شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تصاویر/نشست علمی رونمایی و نقد کتاب سرقت اینترنتی، ماهیت، ارکان و عناصر، مجازات‌ها و پیشگیری

حوزه/ انتخاب عنوان اثر، نوع بیان عالی، قوی ونوآوری از مشخصات بسیار خوب کتاب سرقت اینترنتی است وقتی خواننده هر قسمتی از کتاب را می خواند، مباحث طوری است که انسان را جذب می کند، این هم نشان دهنده توانایی نویسنده ونوع نگارش است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین سید حسن شبیری زنجانی عصرامروز در نشست نقد کتاب سرقت اینترنتی که در سالن پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی در قم برگزار شد به نقد اثر پرداخت و  گفت: کتاب سرقت اینترنتی یکی از موضوعات مبتلا به جامعه امروزی است و اگر نقدی نسبت به این اثر انجام می شود، برای بهتر شدن این کتاب است.

این استادیار دانشگاه قم افزود: موضوع کتاب برگرفته از رساله دکتری در سال 95 تحت عنوان سرقت های اینترنتی بر اساس فقه امامیه است.

این محقق اظهارداشت: زحمت زیادی بابت این کتاب و رساله دکتری کشیده است. ابتدا سعی داریم خوبی های این کتاب را اشاره کنم که از جمله آن عنوان خوب و به روز و کاربردی آن است. انتخاب عنوان اثر، نوع بیان عالی، قوی  ونوآوری از مشخصات بسیار خوب کتاب سرقت اینترنتی است وقتی خواننده هر قسمتی از کتاب را می خواند مباحث طوری است که انسان را جذب می کند، این هم نشان دهنده توانایی نویسنده و نوع نگارش است.

این پژوهشگر عنوان کرد: از نظر منابع فارسی اثر، نسبتا مراجعات خوبی شده و اگر چه کامل نیست. اما نواقص اثر، این کتاب آموزشی است تا پژوهشی؛ چرا که در بحث پژوهشی،پژوهشگر دنبال جستجوی مطلبی است که در آن رابطه کاری نشده است اما در رابطه آموزشی بودن اثر باید گفت ایرادی ندارد کسی مطالب دیگری را جمع آوری و ارائه کند.

حجت الاسلام والمسلمین شبیری زنجانی گفت: با بیان این قضیه، متوجه می شویم این کتاب، اثر پژوهشی نیست، چرا که برای رفع مسئله مرز دانشی جابجا نشده است. یکی از ایرادات جدی در این کار، نو آوری آنچنانی در این کتاب دیده نمی شود. جنس کار، از حالت پژوهشی خارج شده است.

این استادیار دانشگاه افزود: بحث دیگر نو آوری پژوهش است و می تواند تعیین کننده باشد که چقدر اثر پژوهشی است. مطالبی که نویسنده جمع آوری کرده بهتر بود اقوالی را که جمع آوری کردند، تحلیل، بررسی و نقد می کردند، اما این کار هم انجام نشده است. در موارد زیادی دیده شده که تجزیه و تحلیل روی داده ها و اطلاعات جمع آوری شده صورت نگرفته و این نقد جدی است.

این محقق اظهارداشت: باید این به بُعد قضیه توجه جدی شود و اگر عجله نمی شد، کار بسیار ارزشمندی می شد. بنابراین کار انجام شده و اثر ایجاد شده کار توصیفی می تواند باشد تا پژوهشی و ...؛

این پژوهشگر عنوان کرد: اما روش کار در این اثر؛ آیا اثر طبیقی است یا نه؟ حقوقی است یا نه؟ در این تطبیق فقه امامیه را در نظر گرفتید یا نه؟؛ در کار فراز و نشیب زیادی وجود دارد. شاید یک دلیل آن تطبیق های که انجام شده، باشد. اگر تطبیقی است، باید کار جامع باشد و حتما باید کار تطبیقی باشد چون بحث بین المللی است.

وی بیان داشت: نکته بعدی، قلمرو پژوهش است؛ باید قلمرو پژوهش مشخص باشد. کسی که وارد بحث می شوید، باید قلمرو بحث مشخص باشد. باید تحلیل و مقایسه، امتیازات در نظر گرفته و اگر صرفا قلمرو در نظر گرفته شود، باید معلوم شود که کشور اسلامی است نه بین المللی و این نشان دهنده ناهماهنگی در بحث است.

حجت الاسلام والمسلمین شبیری زنجانی گفت: نکته دیگر که نیازمند بحث است، بلند می باشد. در این رابطه اولین کار شناخت موضوع است. در مورد شناخت بهتر است، اول از عرف شروع شود، بعد به خصوصیات و ویژگی های سرقت، انواع سرقت، شیوه های سرقت، مقایسه با مفاهیم پیچیده و ویژگیهای دیتا و... ختم شود. این موارد به درستی صورت نگرفته است.

این استادیار دانشگاه افزود: بحث پیشینه هم از مواردی است که اشاره نشده است. وقتی موضوع جدید است باید به بحث پیشینه اشاره می شد.

این محقق اظهارداشت: نکته دیگر موضوع سرقت است. دراین باره می توان به بحث مسئولیت مدنی اشاره کرد. چرا به آن پرداخته نشده است. این بحث باید پررنگ باشد. مدنی مواردی مانند فیلم سینما، اسرار تجاری و اختراعات... را شامل می شود. فصلی می توان به مسئولیت مدنی اختصاص داد و جای آن خالی است.

این پژوهشگر عنوان کرد: یکی دیگر از موارد، بحث سرقت نام کاربری و رمز عبور است.موضوع مهمی است و دراین رابطه کاری نشده است. در این رابطه بحث سهام است ولی اتفاقی در این اثر نیافتده است.

وی بیان داشت: یکی از بحث های که در این اثر خالی است، سرقت حدی و شرایط است. در رابطه شرایط چیزی بیان نشده و درباره سرقت تعزیزی این هم سخنی گفته نشده است. در حالی که بحث مهمی است و غفلت شده است.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha