سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
اثر برگزیده

حوزه/ کتاب« درباره مانایی و میرایی(مجموعه نقد ادبیات داستانی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس)»، اثر «احمد شاکری» در گروه علمی « ادبیات و هنر» در بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه شایسته تقدیر شناخته شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه کتاب« درباره مانایی و میرایی(مجموعه نقد ادبیات داستانی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس)»، اثر «احمد شاکری» در گروه علمی « ادبیات و هنر» در بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه شایسته تقدیر شناخته شد.

 بر اساس این گزارش: در بخشی از چکیده این اثر می‌خوانیم: نقد ادبی، حلقه مکمل نظریه ادبی و علوم مضافی همچون: فلسفه ادبیات، فقه ادبیات، معرفت‌شناسی و انسان‌شناسی داستان است. فقدان نظریه ادبی انقلاب اسلامی و به تبع آن، نبود پیوست معرفتی و نظری میان داستان و دیگر علوم انسانی‌اسلامی مرتبط، عملاً جریان نقد ادبی انقلاب اسلامی را به محاق برده و بازشناخت آورده‌ها و ظرفیت‌های ادبیات داستانی انقلاب و چالش‌ها و آسیب‌های پیش رو را ناممکن ساخته است.

 اسلوب‌های نقد، کارکرد، تعریف و خاستگاه ارکان ادبیات داستانی دینی رشدیافته پس از انقلاب اسلامی، همچنان از مجهولات ما هستند. به همین دلیل، نمی‌توان به تعاریف ترجمه‌ای رایج و بدون در نظر گرفتن لوازم علمی و تالی فاسدهای معرفتی و ساختاری، بسنده کرد و تنها به نقد و تطبیق معیارها بر مصادیق اندیشید. در چنین وضعیتی، نقد ادبی در گفتمان انقلاب اسلامی، نیازمند احیای مبانی فکری و فلسفی دینی، در قالب رویکردهای مسئله‌محور و نوآور است. 

 بر این اساس، اثر حاضر، از مجموعه نقد ادبیات داستانی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است که با معرفی شش رویکرد نو، هفت اثر را در این زمینه نقد کرده است. 

 این شش رویکرد عبارتند از: رویکرد نقد ساختاری داستان بر پایه «فلسفه ایده اولیه»؛ رویکرد نقد محتوای منابع آموزشی بر پایه الگوی آموزش گونه‌محور؛ رویکرد نقد ادبیات زنانه بر پایه الگوی علل اربعه در فلسفه اسلامی؛ رویکرد نقد روایت تاریخی با محوریت شخصیت قدسی؛ رویکرد نقد ادبیات دفاع مقدس بر پایه تئوری دشمن‌شناسی (شناخت‌شناسی، روایت‌شناسی و جریان‌شناسی)؛ رویکرد نقد ادبیات بر پایه تئوری روایت از امر غیبی (مؤلفه‌ها، ظرفیت‌ها و محدودیت‌ها). 

 شایان ذکر است: کتاب« درباره مانایی و میرایی(مجموعه نقد ادبیات داستانی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس)»، اثر «احمد شاکری» در گروه علمی « ادبیات و هنر» در بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه شایسته تقدیر شناخته شد، از سوی انتشارات« پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی » منتشر شده است.

313/32

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha