سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
حجت الاسلام والمسلمین ارشاد

مدرس مرکز تخصصی الزهرا(س) گرگان گفت: علم به تنهایی، ملاک انسانی بودن و کمال انسان نیست، یعنی چنین نیست که اگر کسی صرفاً به اوج قله علمی برسد قابل تبعیت و پیروی باشد، بلکه معیار الگوبودن را باید در رفتار، کردار، برخورد با همسر، فرزندان، همسایگان، مردم و ظالمین جستجو کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گرگان، حجت الاسلام مجتبی ارشاد در نشست تربیتی با محوریت حضرت زهرا(س) در جمع طلاب مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان بیان کرد: تمامی ائمه(علیهم السلام) نور واحد و انسان کامل هستند، چنانچه با توجه به آیات قرآن و روایات وارده، ائمه معصومین(علیهم اسلام) الگو و اسوه حسنه برای بشریت معرفی شده اند.

وی، سبک زندگی حضرت زهرا(سلام الله علیها) را الگویی برای زندگی امروز معرفی کرد و دستیابی به شناخت و معرفت نسبت به این حضرت را از راه قرآن کریم، کلام ائمه معصومین(علیهم السلام)، کلام خود صدیقه طاهره(سلام الله علیها) و نیز سیره و سجیه ایشان ممکن دانست.

استاد حوزه با استناد به آیه ۳۳ سوره مبارکه احزاب ادامه داد: از جمله آیات قابل انطباق با حضرت زهرا(سلام الله علیها)، آیه تطهیر است و مراد از "رجس" در این آیه، فقط رجس و آلودگی ظاهری نیست بلکه رجس از هرگونه شک و گناه را شامل می شود.

حجت الاسلام ارشاد، عصر حاضر را دوران شک نامید و افزود: امروزه انسان، در بسیاری از زمینه ها از اعتقادات تا مسائل دیگر گرفتار شک هستند، لذا یکی از راه های برطرف کردن شک در اعتقادات، عبادت است، به طوری که به عادت موجب برطرف شدن بسیاری از شک ها می شود.

وی با تاکید بر تمسک به سیره عبادی حضرت زهرا(س) گفت: خانم فاطمه زهرا(سلام الله علیها) آنقدر عبادت می کرد که امیرالمومنین(علیه السلام) می فرمایند: «فاطمه برای من یک افتخار است»، همچنین نبی مکرم اسلام(ص) در مورد عبادت ایشان به سلمان می فرمایند: «هرگاه زهرا به عبادت می ایستد، تمام وجود او ایمان و یقین است»؛ چنین شخصیتی شایسته الگوگیری است.

استاد مرکز تخصصی الزهرا(س) گرگان، کسب علم و دانش را از دیگر راه های برطرف کردن شک و شبهه برشمرد و اذعان کرد: کسب آگاهی و شناخت از اهل آن، برای مقابله با شبهات امری لازم است تا شک از حالت استمرار خارج شود، چراکه شک و شبهه مستمر با ایمان قابل جمع نیست، بنابراین، اولین ویژگی مشهود در زندگی حضرت زهرا(علیها سلام)، اعتقاد کامل و یقین است.  

حجت الاسلام ارشاد از دیگر خصوصیات بارز زندگی حضرت زهرا(س) را خلوص ایشان دانست و با استناد به آیه ۹ سوره مبارکه انسان خاطرنشان کرد: این آیه در مورد انفاق علی، فاطمه، حسن و حسین(ع) نازل شده که اشاره به اخلاص آنان در انفاق دارد «إِنَّمَا نُطْعِمُکُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِیدُ مِنْکُمْ جَزَاءً وَلَا شُکُورًا».  

وی با استناد به سوره کوثر، وجود حضرت زهرا(س) را برکت دانست و اضافه کرد: نسل ائمه هدی(علیهم السلام) از حضرت زهرا(علیها السلام) است، وجود انسان کاملِ عصر ما حضرت حجت(عجل الله تعالی فرجه الشریف) از حضرت زهرا(سلام الله علیها) است.

حجت الاسلام ارشاد با استناد به آیه "قلْ لَا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَی"، محبت به اهل بیت(علیهم السلام)  را اجر و منفعتی برای محبان اهل بیت عنوان کرد و ادامه داد: محبت و دوستی نسبت به حضرت زهرا(علیها السلام)، موجب نجات انسان است.

وی در ادامه به بیان معنای واژه "فاطمه" پرداخت و ابراز کرد: "فاطمه" را از آن رو فاطمه می نامند که آتش را برخود و محبان خود حرام کرد، لذا پیروی و دوستی حقیقی نسبت به ایشان موجب نجات انسان خواهد شد.  

استاد مدرسه امام خمینی(ره) گرگان، الگوگیری از حضرت زهرا(س) را در اصول ثابت زندگی دانست و افزود: برخی موارد همچون درمان بیماری، نوع خوراک و ... نیاز به مقتضیات زمان دارد و با توجه به شرایط زمانی قابل تغییر است ولی برخی امور همچون اخلاقیات، اعتقادات، دوست داشتن و بندگی خدا، اصول ثابتی هستند که با گذشت زمان قابل تغییر نخواهد بود، لذا این موارد، قابل تبعیت و پیروی و نیز الگوگیری از ائمه معصومین(علیهم السلام) و خانم فاطمه زهرا(س) است.

حجت الاسلام ارشاد در بحث الگوگیری و معرفی الگوی حسنه تصریح کرد: صرف داشتن علم، ملاک انسانی بودن و کمال انسان نیست، یعنی چنین نیست که اگر کسی صرفاً به اوج قله علمی برسد قابل تبعیت و پیروی باشد، بلکه معیار الگوبودن را باید در رفتار، کردار، برخورد با همسر، فرزندان، همسایگان، مردم و ظالمین جستجو کرد؛ چنانچه حضرت زهرا(سلام الله علیها) در همه زمینه ها و ابعاد، یک شخصیت کامل،جامع  و قابل تبعیت و پیروی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha