برخی دیگر را محروم کنیم، مسلماً اصولِ پایداری نخواهد بود.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: ما همچنان بر طرح صلح هرمز یا همان طرح امید اصرار می کنیم و امیدواریم یکی از بهترین راه حل‌ها برای ایجاد امنیت پایدار منطقه باشد.

هیچ گاه انتخابات را زیر سؤال نبرده ام

وی در پاسخ به این پرسش که چندی پیش، از انتصابات به جای انتخابات گفتید، در حالی که خودتان از همین طریق به عنوان رئیس جمهور انتخاب شدید و اینکه آیا این سخن بر مشارکت مردم تاثیر نمی‌گذارد؟ اظهار داشت: اگر رئیس جمهوری این طور حرف بزند که شما گفتید، خیلی بد است و حتما اثر بدی می‌گذارد، اما من هیچ گاه انتخابات را زیر سوال نبرده ام.

وی افزود: همانطور که رهبر معظم انقلاب هم فرمودند همه ارکان کشور به طور مستقیم و غیر مستقیم با انتخابات شکل می‌گیرند و مشروعیتشان را از نظر حقوقی و اجتماعی با رای مردم کسب می‌کنند.

 روحانی گفت: همه حرف من از روز اول این بود که نگذاریم یک وقت، انتخابات تبدیل به انتصابات شود که البته ممکن است برخی برداشتشان از این سخن دقیق نباشد، نه اینکه گفته باشم اکنون انتخابات نیست و انتصابات است.

رئیس جمهور اظهاراتش را با طرح این پرسش ادامه داد که اگر انتخابات نیست، پس چرا من خودم این همه اصرار می‌کنم که بیایید و در انتخابات شرکت کنید؟ اگر انتخابات واقعی نیست چرا این همه از بخش‌های نظارت و شورای نگهبان خواهش می‌کنم که مقداری سخت گیری نکنید تا مردم بیشتر در انتخابات شرکت کنند و رقابت بهتر شود؟ اگر انتصابات است این همه اصرار و التماس نمی‌خواهد!

حتماً بحث انتصابات در کار نیست

وی تاکید کرد: حتماً بحث انتصابات در کار نیست؛ آن انتصابات مربوط به قبل از انقلاب و رژیم گذشته بود و من در سخنرانی به صراحت گفتم که از رژیم گذشته در تهران، نمایندگانی را بر می‌گزیدند و بعد هم، بیهوده مردم را در حوزه‌های انتخابیه پای صندوق‌های رای می‌کشاندند.

 روحانی افزود: من در سخنانم گفتم نباید بگذاریم روزی آن اتفاق بیفتد، اکنون حتماً انتخابات داریم و همه مردم باید تلاش کنند.

رئیس جمهور بار دیگر تاکید کرد: البته ممکن است در انتخابات مثل برخی امور، از فرآیندها به طور کامل راضی نباشیم و اشکالی ندارد که انتقاد داشته باشیم، اما نباید بابت انتقاد به فرآیندها، انتخابات را ترک و با آن قهر کنیم، بلکه باید پای صندوق‌های رای برویم، زیرا انتخابات بسیار مهم است.

 روحانی اظهار کرد: من افتخار می‌کنم که در سال‌های ۹۲ و ۹۶ با رای مردم روی کار آمدم و اگر انتخاب مردم نبود، حتماً مشروعیت نداشتم؛ نه فقط من که مجلس و همه ارکان کشور چنین است.

رئیس جمهور ابراز امیدواری کرد که با حضور مردم پای صندوق‌های رای، مجلس خوبی تشکیل شود.

پاسخ به سؤالی درباره شایعه استعفای دولت

 روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر شایعات مطرح شده درباره استعفای دولت دوازدهم به دلیل خستگی، گفت: استعفا به نظر من خیلی معنا ندارد، ما از آغاز انتخابات آمدیم و وعده و قولی به مردم داده ایم که تا پایان و ساعت آخر، پای قولمان خواهیم ماند.

وی افزود: تلاش می‌کنیم آن چه به مردم وعده داده ایم را در حد امکان اجرایی کنیم، حالا ممکن است شرایط اقتصادی و فشار دشمن، مشکلاتی را برای ما ایجاد کرده باشد، اما هیچ وقت در ذهنم مساله استعفا مطرح نبوده است.

رئیس جمهور اضافه کرد: البته این را بگویم در ماه‌های اولیه که انتخابات برگزار شد و هنوز مراسم تحلیف و تنفیذ انجام نشده بود، چیزی به دلایلی در ذهن من بود و من خدمت رهبری مطرح کردم و گفتم دولت آمده و می‌خواهد کار کند، اما اگر شما به هر دلیلی فکر می‌کنید دولت و فرد دیگری بهتر می‌تواند خدمت کند، من آماده ام به راحتی کنار بروم که ایشان (رهبری) این را رد کرده و فرمودند به هیچ وجه؛ من می‌خواهم تا روز و ساعت آخر شما به خدمت خود ادامه دهید و من نیز حمایت می‌کنم.

 روحانی ادامه داد: یک بار دیگر در سال ۹۷، بنا به دلایلی که من اکنون نمی‌خواهم بگویم، در دولت مباحثی مطرح شد، دوباره من خدمت ایشان (رهبری) مطرح کردم و ایشان فرمود من حتی اجازه نمی‌دهم دولت یک ساعت زودتر مسئولیتِ خود را واگذار کند (بحث ماه و هفته نیست) و دولت تا ساعت آخر باید کار خودش را انجام دهد.

رئیس جمهور افزود: من نیز از ابتدا نظرم همین بوده و اکنون نیز نظرم همین است و دولت تا ساعت آخر کارش را انجام می‌دهد و به وظایف خودش عمل خواهد کرد و همه مردم نیز تا امروز از نظام و از دولت حمایت کرده اند و دلشان می‌خواهد شرایط کشور بهتر شود.

وی گفت: اگر ما شرایط بهتر می‌خواهیم همه باید از نظام حمایت کنیم در عین حال نیز اگر نقدی داریم، آن نقد را دلسوزانه مطرح کنیم، اشکالی ندارد یک جایی ممکن است به اصلاح نیاز داشته باشد.

 روحانی افزود: بنابراین، هرگونه حرف و شایعه را من قویا تکذیب می‌کنم، دولت پای مسئولیت خودش و عهد خود تا ساعت آخر خواهد ماند ان شاء الله.

در کنار هم باشیم

وی ادامه داد: رقابت‌های حزبی و جناحی خوب است، ولی سرجای خود باید انجام بگیرد، اشکال ما این است که بعد از انتخابات هم رقابت را ادامه می‌دهیم و می‌خواهیم به مردم بگوییم که شما اشتباه کرده اید و اگر مثلا به آقای الف رای داده اید اشتباه کرده اید و باید به آقای ب رای می‌دادید، در حالی که انتخابات همین است و جناح‌ها نظر خود را عرضه می‌کنند، ولی وقتی اکثریت قاطع مردم رای دادند، باید تسلیم رای مردم شویم و سعی کنیم این گونه رقابت‌ها را بعد از انتخابات اصلاح کنیم، چرا که شرایط ما طوری است که همه باید در کنار هم باشیم و برای برگرداندن اعتماد مردم تلاش کنیم.

رئیس جمهور افزود: همه احزاب و جناح‌ها باید از این ذهنیت خارج شوند که یک جناح کل کشور را در اختیار داشته باشد و همه جا حضور داشته باشد، این معنی ندارد که در یک کشور یک جناح یا حزب حاکم مطلق باشد و همه جا فقط همان‌ها باشند.

 روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا، مبنی بر اینکه آیا تصویب لوایح پالرمو و سی اف تی از نظر دولت منتفی است؟ افزود: دعای ما این است که مجلس آینده تشکیل شود و هماهنگی بیشتری میان مجلس و دولت باشد و به عنوان رئیس دولت متاسفم که لوایح متعددی را به مجلس دادیم که برخی بررسی شد و برخی نشد.

وی گفت: لایحه جامع انتخابات را ماه‌ها بررسی کردیم و وزارت کشور بیش از یک سال روی آن کار کرد و لایحه خوبی بود و دلمان می‌خواست ماه‌ها پیش تصویب شود و انتخابات را بر مبنای آن برگزار کنیم.

رئیس جمهور به موضوع هواپیمای اوکراینی اشاره کرد و گفت: در مورد هواپیمای اوکراینی یک اشتباه موردی رخ داد و به قدری این اشتباه عجیب بود که باورش سخت بود و همین الان هم باور آن برای من سخت است، من خودم هفت سال مسئول پدافند هوایی کشور بودم و چنین حادثه‌ای در تاریخ ایران رخ نداده بود که یک هواپیما در نزدیکی پایتخت در کنار فرودگاه بین المللی برایش چنین خطایی رخ داده باشد.

روحانی افزود: مدتی طول کشید تا بازرسی انجام شود و به یک نتیجه برسند و باید یک مقام مسئول به ما اطلاع می‌داد که این اشتباه رخ داده است، البته تخمین‌هایی در ذهن ما بود، ولی کمی طول کشید تا مقام مسئول به ما اطلاع دهد، امکان این وجود داشت که کمی در کار تسریع ایجاد شود و به جای روز شنبه این موضوع غروب پنجشنبه اعلام شود.

رئیس جمهور گفت: در این کار تعمدی نبوده و همان نیروی مسلحی که همواره برای کشور افتخارات فراوانی آفریده است، این اشتباه را به عهده گرفت و از مردم هم عذرخواهی کرد، من هم تشکر می‌کنم از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در اولین فرصت ممکن از مردم عذرخواهی کرد و به مردم این اعتماد را دادند که کاری خواهند کرد تا چنین اشتباهی دیگر رخ ندهد.

عدد سازی ها درباره آمار کشته شدگان حوادث آبان کاملا ناصحیح و غلط است

آقای روحانی در ادامه نشست خبری خود با رسانه ها در پاسخ به سوال خبرنگار نیویورکر درباره حوادث آبان ماه گفت: آن چه در رسانه ها از آمار کشته شدگان مطرح می شود با واقعیت فاصله بسیار زیادی دارد، در این حادثه رسانه های خارجی اغراق و مبالغه عجیب و غریبی کردند و عددهایی اعلام شد که با واقعیت فاصله داشت.

وی افزود: این رسانه ها در ابتدا عددی را اعلام کردند و چون واکنشی به این عددها نشان داده نشد، هر روز آن را بالاتر بردند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه این عدد سازی ها کاملا ناصحیح و غلط است، افزود: از ابتدا هم گفته بودیم باید بین کسانی که در این حوادث کشته شده اند تفکیک صورت گیرد، زیرا برخی از این افراد از نیروهای خودی هستند.

روحانی در ادامه با تاکید بر این که آمار واقعی کشته شدگان در اختیار پزشکی قانونی است، تاکید کرد: اگر همه ابعاد این ماجرا مشخص شده باشد منعی برای اعلام وجود ندارد، اما آنچه تاکنون به ما اعلام شده با آماری که در رسانه ها مطرح می شود، فاصله زیادی دارد.

آمریکایی ها از حضور حداقلی مردم در انتخابات خوشحال می شوند

وی در پاسخ به سوالی در خصوص وجود فضای انتخاباتی در کشور، اظهار داشت: خوشبختانه فضای انتخاباتی نسبت به گذشته فرق کرده است، امروز یک شور و نشاط نسبی در کشور برای انتخابات به وجود آمده و ما می‌خواهیم این شور و نشاط به حداکثر برسد.

وی با تاکید بر اینکه در روزهای آینده به بهترین شکل این انتخابات برگزار خواهد شد، گفت: حتما یک انتخابات پرشور و حداکثری به نفع همه ما است، چرا که آمریکایی‌ها از حضور حداکثری مردم ناراحت می‌شوند و آن‌ها از انتخابات با حضور حداقلی مردم خوشحال خواهند شد.

رئیس جمهور افزود: از ابتدا نگران بودم که شرایط به گونه‌ای شود تا رقابت خوبی در انتخابات صورت نگیرد، چرا که وقتی رقابت نیست، انتخابات ممکن است سالم باشد، اما حضور کم می‌شود، در رقابت حضور مردم بیشتر می‌شود.

آقای روحانی تصریح کرد: بنابراین گزارشی که قبلا وزارت کشور به من داد مبنی بر این بود که ۷۰ حوزه غیر رقابتی است، این موضوع نگران کننده بود و همه تلاشم این بود که کاری کنیم که این رقابت بیشتر شود حتی الامکان افراد و آن‌هایی که می‌شود طبق قانون تایید صلاحیت شوند، تایید شوند تا در صحنه رقابت حاضر شوند.

وی در ادامه گفت: امروز ظهر از وزارت کشور در خصوص وضعیت انتخابات پرسیدم، آن‌ها اعلام کردند که فقط ۴۴ حوزه رقابتی نیست و شرایط در بقیه حوزه‌ها مطلوب است، این موضوع برای من خوشحال کننده بود، فضاهایی که وزارت کشور اعلام می‌کند رقابتی نیست باز هم به نظر من مردم باید حضور پیدا کنند شاید از حزب آن‌ها کسی نباشد، ولی همه ما ایرانی هستیم و می‌توانیم از حزب رقیب یک نفر اصلح‌تر را انتخاب کنیم که برای کشور مفید باشد.

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر این که آیا شما از گروه و یا لیست خاصی در انتخابات با تحت عنوان یاران روحانی حمایت می‌کنید، اظهار داشت: روحانی هیچ لیستی ندارد، مردم آزاد هستند، امیدواریم مردم در انتخابات به بهترین شکل شرکت کنند و ان شاء الله آثار آن بسیار خوب برای مردم باشد و ما با مجلسی خوب و با روحیه جدید برای اداره کشور مواجه باشیم.

استفاده از ماده ۳۶ برجام به نفع کسی نیست 

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار الجزیره مبنی بر اینکه اخیراً هیئت‌های سطح بالای اروپایی به ایران سفر کردند و طرف‌های اروپایی برجام، مکانیسم ماشه را فعال کردند اگر این اختلاف حل و فصل نشود ظرف حدود ۶۰ روز پرونده به شورای امنیت ارجاع داده می‌شود به نظر شما ظرف چند هفته آینده چه اتفاقی خواهد افتاد؟ با توجه به اینکه برجام میراث و دستاورد شماست توافق در چه مسیری به پیش خواهد رفت؟ گفت: ظرف چند هفته آینده هیچ اتفاقی نمی‌افتد یعنی آنچه که مورد بحث است، اینکه در برجام تعهداتی ما داریم و تعهداتی نیز طرف مقابل دارد و طرف مقابل به خاطر خروج آمریکا و یک مقدار نیز به خاطر بی عملی خودشان نتوانست به تعهدات خود عمل کند.

وی ادامه داد: ما نیز ناچار شدیم، تعهدات مان را متقابلاً کاهش دهیم و در پنج مرحله تعهدات خودمان را کاهش دادیم و در واقع امروز ما در فعالیت هسته‌ای چه در زمینه تحقیق و توسعه و چه در زمینه غنی سازی با تعهد برجامی در واقع مقید نیستیم و درچارچوب آژانس کار خود را انجام می‌دهیم.

 روحانی افزود: اروپایی‌ها (سه کشور اروپایی) ابتدا بر مبنای بند ۳۶ به دنبال روند مکانیسم ماشه رفتند و بعد از آن ما برای آن‌ها استدلال کردیم که این روند نادرست است، این روندی که شما انتخاب کردید با ماده و بند ۳۶ در برجام نمی‌خواند.

رئیس جمهور گفت: آقای جوزف بورل که به تهران آمد من به طور مفصل برایش توضیح دادم که چرا از لحاظ حقوقی شما نمی‌توانید از ماده ۳۶ برجام استفاده کنید و برایش استدلال کردم، ذهن من این بود که این استدلال را پذیرفته است، چرا که چیزی نگفت و اعتراض نکرد.

وی افزود: من گفتم ماده ۳۶ به روشنی می‌گوید که ۵+۱ اقدام ماشه را می‌تواند انجام دهد، پس شما ابتدا باید آمریکا را به برجام برگردانید و به داخل برجام بیاید، تا ۵+۱ درست شود، آن وقت ببینیم که چکار باید کرد و او در این زمینه پاسخی نداشت.

 روحانی اظهار کرد: من به او (بورل) گفتم شما امروز نمی‌توانید از ماده ۳۶ استفاده کنید ضمن اینکه استفاده از ماده ۳۶ به نفع کسی نیست یعنی نه به نفع اروپاست و نه به نفع ماست و نه به نفع هیچ کس و آن‌ها می‌دانند پایان قصه چه خواهد شد، به خوبی می‌دانند من در یک نامه صریحی به سران اروپا نوشتم که پایان این قصه چه خواهد شد بنابراین آن‌ها به خوبی می‌دانند و به نظر من دنبال این قصه نخواهند رفت.

وی افزود: آقای بورل نیز در ملاقات با من گفت، برای مدت نامعین این روند را تعلیق کردیم، یعنی برای طولانی مدت ما فعلاً آن را تعلیق کردیم، تا بعدها باهم بنشینیم و ببینیم باید چکار کنیم، بنابراین فعلاً نه ماشه در کار است و نه در هفته‌ها و حتی ماه‌های آینده خبری خواهد بود.

 روحانی گفت: بنابراین ما به فعالیت‌های هسته‌ای خودمان ادامه می‌دهیم البته زیر نظر آژانس و امیدواریم اروپایی‌ها بتوانند راه حلی پیدا کنند که ما بتوانیم با هم تفاهم کنیم، آن‌ها به تعهدات خودشان در برجام برگردند و ما نیز به تعهدات خودمان در برجام برگردیم و در این زمینه اروپایی‌های قول‌هایی کم و پیش به ما داده اند که در این زمینه تلاش کنند امیدواریم این روند به نتیجه برسد.

سیاست فشار حداکثری آمریکا، شکست خورده است 

 روحانی در ادامه نشست خبری، در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه اطلاعات مبنی بر شرایط حاکم بر هیئت حاکمه آمریکا، از جمله شکست طرح استیضاح ترامپ و تبدیل شدن وی به عنوان بخت نخست انتخابات ریاست جمهوری آتی امریکا، و اینکه آیا در صورت انتخاب مجدد ترامپ به عنوان رئیس جمهور فشارها برایران تشدید خواهد شد یا گشایشی در فضای موجود میان دو کشور بوجود خواهد آمد یا خیر؛ گفت: اصولا برای جمهوری اسلامی ایران تفاوتی ندارد که کدام حزب در امریکا حاکم می‌شود، زیرا مهم، منافع ملی کشور است.

رئیس جمهور تاکید کرد: اینکه دولت بعدی امریکا در اختیار کدام گروه باشد، موضوع بحث نیست؛ ما همواره این نکته را اعلام کرده ایم، در صورت بازگشت امریکا به برجام و لغو تحریم ها، امکان مذاکره با امریکا در قالب ۵+۱ وجود دارد و تا زمانی که این شرایط حاصل نشود امکان مذاکره وجود ندارد.

وی افزود: اصولا در آمریکا دو تفکر حاکم است، یک گروه براین باور است که با فشار حداکثری به ایران، می‌توان این کشور را در مسیردلخواه قرار داد و گروه دوم نیز براین باروند که ایران قدرتمند است و باید با این کشور تفاهم کرد.

رئیس جمهور گفت: آنچه که در قالب مذاکرات برجام انجام شد، حاصل باور گروه هیئت حاکمه قبلی آمریکا بود، در ادامه مذاکراتی انجام شد و تفاهم حاصل گردید که اگر به این تفاهم عمل می‌شد، شرایط بهتری را در منطقه تجربه می‌کردیم، در ادامه اجرای این تفاهم نامه هم، گروه بعدی در امریکا حاکم شد.

وی افزود: این گروه (دولت جدید امریکا) بر این باور بود که راه حل مشکلات با ایران تفاهم نیست و باید شرایط را به ایران تحمیل کنند و اعتقادی به بحث بر سرموضوعات ندارد، لذا بعد از روی کار آمدن این گروه در امریکا، فشارحداکثری بر ایران اعمال کرد و در این مسیر کشورهای مرتجع عربی و اسرائیل نیز با دولت امریکا همراهی کردند، آن‌ها تصور می‌کردند ایران در برابر این فشار چند ماه بیشتر دوام نخواهد آورد و تسلیم خواهد شد و در نهایت وادار به پذیرش بسته پیشنهادی آن‌ها خواهد شد.

 روحانی گفت: امروز با گذشت ۲۰ ماه از تحریم‌های حداکثری امریکا، این سیاست شکست خورده است و شرایط اقتصادی کشور در ماه‌های اخیر بهتر شده و وضعیت ایران در منطقه هم بهتر شده است؛ در داخل هم وحدت مردم مخدوش نشده، در حالی که هدف اصلی آن‌ها از این فشارها مخدوش کردن وحدت داخلی بود.
وی افزود: هدف اصلی از تشدید فشارها این بود، مردم اینگونه تصور کنند که بدون امریکا امکان زندگی میسر نیست و نکته‌ این است که ما در ۲۰ ماه گذشته شرایط را هرچند با دشواری، ولی پشت سر گذاشته ایم.

هواپیمایی کشوری مسئولیت اعلام زمان و نحوه بسته بودن آسمان کشور را بر عهده دارد

رئیس جمهور در چهاردهمین کنفرانس مطبوعاتی در خصوص پاک سازی آسمان کشور در شرایط ویژه گفت: آسمان ما باز است و همه هواپیماها در حال رفت و آمد هستند، در یک شرایطی آسمان باید بسته شود که در این وضع، هواپیمایی کشوری مسئولیت اعلام زمان و نحوه بسته بودن آسمان کشور را بر عهده دارد.

روحانی ادامه داد: اما اینکه چه کسی باید به هواپیمای کشوری اعلام کند، معمولا دو حالت بیشتر نیست یا هواشناسی کشور براساس پیش بینی شرایط فوق العاده جوی اعلام می‌کند و یا نیروهای مسلح هستند؛ یعنی ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کند که احتمال خطر یا جنگ وجود دارد، پس باید این فضا (آسمان کشور) بسته شود.

وی افزود: در موضوع هواپیمای اوکراینی باید بگویم که حادثه صبح چهارشنبه اتفاق افتاد، بعد از آن حادثه، ما هم در جلسه دولت بودیم؛ در همان دقایق ابتدایی پرسیدم که این هواپیما مدل ۷۳۷ مکس بوده یا ورژن دیگری؛ پس به طور کل بحث سانحه برای این هواپیما مطرح بود.

 روحانی اظهار کرد: عصر همان روز در دقایق پایانی جلسه شورای عالی امنیت در بررسی مسئله عین الاسد، در خصوص سانحه هواپیمای اوکراینی باز هم صحبت شد.

وی افزود: چهارشنبه شب پس از صحبت با رئیس جمهور اوکراین، متوجه تغییر لحن صحبتش شدم، گویا احتمالاتی می‌داد؛ شب با وزیر راه به طور مفصل در این زمینه صحبت کردم وی باز هم می‌گفت خبری نبوده و سقوط هواپیمای اوکراینی سانحه بوده و به همین دلیل، پدافند هوایی کشور می‌گفت شلیکی از طرف ایران صورت نگرفته است.

 روحانی گفت: پنج شنبه تا حدودی شبهات ما بیشتر شد، با مسئولین امر صحبت کردم و پنج شنبه شب که با ستاد کل صحبت کردم تقریبا احتمال قوی بود که خطایی صورت گرفته است، اما تیم بازرسی آن‌ها هنوز گزارشی ارائه نکرده بود.

وی ادامه داد: به آن‌ها اعلام کردم که اگر به این نتیجه رسیدید، الان اعلام عمومی و رسمی کنید، ولی گفتند هنوز شبهاتی وجود دارد و فردا باید در شورای امنیت ملی بررسی شود تا به جمع بندی نهایی برسیم.

 روحانی گفت: ساعت ۲ بعد از ظهر روز جمعه اعلام کردند که خطای انسانی صورت گرفته، باز هم به آن‌ها گفتم که همین الان اعلام کنید؛ گفتند در حال نوشتن بیانیه هستیم، ساعت ۴ و نیم همان روز رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با من تلفنی صحبت کرد و رسما اعلام کرد که این خطا صورت گرفته است؛ من باز هم اعلام کردم به صورت رسمی اطلاع دهید و آن‌ها هم قبول کردند.

وی افزود: در نهایت تصمیم گرفته شد که جلسه شورای عالی امنیت ملی باید تشکیل شود، جمعه شب این اتفاق افتاد و موضوع مفصل مورد بررسی قرار گرفت؛ بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح هم بررسی شد و نهایتا تصمیم گرفته شد که رسما اعلام شود و مسئولیت را بپذیریم که این خبر به طور رسمی اعلام شد.

 روحانی ادامه داد: می‌توانست چند ساعتی زودتر این خبر اعلام شود، اما این خبر به اندازه‌ای عجیب و غریب بود که هیچ کس باورش نمی‌شد چنین اتفاقی افتاده باشد.

وی افزود: الان هم طبق مقررات بین المللی، عمدتا مسیر را در خصوص ماجرای هواپیما و جعبه سیاه با اوکراینی‌ها دنبال می‌کنیم تا موضوع حل و فصل نهایی شود.

آمریکا باید یکجانبه گرایی را فراموش کند 

رئیس جمهور در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار آزاد رسانه آمریکایی مبنی براینکه با توجه به اینکه آمریکا به دنبال تغییر رژیم ایران است، نظر شما درباره تغییر رژیم در آمریکا و شخص ساندرز چیست؛ افزود: برای ما مهم این است که مسئولان آمریکا در کاخ سفید تغییر فکر دهند و من درباره تغییر رژیم نظری ندارم و دولت امریکا باید آنچه را که به نفع مردم کشورش و ملت‌های منطقه است انتخاب کند و این دولت می تواند از هر حزب و فردی باشد.

وی گفت: من نسبت به فرد و حزب خاصی نظری ندارم، اما مهم این است کسی در کاخ سفید باشد که با محاسبه درست، مسیری را انتخاب کند که به نفع همه است.

رئیس جمهور افزود: آمریکا باید یک جانبه گرایی را فراموش کند و ادعای رهبری دنیا را از یادببرد و اگر امریکایی‌ها این دو موضوع و چند جانبه گرایی را انتخاب کرده و برای همه حکومت‌ها ارزش قائل باشند، دنیا از این مشکلات عبور خواهد کرد.

عربستان سعودی یک اشتباه بزرگ در منطقه نسبت به یمن مرتکب شد

 روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار تلویزیون المسیره یمن مبنی بر اینکه وزیر خارجه ایران در مونیخ از ارسال پیام‌هایی از عربستان خبر داد که ایران به آن‌ها پاسخ مثبت داده است، اما بعد وزیر خارجه عربستان این موضوع را تکذیب کرد مضمون این پیام‌ها چه بوده؟ و در صورت توقف تجاوز علیه یمن این مسئله برای از سرگیری روابط دو جانبه بین ریاض و تهران تاثیرگذار خواهد بود؟ گفت: همواره دولت‌هایی بودند که پیام‌هایی را برای ما می‌آوردند از ابتدا نخست وزیر پاکستان برای این موضوع به ایران آمد، همین اواخر هم باز دولت‌های پاکستان و عراق و حتی دولت‌های دیگر در این زمینه فعال بودند، دولت‌های اروپایی نیز پیام‌هایی را برای ما آوردند.

رئیس جمهور افزود: ما همیشه پاسخ مان این بوده است که ما یک مشکل پیچیده و غیر قابل حل با عربستان نداریم و هر زمانی که عربستان آماده باشد مسائلی که بین ما است، قابل گفتگو است.

 روحانی تصریح کرد: اکنون مهمترین مسئله در منطقه مسئله یمن بوده و برای عربستان سعودی هم مهم است که پایان کار چگونه باشد، عربستان سعودی یک اشتباه بزرگ در منطقه نسبت به یمن مرتکب شد و فکر می‌کرد یمن را در عرض چند هفته و یا چند ماه می‌تواند تسلیم کند.

وی افزود: این خطا یا اشتباهی بود که انجام داد و تا امروز هم خود گرفتار شده و هم مردم عزیز یمن را گرفتار کرده است و کشتار بی سابقه‌ای را در آنجا ایجاد کرده است، البته اگر عربستان دست از تجاوز به یمن بردارد همانطور که اشاره کردید، شرایط برای گفتگو  و مصالحه بسیار آماده‌تر خواهد بود و یکی از مسائل بسیار مهم مسئله یمن است.

رئیس جمهور در ادامه گفت: ما معتقدیم مسئله یمن باید به خود مردم یمن واگذار شود و مردم آنجا باید آن را حل و فصل کنند و کشورهایی که به یمن تجاوز کرده اند هم باید دست از تجاوز بردارند و هم غرامت و خسارت را به مردم یمن پرداخت کنند.

چین در شرایط تحریمی، همواره کنار ایران بوده است

 روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار فونیکس چین درخصوص مقابله دولت پکن با ویروس کرونا و همچنین آینده روابط دوجانبه ایران و چین، افزود: بسیار متاسفیم که مردم عزیز چین گرفتار این میهمان ناخوانده (ویروس کرونا) شده اند که در شهر ووهان و مناطق دیگر مردم را تحت فشار قرار داده است.

وی افزود: ویروس کرونا حادثه مهمی است که دولت چین در این باره به خوبی احساس مسئولیت کرده و برای مردم کشورش و همچنین مردم دنیا، اطلاع رسانی کرده است.

رئیس جمهور اظهار کرد: دولت چین تلاش خوبی در پیگیری و مبارزه با ویروس کرونا انجام داده است، همچنین دولت های دیگر هر کدام به نوبه خود تلاش می کنند؛ ما هم معتقدیم با کمک همدیگر، باید در این حادثه بسیار تلخی که برای مردم چین و دیگر کشورها ایجاد شده، همکاری شود تا از این مساله عبور کنیم.

رئیس جمهور درباره رابطه دولت چین با جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: رابطه ما با این کشور همواره خوب بوده و در شرایط تحریم های سخت و فشار، چین دوستی و روابط خودش را حفظ کرده و امروز ما در بخش های مختلف با دولت این کشور در ارتباط هستیم.

 روحانی تاکید کرد: چین و روسیه در بخش های مختلف بین المللی، روابط بسیار خوبی با ایران داشته و این رابطه را حفظ کرده اند، لذا ما می خواهیم این روابط دوستانه با چین را ادامه دهیم.
 

گفتنی است، چهاردهمین نشست خبری رئیس جمهور عصر یکشنبه با حضور ۱۰۰ خبرنگار داخلی از ۷۵ رسانه و ۱۰۰ خبرنگار از ۶۵ رسانه خارجی از ۲۰ کشور  در سالن شهید بهشتی مجموعه ریاست جمهوری برگزار شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • خرم دوست IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
    0 2
    کی به شورای نگهبان حمله کرد؟ چه کسی گفت انتخابات تشریفات است؟