سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
دیدار

حوزه/ رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات اسلامی گزارشی از فرآیند و علت شکل گیری یک همایش ملی در موضوع مقاومت را تبیین کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق یوسفی مقدم در دیدار دست اندرکاران همایش ملی «مقاومت اسلامی از منظر قرآن کریم» با آیت الله العظمی نوری همدانی به فلسفه برگزاری این همایش پرداخت و اظهار داشت: روزی دو نفر از رزمندگان فاطمیون در سوریه به پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم مراجعه کردند و در خصوص مسأله مقاومت در قرآن از ما مطالبه ای را داشتند.
وی افزود: لذا تصمیم گرفتیم که در این زمینه کار کنیم و مقاومت را از منظر قرآن کریم مورد بررسی قرار دهیم تا بتوانیم این مساله مهم را از نگاه قرآن تبیین کنیم.

رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به محورهای همایش مذکور گفت: تاکنون مقالات بسیار خوبی در محورهای «مبانی و اصول مقاومت اسلامی از منظر قرآن کریم»، «شاخصه‌ها و الگوهای مقاومت در قرآن کریم»، «دستاوردهای مقاومت از منظر قرآن کریم»، «چالش های مقاومت از منظر قرآن کریم» و «گفتمان‌سازی مقاومت از منظر قرآن کریم» دریافت کرده ایم و نشست های علمی مناسبی را برگزار کرده ایم.

رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در خصوص تعداد مقالات این همایش تصریح کرد: پس از اعلام فراخوان این همایش، ۱۶۸ چکیده مقاله و ۱۴۵ مقاله دریافت و از این میان، ۱۲۲ مقاله پذیرش و ارزیابی شد که از نظر علمی جایگاه خوبی دارند.

وی افزود: از طریق برگزاری این همایش، پشتوانه نرم افزاری مقاومت اسلامی از نگاه قرآن را فراهم کردیم؛ همچنین، نگاهی تقریبی در بحث مقاومت داشتیم تا یک نوع هماهنگی جامع در جهان اسلام از حیث مقاومت به وجود بیاوریم و با توجه به این که زبان قرآن زبان مشترک است، تلاش داریم تا بتوانیم دیدگاه تکفیری و داعشی را در مسأله مقاومت نفی کرده باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین یوسفی مقدم خاطرنشان کرد: در این زمینه، ۱۱ نشست علمی با موضوعات بسیار عالمانه در مشهد مقدس، کردستان و برخی دیگر از نقاط کشور برگزار کردیم و خروجی این نشست ها می تواند به صورت نرم افزار و یا کتابی آماده سازی شود و در این راستا دو ویژه نامه نیز آماده سازی خواهد شد.

313/32

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha