جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
مطالعه

حوزه- محقق آسیب های حوزه زن و خانواده گفت: زنان اهل مطالعه در برابر آسیب ها و معضلات خانوادگی و اجتماعی راه حل های قابل قبول تری را به کار خواهند گرفت و موفقیت های بیشتری خواهند داشت.

 سیده مریم طباطبایی ندوشن در گفتگو با خبرگزاری حوزه، در خصوص آسیب های حوزه زن و خانواده در جوامع امروزی و ایران اظهار داشت: اکثر افراد جامعه اعم از صاحبنظران و کم سوادان به این سوال، پاسخ های نسبتا مشابهی خواهند داد و تقریباً همه ما درباره افزایش آمارهای ناخوشایندی مانند طلاق،  بد حجابی، افزایش گرایش زنان به دخانیات و مواد مخدر، خود نمایی های زنان جوان در فضای مجازی  و ظهور برخی ناهنجاریهای دیگر مانند تجمل گرایی افراطی در حوزه زن و خانواده متفق القول هستیم.

وی با اشاره نبود نظرات یکسان در زمینه علل و عوامل آسیب های حوزه زن و خانواده خاطر نشان کرد: متاسفانه کارشناسان در زمینه علل و عوامل ایجاد این پدیده ها، اجماع  ندارد و همین موضوع باعث فرهنگ سازی های مقطعی و تصمیم گیریها و اقدامات سلیقه ای و کوتاه مدت می شود. بنده نیز از نظر مهمترین آسیب های حوزه زن و خانواده با بقیه مردم هم نظر هستم و مواردی که به آن‌ها اشاره شد را در قلمرو بیشترین آسیب ها قلمداد میکنم.

طباطبایی ندوشن علت ایجاد این پدیده را واکسینه نشدن بانوان در مقابل این آسیب ها برشمرد و افزود: یکی دیگر از عوامل پدید آمدن آسیب ها در حوزه زنان عدم پرورش روحیه مطالعه و عمیق اندیشی در زنان است. این جمله ماندگار شهید مطهری که میفرمایند «من ستایشگر معلمی هستم که اندیشیدن را به من آموخت نه اندیشه ها را » دقیقا به همین روحیه اشاره دارد. آموزش و پرورش ما با علوم وارداتی و برنامه های پرورشی ضعیف، فقط اندیشه ها را می آموزد و نمیتواند اندیشیدن را بیاموزد. زمانی میتوانیم اندیشیدن را بیاموزیم که آموزش ما محقق پرور و تحقیق محور باشد. زمانی که ساعت های پرورشی، مبتنی بر تحلیل کتاب های غیر درسی مناسب با سن دانش آموزان باشد.

محقق آسیب های حوزه زن و خانواده یکی از مهمترین راهکارهای اساسی و زیر ساختی را تشویق و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی  عنوان کرد و گفت: این روش قویاَ در جامعه، جواب خواهد داد و این فرهنگ، زمانی به طور موفق و کامل اجرا خواهد شد که مسئولان فرهنگی و والدین ، ارزش کتابخوانی برای کودکان را از دوسالگی کودک و ارزش مطالعه در نوجوانی را بدانند.

ترویج شیوه اندیشیدن با قصه‌گویی

طباطبایی ندوشن تصریح کرد: اگر مسئولان فرهنگی، تشویق و اقناع  والدین به کتابخوانی  و قصه گویی را در اولویت قرار دهند و اگر کتابخوانی والدین برای کودک به طور مستمر اتفاق بیفتد و در مهد کودک، مدرسه و دانشگاه این فرهنگ تشویق و ترویج شود با جامعه توسعه یافته ای از نظر نیروی انسانی مواجه خواهیم بود؛ جامعه ای که شیوه اندیشیدن را می داند.

وی در خصوص اهمیت مسئله کتابخوانی برای کودکان ابراز داشت: کتابخوانی برای کودک از نظر روانشناسی، تاثیری عمیق بر پرورش «تفکر خلّاق» او دارد چرا که قصه گویی و کتابخوانی برای کودک، تخیل او را پرواز میدهد و پرورش تخیل، زمینه خلاقیت است. مسلما جامعه، دارای افرادی  با مهارت ها و توانایی های مختلف است حالا اگر این افراد دارای تفکر خلاق باشند، یک جامعه پیشرفته با انسانهای خلاق در همه زمینه ها خواهیم داشت. افراد خلاق نه تنها برای چالش های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و ...جامعه راه حل ارائه میکنند بلکه در حل مسائل شخصی و خانوادگی نیز راه حل ها و راهکارهای مفید تر و همه جانبه تری را ارائه خواهند کرد.

محقق آسیب های حوزه زن و خانواده عنوان کرد: زنان اهل مطالعه در برابر آسیب ها و معضلات خانوادگی و اجتماعی راه حل های قابل قبول تری را به کار خواهند گرفت و موفقیت های بیشتری خواهند داشت.    

طباطبایی ندوشن تقویت تفکر نقاد در افراد را شاخصه مهم دیگری برشمرد و ادامه داد: کتابخوانی تفکر مهم دیگری مانند «تفکر نقاد» را نیز پرورش می دهد و این تفکر، باعث وسعت فکر می شود. یکی از زمینه های مساعد برای پذیرش تهاجم های فرهنگی و آسیب های اجتماعی نظیر تجمل پرستی، مادی گرایی، خود نمایی ، عمل های غیر ضروری زیبایی و .. کوچک بودن دنیای ذهنی فرد است که باعث پذیرش آسان همه تبلیغات و تاثیر های محیطی می شود. تفکر نقاد باعث ایجاد بینش درونی در فرد می شود که معادل آن بصیرت اجتماعی و فرهنگی است. برای رشد شخصیت زن ، برای ارتقای جایگاه او در خانواده و جامعه، برای  افزایش شناخت او نسبت به حقوق و مسیولیت هایش، برای واکسینه شدن او نسبت به تبلیغات مخرب فمنیستی باید نه تنها خودش را بلکه مردان جامعه را اهل مطالعه و کتابخوان تربیت کرد.

لزوم تغییر اتمسفر محیط تربیتی جامعه

وی با بیان اینکه انسان اهل مطالعه، منطق تشخیص پیدا می کند؛ گفت: مسلما اسلام، منطقی ترین ، الهی ترین و انسانی ترین اندیشه را دارد.  مسلما افراد اهل مطالعه، در دریای افکار و کتابهای متنوع در لابه لای رمان ها، کتاب های روانشناسی و انگیزشی ، زندگینامه ها، کتاب های مذهبی و سیاسی و غیره به کیمیایی به نام «شیوه اندیشیدن» دست پیدا می کند و چنین شخصی آموزه ها و سفارشات اسلام را فناتیک و قدیمی ارزیابی نخواهند کرد و این در حالیست که در بین افراد ناهنجار و حتی کسانی که قربانی آسیب های اجتماعی هستند، تعدا افراد بیگانه با مطالعه و تعداد کسانی که با آموزه های اسلامی و معنوی  لجاجت دارند، بیشتر است.

محقق آسیب های حوزه زن و خانواده تغییر فضای رسانه ای و اتمسفر محیط تربیتی جامعه را راهکاری دیگر دانست و گفت: القائات رسانه ای و تربیتی جامعه در کشور ما به سمت ظاهر بینی و مادی گرایی در حال پیشرفت است در حالی که زیبایی دنیا و رضایتمندی از زندگی بر پذیرش گوناگونی انسان ها از نظر جسمی، فکری و استعدادهای ذاتی مبتنی است.

طباطبایی ادامه داد: ارزش گذاری انسانها با افکار و رفتار انسانی  اگر جایگزین معیارهای ظاهری شود ، ستون جامعه بر محور معنویت و انسانیت خواهد چرخید و بسیاری از آسیب ها و ناهنجاریها در محور معنویت، رنگ خواهد باخت؛ اینکه فضای اینستاگرام به شهر عروسک هایی مانند هم تبدیل میشود یعنی جوان ما، مهمترین شاخصه هویت خود را در زیبایی ظاهری و عمل های جراحی دنبال می کند، از این رو بنده به زنان و دختران جوان که قربانی آسیب های  فضای مجازی هستند خرده نمیگیرم چون آن ها و مردانی که آنها را اینچنین می پسندند، برآیند نظام آموزشی و تربیتی ما هستند که نتوانستیم اندیشیدن را به آن ها بیاموزیم.

وی در خصوص تاثیر تکنولوژی در افزایش آسیب های این حوزه مطرح کرد: پیشرفت تکنولوژی به خودی خود، باعث افزایش ناهنجاری نخواهد بود اما نوع استفاده صاحبان تکنولوژی و مخاطبان آنها بسیار تعیین کننده است. به عنوان مثال، صاحبان شبکه های ماهواره ای فارسی زبان، چنانچه  خودشان بارها اذعان کرده اند  با هدف آسیب به زن و خانواده ایرانی فعالیت میکنند اما این زن و خانواده ایرانی است که باید به سواد رسانه ای مجهز باشد و خود و فرزندش را از آسیب های محتوای این شبکه ها دور نگه دارد. در مورد افزایش استفاده از فضای مجازی نیز همین اتفاق مشابه رقم میخورد؛ شبکه ها ،کانال ها و پیج های مختلف مجازی با اهداف مختلف خوب و بد ایجاد میشوند اما این کاربر است که  باید با قوای ذهن که برآیند نظام آموزشی و شیوه تربیت جامعه است ، سواد استفاده از این فضا را دریابد و برای ارتقای خود در مسیر کمال و زندگی سبز از آن استفاده کند.  

گفتگو: راضیه رضایی

۳۱۳/۶۱

.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مینا بهشتی IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    0 0
    تاثیر مطالعه بر ایجاد خلاقیت و تفکر نقاد که از جانب خانم طباطبایی مطرح شده بسیار بسیار برایم جالب بود؛ به نظرم در مورد این دو تاثیر بیشتر باید در جامعه اطلاع رسانی شود تا جامعه بیشتر از این به مطلعه اهمیت بدهد
  • مبینا IR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    0 0
    عالی بود