جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی سعیدی - رئیس دفتر عقیدتی و سیاسی فرمانده کل قوا

حوزه/ رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا گفت: متأسفانه در این چند دوره، به ویژه در دوره کارگزاران، دوره دوم خرداد و در همین مقطع اخیر، مجلس زیر نفوذ دولت بود و این خیلی بد است. مجلس باید به دولت کمک کند، اما باید مستقل باشد.

حجت الاسلام و المسلمین علی سعیدی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با اشاره به برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و میاندوره‌ای مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: نکته اول، شاید حساسیت این انتخابات از خیلی جهات با هیچ کدام از مقاطع قبلی قابل مقایسه نباشد چون اولین انتخابات بعد از چهلمین سال انقلاب است.

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا تصریح کرد: همچنین بر اساس آنچه در بیانیه گام دوم مطرح شده است، مجلس شورای اسلامی باید زمینه تحقق این بیانیه را پی‌ریزی کند و مسأله بعدی این است که در دوره این مجلس است که دولت تغییر می‌یابد و ترکیب و جهت‌گیری‌های مجلس در دولت بعدی تأثیر زیادی دارد.

دشمن برای انقلاب اسلامی دندان تیز کرده است

وی افزود: نکته دوم این است که ما با تهدیداتی مواجه هستیم، تهدیداتی که از خارج متوجه انقلاب است و تهدیداتی که از داخل. به هر حال دشمن برای انقلاب اسلامی دندان تیز کرده است و امروز آمریکایی‌ها با سه چالش جدی مواجه هستند: چالش اولشان در ارتباط با روسیه و چالش نظامی است. چالش دوم اقتصادی و در ارتباط با چین است و چالش سوم چالش تمدنی، فکری و اعتقادی است که در ارتباط با ایران و انقلاب اسلامی است.

بی‌تدبیری‌ها و نابسامانی‌های زمینه نارضایتی مردم را فراهم کرده و دولت توان لازم را برای حل مشکلات مردم ندارد و مجلس منفعل هم نمی‌تواند اهداف و آرمان‌ها را پیاده کند.حجت الاسلام و المسلمین سعیدی خاطرنشان کرد: از نظر خود آن‌ها، مهم‌ترین تهدید امروز، از ناحیه تمدنی و انقلاب اسلامی ایران است. ماجرای چین و روسیه را می‌توانند مهار کنند؛ اما در ارتباط با انقلاب اسلامی با مشکل مواجه شدند و نمی‌دانند چه کار کنند؛ لذا گفته‌اند نباید بگذاریم اقتصاد بدون نفت در ایران شکل بگیرد و از سوی دیگر نگران هستند که غرب‌گرایان را در مجلس از دست بدهند و از این که ترکیب مجلس در راستای اهداف و مقاصد انقلاب قرار بگیرد، به شدت نگران هستند؛ لذا فشار می‌آورند و با صراحت هم دخالت و تهدید می‌کنند.

نارضایتی مردم از بی‌تدبیری‌ها

وی گفت: ما با تهدیداتی هم در داخل کشور روبه‌رو هستیم. به هر حال نظام، مردم‌سالاری دینی است. در مردم‌سالاری دینی مقبولیت در مردم تأثیر دارد و رضایتمندی مردم نقش بسیار تعیین کننده‌ای دارد و دولت‌ها هستند که زمینه مقبولیت و رضایتمندی مردم را فراهم می‌کنند و رضایتمندی و مقبولیت مردم پشتوانه قوی برای یک انقلاب و نظام مردمی است؛ بنابراین امروز ما با بی‌تدبیری‌ها و نابسامانی‌هایی که زمینه نارضایتی مردم را فراهم کرده، مواجه هستیم. دلایل مختلفی دارد، یا توقعات مردم بالا است و یا شکاف اقتصادی عمیق شده و بر اقشار جامعه فشار می‌آورد و یا این که دولت توان لازم را برای حل مشکلات مردم ندارد؛ لذا در مجموع مجلس جایگاه بسیار مهمی دارد تا بتواند برخی از این معضلات را حل کند و خطرات را از پیش روی انقلاب بردارد.

مجلس منفعل نمی‌تواند اهداف و آرمان‌ها را پیاده کند/ ویژگی های مجلس در تراز انقلاب

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا افزود: در خصوص اینکه مجلس در تراز انقلاب چگونه مجلسی است؟، اولین نکته هم سویی با سیاست‌ها و تدابیر رهبری است. چه بخواهیم و چه نخواهیم، از نظام دینی و قانون اساسی، محوریت نظام با رهبری و ولی فقیه است و سیاست‌گذار اوست. مجلسی کارآمد است که بتواند اهداف و آرمان‌های نظام را که بر محوریت رهبری است، جامه عمل بپوشاند. ترکیب مجلس بسیار مهم است. یک مجلس منفعل نمی‌تواند اهداف و آرمان‌ها را پیاده کند. نکته دوم مستقل بودن مجلس و در عین حال مصمم برای کمک به دولت است. به هر حال مجلس یکی از قوای سه‌گانه است؛ اما متأسفانه در این چند دوره، به ویژه در دوره کارگزاران، دوره دوم خرداد و در همین مقطع اخیر، مجلس زیر نفوذ دولت بوده و این خیلی بد است. مجلس باید به دولت کمک کند؛ اما باید مستقل باشد.

مجلس دست روی دست نگذارد که دولت هر کاری می‌خواهد بکند

وی ادامه داد: مجلس در بسیاری از جاها باید کنترل و نظارت داشته باشد و جلوی برخی از حرکت‌های دولت را بگیرد. مجلسی که دست روی دست بگذارد که دولت هر کاری می‌خواهد بکند و یا مسائل مربوط به برجام را طی نیم ساعت تمام کند، به معنای همراهی با دولت نیست، این انفعال و تحت نفوذ قرار گرفتن است و با یک مجلس مستقل همخوانی ندارد.

حجت الاسلام و المسلمین سعیدی تصریح کرد: سومین نکته، مجلس برخاسته از اراده مردم، نه مجلس وابسته به کانون‌های قدرت و ثروت. نگرانی جدی وجود دارد. وقتی ۷۰، ۸۰ نفر از نمایندگان فعلی رد صلاحیت می‌شوند، اوج نگرانی را درک می‌کنیم. پست نمایندگی دارای لغزش است، باید افراد بسیار محکمی در مجلس حضور داشته باشند. به هر حال سرنوشت وزرا به مجلس گره خورده است و آن‌ها هم حاضر هستند که تطمیع کنند و با نمایندگان زد و بند داشته باشند.

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا تصریح کرد: نماینده باید در حدی استحکام داشته باشد که نه در دوران کاندیداتوری به کانون‌های قدرت و ثروت وابسته باشد و نه در دوران نمایندگی کوچک‌ترین امتیازی به دیگران بدهد. نکته چهارم این که مجلس باید با جهت‌گیری‌های جهادی و انقلابی باشد. مجلس باید جهادی کار کند، روز و شب نشناسد و تلاش کند، مسائل کشور و معضلات را رصد کند. مجلس در تراز انقلاب، مجلس استکبارستیز است. مجلسی است که بداند دشمن چه می‌کند و چگونه باید با آن مقابله کند.

تفاوت عملکرد مردم با عملکرد شورای نگهبان

وی افزود: در خصوص کاندیدا هم بین مردم و شورای نگهبان تفاوت وجود دارد. مردم می‌گویند، همین که شورای نگهبان تأیید کند، برای ما حجت است. درست است که تأیید شورای نگهبان حجیت دارد؛ اما باید ببینیم که نقش شورای نگهبان چیست؟ آیا با نقش مردم یکی است یا متفاوت. چهار تمایز وجود دارد. نخست این که شورای نگهبان، صلاحیت‌ها را تأیید می‌کند، نه شایستگی‌ها را. تشخیص شایستگی‌ها کار مردم است. آنچه شورای نگهبان دنبال می‌کند این است که فرد سابقه کیفری نداشته باشد، مواد مخدر مصرف نکند، به سفارت خانه‌ها وابستگی نداشته و با جریان ضد انقلاب مرتبط نباشد؛ اما این‌ها شایستگی نیست. شایستگی به این معنا است که فرد روحیه استکبار ستیزی داشته باشد، فردی متدین و انقلابی باشد. این‌ها کار شورای نگهبان نیست، شورای نگهبان نمی‌تواند در این حوزه دخالت کند.

شورای نگهبان با پرونده سر و کار دارد نه با افراد

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا گفت: تفاوت دوم این است که شورای نگهبان با پرونده سر و کار دارد نه با افراد. شهروندان با افراد سر و کار دارند. هر کاندیدا در شهر خودش تا حدی شناخته شده است و مردم با او سر و کار دارند. این گونه نیست که یک نفر از یک شهر برای شهر دیگری کاندیدا شود. به هر حال مردم کاندیدای اهل شهر خودشان را دنبال می‌کنند. ۲۰، ۲۵ سال با آن شخص کار کردند، سخنرانی‌های او را گوش دادند. از موضع، رفقا و زندگی او آگاهی دارند.

وی تصریح کرد: نکته سوم این است که شورای نگهبان زمان ندارد و ظرف ۲۰ روز تا یک ماه می‌خواهد چند هزار نفر را بررسی کند؛ اما مردم سه چهار ماه وقت دارند که روی کاندیداها کار و بررسی کنند.

امروز با تعدد لیست‌هایی مواجه هستیم که در فضای مجازی پر شده است. باید دقت کرد و لیست‌هایی که عقبه و پشتوانه دارد، را ملاک قرار داد، به هر حال فرد در قیامت باید جواب بدهد که چرا من به این نماینده رأی دادمحجت الاسلام و المسلمین سعیدی گفت: تفاوت چهارم این است که شورای نگهبان باید به گونه‌ای نظر بدهد که در صورت شکایت و اعتراض کاندیدا بتواند دفاع کند؛ اما هیچ شهروندی ملزم نیست که به کاندیدا پاسخ بدهد که چرا به او رأی داده است یا رأی نداده است.

این که صرفا بگوید من رهبری را قبول دارم، کافی نیست

وی افزود: در نهایت باید ببینیم که معیارها چیست که مردم به آن‌ها توجه داشته باشند. شورای نگهبان نمی‌تواند با این معیارها کار داشته باشد. معیار نخست: تقوا، پاک دستی و تعهد است. مردم باید بتوانند تقوای کاندیدا و تعهد او به نظام، انقلاب و رهبری را احراز کنند. دوم: اعتقاد و التزام عملی به ولایت فقیه است. این که صرفا بگوید من رهبری را قبول دارم، کافی نیست.

حاج قاسم به دنبال این بود اراده رهبری را محقق کند

وی ادامه داد: حاج قاسم از ۵ مرحله ولایت مداری گذر کرده بود. نخست ولایت فهمی، فهم درستی از ولایت داشت. دوم ولایت باوری. سوم ولایت یاوری، یاور ولایت بود. چهارم ولایت دفاعی، از ولایت دفاع می‌کرد و پنجم تلاش در جهت تحقق اراده ولی فقیه. صرف این که بنده بگویم چشم دنبال می‌کنم، کافی نیست. حاج قاسم به دنبال این بود که اراده رهبری را محقق کند.

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا تصریح کرد: مسأله سوم، بحث برخورداری از روحیه استکبارستیزی و ظرفیت ایستادگی در برابر مطامع بیگانگان است. در دوره‌های گذشته، نایب رئیس مجلس ششم می‌گفت که من از فرق سر تا نوک پا از آمریکا می‌ترسم. کسی که از آمریکا می‌ترسد اصلاً چرا باید وارد مجلس شود. نماینده نباید در برابر اولتیماتوم آمریکا بلرزد.

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی یادآور شد: مرحوم مدرس نماینده شجاعی بود و فرمود: چرا از ترس مرگ خودکشی کنیم.! اگر قرار است که کشته شویم، چرا خودمان دستور مرگ‌مان را امضا کنیم. ایشان ایستادگی کردند و نمایندگان جرأت پیدا کردند و توطئه روسیه تزاری هم خنثی شد.

این پول‌ها را از کجا می‌آورند

وی اظهار کرد: چهارم، عدم وابستگی به کانون‌های قدرت و ثروت است. افرادی هستند که کارهای عجیبی انجام می‌دهند و معلوم نیست که این پول‌ها را از کجا می‌آورند و پنجم، موضع صریح در خصوص فتنه‌گران و جریان انحراف است. تجربه دولت‌های قبلی باید برای ما ملاک باشد که آیا در برابر فتنه‌گران و جریان انحراف موضع گرفته است یا خیر.

انواع رأی دادن در انتخابات

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی ادامه داد: آسیب‌های رأی سه گونه است. گاهی رأی بر اساس احساس است؛ یعنی جمله‌ای از یک کاندیدا شنیده و خوشش آمده و بر همین اساس رأی داده است. این یک رأی معطوف به احساس است. دوم رأی معطوف به انفعال است؛ یعنی لج کردن و دهن کجی کردن؛ یعنی چون فلان شخص را رد کردند، من به این فرد رأی می‌دهم. و سوم رأی معطوف به تعقل که بهترین نوع رأی دادن است. این که ما چگونه برسیم به نماینده اصلح، حضرت آقا و حضرت امام معیارها را بیان کردند که بخشی از آن‌ها را من هم عرض کردم. حضرت آقا هم در دوره قبل و هم در این دوره راه را نشان دادند.

لیست‌هایی که عقبه و پشتوانه دارد را ملاک قرار دهید

وی افزود: به هر حال در شهرهایی که تعداد نمایندگان زیاد است، لیست تهیه می‌شود و یا فرد آن‌ها را می‌شناسد یا نمی‌شناسد. اگر نمی‌شناسد، باید اتکا کند به لیستی که بیشترین پشتوانه را دارد. این لیست‌ها انواع و اقسامی دارد، بعضی از آن‌ها مقطعی است؛ یعنی ظرف دو سه روز و یک هفته تهیه می‌شود. چنین لیستی قابل اتکا نیست.

اولین پیام خون حاج قاسم، ایستادگی و مقاومت در مقابل آمریکا است. برای این که در مقابل آمریکا ایستادگی کنیم، به مجلسی نیاز داریم که استخوان بندی انقلابی داشته باشد که بتواند ایستادگی کند.حجت الاسلام والمسلمین سعیدی ادامه داد: ما امروز با تعدد لیست‌هایی مواجه هستیم که در فضای مجازی پر شده است. باید دقت کرد و لیست‌هایی که عقبه و پشتوانه دارد، را ملاک قرار داد، به هر حال فرد در قیامت باید جواب بدهد که چرا من به این نماینده رأی دادم، لذا اگر فرد با دقت رأی بدهد و نماینده مناسبی وارد مجلس شود، تمام کارهای خیر این نماینده برای او هم نوشته می‌شود، اما اگر دقت نکند، بسیاری از کارهای سوء آن نماینده به نام او تمام می‌شود و برخی از کارهایش هم زمام مالی دارد.

اهمیت انتخابات در نظام اسلامی پس از شهادت حاج قاسم

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا تصریح کرد: فضایی که به وجود آمده، فضای بسیار مهمی است. خون حاج قاسم هم پیامدهای مقطعی دارد و هم پیامدهای درازمدت. در واقع هم پیام دارد و هم پیامد. پیام این است که مردم برای حفظ و دفاع از انقلاب بایستند. اولین پیام خون حاج قاسم، ایستادگی و مقاومت در مقابل آمریکا است. برای این که در مقابل آمریکا ایستادگی کنیم، به مجلسی نیاز داریم که استخوان بندی انقلابی داشته باشد که بتواند ایستادگی کند.

وی تصریح کرد: دومین پیام، تلاش در جهت مجلسی است که در کنار رهبری قرار بگیرد. خودش ولایت مدار بود و از مردم هم مجلس ولایتمدار مطالبه می‌کند.

حاج قاسم صدای اسلام را به عمق دنیا رساند

حجت الاسلام و المسلمین سعیدی گفت: پیامدهای این اتفاق هم مهم است؛ یعنی انسجام ملی را تقویت می کند، لذا ما نباید انسجام ملی را به خطر بیندازیم. ما باید یک مجلس قوی داشته باشیم، چرا که تداوم این انسجام لازم است. پیامد دوم تقویت مقاومت بوده است. حاج قاسم صدای اسلام را به عمق دنیا رساند و این پیامد سوم است وقتی یک جوان در اندونزی روی تیشرت خودش تصویر حاج قاسم را می‌گذارد، پیدا است که این برد جهانی دارد. ما باید این شخصیت را حفظ کنیم و به او وفادار بمانیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha