پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کتاب

حوزه/ پایان‌نامه «طراحی و تبیین الگوی قرآنی نهادینه سازی فرهنگ سازمانی»، اثر «وحید وثوقی راد» در گروه علمی «مدیریت» در بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه شایسته تقدیر شناخته شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، پایان‌نامه «طراحی و تبیین الگوی قرآنی نهادینه سازی فرهنگ سازمانی»، اثر «وحید وثوقی راد» در گروه علمی «مدیریت» در بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه شایسته تقدیر شناخته شد.

 بر اساس این گزارش، در بخشی از چکیده این اثر می‌خوانیم: نهادینه‌سازی، تعمیق و تثبیت باورها، ارزش‌ها و رفتارهای مطلوب و پسندیده کارگزاران اصلی اداره جامعه است که در سطوح متفاوت مدیریتیِ کلان (مدیرت دولتی) و خُرد (سازمان‌ها و نهادها) به اجرا در می‌آید. برای تحقق و اجرای نهادینه‌سازی در این دو سطح، مدل‌های متفاوتی مطرح ‌شده که غالباً برگرفته از مبانی و پیش‌فرض‌های اندیشمندان غربی است.

به دلیل تأثیر مبانی و پیش‌فرض‌ها در نظریه‌ها و الگوها، یکی از وظایف اصلی پژوهشگران فعال در حوزه علوم انسانی و اسلامی، طراحی الگوهای متناسب با مبانی و پیش‌فرض‌های اسلامی است. بر این اساس، هدف اصلی از تحقیق پیش رو، «طراحی و تبیین الگوی قرآنی نهادینه‌سازی فرهنگ‌ سازمانی» با تکیه ‌بر مبانی و پیش‌فرض‌های اسلامی است.

تمرکز این تحقیق، بر قرآن کریم و تفاسیر معتبر است. از این ‌رو، از روش تدبر در قرآن (نقلی‌وحیانی) با توجه به راهبرد ظاهرشونده داده‌بنیاد استفاده شده است.

 اهم یافته‌های این تحقیق نشان‌دهنده آن است که الگوی نهادینه‌سازی از منظر قرآن، شامل این فرایند چهار مرحله‌ای است: ۱. تلاوت؛ ۲. تزکیه ابتدایی؛ ۳. تعلیم؛ ۴. تزکیه موهبتی. نتیجه موفقیت در این مراحل چهارگانه، «ایجاد و تثبیت شاکله مثبت» خواهد بود. همچنین، مؤلفه‌های اصلی اثرگذار بر این فرایند، عبارت‌اند از: «استلزامات مبنایی نهادینه‌سازی»، «تسهیل‌گران نهادینه‌سازی (سنت هدایت)»، «وظایف حاکمیتی»، «محتوای نهادینه‌سازی» و «مخاطب‌شناسی و روش‌های نهادینه‌سازی».

شایان ذکر است، پایان‌نامه «طراحی و تبیین الگوی قرآنی نهادینه سازی فرهنگ سازمانی»، اثر «وحید وثوقی راد» در گروه علمی «مدیریت» در بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه شایسته تقدیر شناخته شد، در «موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) » دفاع شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha