شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کتاب

حوزه/ کتاب تاریخ کلیسا در چهار صد صفحه، توسط انتشارات باقرالعلوم به زینت تبع آراسته شده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه،  نویسنده این اثر آقای محمد صادق احمدی  عامل اصلی تدوین این کتاب را، خلأ آثار فارسی توصیفی تحلیلی عاری از تعصبات در زمینه تاریخ مسیحیت بیان می نماید.

در این اثر سعی بر آن بوده است تا تاریخ کلیسا های دیگر درک نار تاریخ کلیسای کاتولیک و تاریخ کلیسای ایران در هر قرن بررسی شود.
در این کتاب پس از بررسی بستر های پیدایش مسیحیت، تمام وقایع بر اساس قرون آنها مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد.
نگارنده در مباحث قرن اول به مسائلی نظیر ظهور عیسای ناصری و وقایع دوران حیات و مصلوب شدن وی، دوره رسولان و دوران اختلاف رسولان می پردازد.
در قرن دوم نگارنده به بدعت¬ها و گرایش‌های نو نظیر گنوسیها، مارکیونی‌ها و مونتانیست‌ها، پدران کلیسا و وضعیت کلیسای ایران در قرن دوم می‌پردازد.
قرن سوم شامل گرایش¬ها و اعتراض ها به الاهیات کلیسایی، آیین مانی، مسیحیت یهودی و مسیحیت ارمنستان می پردازد.
نویسنده مباحث قرن چهارم تا چهاردهم را اختصاص به مسائلی نظیر جایگاه عیسی مسیح، نظام و جایگاه پاپ، رهبانیت، ظهور اسلام و تاثیر آن بر مسیحیت، ، جنگ های صلیبی، تفتیش عقاید و اندیشمندان بزرگ این قرون و... می دهد.
رنسانس، اومانیسم و سقوط مسیحیت بیزانسی از مهمترین مباحث فصل پانزدهم می باشد. از قرن شانزدهم به بعد شاهد پیدایش نهضت های اصلاحی نظیر الاهیات اسکولاستیک ، نهضت اصلاح گرایی لوتری، اصلاحات در کشورهای مسیحی مانند فرانسه، هلند، اسکاتلند، وجود خشونت در جنبش های پروتستانی و ظهور گروه¬های جدید در بطن کلیسا هستیم.
تدوین گران این اثر قرن هجدهم را بر اساس جریان های فکری مانند، دئیسم، عقل گرایی، اصالت تجربه و متدیست ها مورد ارزیابی قرار می دهد.
بر اساس پژوهش های این مؤلف قرن نوزدهم میلادی، علاوه بر بحران مشروعیت دستگاه پاپ، شامل نهضت ها متعدد دیگری نظیر نهضت آکسفورد، نهضت کتاب مقدس و ظهور فرقه های جدید مانند شاهدان یهوه، مورمون ها، ادونتیسم و.... می باشد.
برشی از این فصل:
الهی دانان لیبرال حفظ برخی اصول را لازم می دانستند و برای مفاهیم غیر اصولی مانند گناه نخستین، خدا بودن عیسی و فدیه او که با خرد انسان در تضاد بود ارزشی قائل نبوند و گاهی این مفاهیم را ساخته ذهن اندیشمندان نخستین می دانستند که از ادیان بت پرستی الهام گرفته بودند.
از نگاه برخی منتقدان الاهیات، لیبرال نتیجه آن بود که الهیات مسیحی شرایط و نحوه تفکر دنیای معاصر را به طور کامل پذیرفت. برخی از منتقدان لیبرالیسم معتقدند، لیبرال ها برای سازگار شدن با تجدد حاضرند بسیاری از عناصر بنیادین راست دینی را قربانی کنند. اما برخی دیگر بر این باورند که لیبرال ها درباره تفسیر کتاب مقدس بینش بازتری داشته، آموزه های سنتی مسیحی را بدون پشتوانه نمی پذیرند.
نویسنده این مجلد در فصل آخر به مسائلی همچون مدرنیسم، فمینسیم، پست لیبرالیسم،گسترش مارکسیسم، جنگ جهانی و ... می پردازد.

313/32

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha