جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
اثر برگزیده

حوزه/ کتاب «فهرس مخطوطات مکتبة الامام الخویی فی النجف الاشرف(ج ۱ و ۲)»، اثر «احمدعلی مجید الحلی» در گروه علمی «کتب مرجع» در بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه شایسته تقدیر شناخته شد.

 به گزارش خبرگزاری حوزه، کتاب «فهرس مخطوطات مکتبة الامام الخویی فی النجف الاشرف(ج ۱ و ۲)»، اثر «احمدعلی مجید الحلی» در گروه علمی «کتب مرجع» در بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه شایسته تقدیر شناخته شد.

بر اساس این گزارش:در بخشی از چکیده این اثر می‌خوانیم: کتابخانۀ شیخ محمدحسین کاشف الغطا، در مدرسۀ دار العلم نجف، حاوی نسخه¬های خطی فراوانی است که با همت فرزند برومند آیت الله کاشف الغطا، آقای شیخ شریف کاشف الغطا، حفظ و مدیریت می¬شود.  

این کتابخانه، آثار خطی شخصیت¬های گوناگونی اعم از نسخه¬برداران، واقفان و مؤلفان و نویسندگان را در خود جای داده است؛ از جمله: کتاب¬های خاندان کاشف الغطا، ابن الوندی، شیخ محمد کاظمی نجفی، ابوالمجد اصفهانی، سیدحسین طیّب همدانی، عبد الرزاق مُقرم، شیخ محمدرضا مُظفر و سید عبدالزهراء خطیب.

علی‌رغم عکس¬برداری فهرست¬نویسانی، مانند سیداحمد و سیدجعفر اشکوری از این نسخه¬ها، همۀ آثار با دقّت لازم فهرست نشده است. از این رو، برای تدوین فهرست نسخه¬های خطی شهر نجف، به پیشنهاد شیخ امیر کاشف الغطا و سیدجواد و سیدمحمدتقی خویی، آثار خطی این کتابخانه در دستور کار قرار گرفته و فهرست‌برداری شد.  

در این فهرست‌نگاری، نام کامل نسخه¬ها و نام و تاریخ درگذشت مؤلفان ذکر و بر اساس کتاب¬های فهرستی مانند الذریعة و میراث مخطوطات عربی و مقدمه¬های نسخه¬ها، وضعیت آثار، میزان اعتبار آنها، جلد، خط، اندازه، رنگ جلد و شمارگان صفحه¬ها، به اختصار، مشخص شده است.  

همچنین، چنانچه نسخه¬ای در اثری دیگری معرفی شده باشد، به آن اثر ارجاع شده است.  

این اثر، حاوی فهرست ۳۱۳ مجلد خطی و شامل ۳۶۵ نسخه است. مسئولان کتابخانۀ کاشف الغطا و آقایان: سیداحمد اشکوری، ابوالفضل حافظیان، عقیل زبیدی، حیدر مخزومی، سیدهیثم علوی و حسین هادی، مؤلف را در تدوین و تکمیل این فهرست مساعدت کرده¬اند.

 شایان ذکر است: کتاب «فهرس مخطوطات مکتبة الامام الخویی فی النجف الاشرف  (ج۱و۲)»، اثر «احمدعلی مجید الحلی» در گروه علمی «کتب مرجع» در بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه شایسته تقدیر شناخته شد، از سوی انتشارات «مکتبة و دار مخطوطات  العتبة العباسیة المقدسة» منتشر شده است.
 

۳۱۳/۳۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha