پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کتاب

حوزه/ کتاب« دائره‌المعارف قرآن کریم»، اثر مرکز فرهنگ و معارف قرآن در گروه علمی کتب مرجع در بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه حائز رتبه برگزیده شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، کتاب« دائره‌المعارف قرآن کریم»، اثر مرکز فرهنگ و معارف قرآن در گروه علمی کتب مرجع در بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه حائز رتبه برگزیده شد.

بر اساس این گزارش، در بخشی از چکیده این کتاب می‌خوانیم: کتاب دائره المعارف قرآن کریم، نخستین پژوهش در جهان اسلام است که در قلمرو مفاهیم، اَعلام، ادیان، علوم قرآنی، فقه، حقوق، فلسفه و کلام به نگارش در آمده است. هدف از تدوین این اثر، ارائه اطلاعات علمی در قلمرو قرآنی و سرعت و سهولت دسترسی پژوهشگران به این اطلاعات است. این اطلاعات، پژوهشگران را از مراجعه به منابع فرعی بی‌نیاز و راه پژوهش را برای آنان هموارتر می‌کند.


 این دائرة المعارف، بر اساس الفبای فارسی تنظیم و مدخل‌های اصلی آن، با رویکرد قرآنی تألیف یافته است. نویسندگان هر یک از مقالات، آرای مختلف در باره واژه یا مدخل قرآنی را گزارش داده و تنها به ارائه اطلاعات علمی از هر موضوع ‌بسنده کرده‌اند. البته دیدگاه خود را هم مستقلاً ذیل سایر دیدگاه‌ها گزارش داده‌اند. منابع این مقالات، دسته اول، اصیل و معتبر بوده و در پایان هر مقاله فهرست شده است.

 مقاله‌های دائره المعارف قرآن کریم، آرا و عقاید خاص مذاهب و مکاتب اسلامی را محترم شمرده و دیدگاه‌های مشهور غیر شیعی را منصفانه گزارش داده است.


این اثر، مدخل‌ها را از سه حوزه اصلی برگزیده است: موضوعات و مفاهیم، اَعلام و علوم قرآن. بنابراین، چنانچه اصطلاح خاص قرآنی در زبان فارسی مشهور و معادل فارسی آن نیز رایج باشد، بدان ارجاع شده است که حجم بیشتری از واژه‌های دخیل در آیات قرآنی را شامل شود. 


تا کنون، ۱۶ جلد از این اثر قرآنی، با قلم جمعی از نویسندگان پژوهشکده معارف قرآن، به چاپ رسیده است. این کار، همچنان ادامه دارد و پیشبینی می¬شود حجم آن به بیش ۳۰ جلد برسد.

 شایان‌ذکر است، کتاب«دائره المعارف قرآن کریم»، تألیف مرکز فرهنگ و معارف قرآن در گروه علمی کتب مرجع که در بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه حائز رتبه برگزیده شد، از سوی انتشارات بوستان کتاب منتشر شده است.
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • بهمن عنا یتی IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
    0 0
    هو با سلام و عرض ادب، وجود چنین مجموعه عظیمی به شدت احساس می شد. خداوند را از این بابت شاکرم که چنین دانشنامه عظیمی که در دنیا بی بدیل هست در ایران عزیز اسلامی در حال تکمیل شدن هست ، اجرتان با امام حسین ( ع) منتظر جلد ۱۷ هستم بنده این دانشنامه را با دانشنامه قران لایدن که چهار جلد ان به فارسی ترجمه شده جهت استحضار عموم مورد مقایسه قرار داده ام ، دانشنامه لایدن ( معاذ الله) تمامی مداخل را از دید یک کتاب غیر آسمانی بررسی می کند. انشاالله به عربی و انگلیسی نیز ترجمه شود تا بیش ار دو میلیارد مسلمان نیز از آن استفاده نمایند و این یک وظیفه الهی هست که نشر بوستان تقبل زحمت فرموده اند. از همه شما برادران عزیزم متشکرم. در پناه قران و عترت مطهر( ع) باشید. یا علی.