جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
محمد رضا قدیر

حوزه/ رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به اینکه افراد مسن و کسانی بیماری های ریوی داشته و افراد سیگاری بیشتر در معرض هستند، گفت: قم هنوز وارد مرحله بحران نشده و اینکه می گویند قم در قرنطیه قرار گرفته شایعه است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، محمدرضا قدیر در گفت وگو با خبرنگاران در خصوص وضعیت شیوع بیماری کرونا با اشاره به اینکه بیماری مدیریت شده و کادر پزشکی مستقر هستند و جای نگرانی نیست، اظهار کرد: بیماران دارای تب و سرفه و تنگی نفس باید مراجعه کنند و کسانی که بیماری زمینه ای ندارند نگران نباشند.

وی با اشاره به اینکه مردم باید آرامش خود را حفظ کنند، بیان کرد: توصیه می‌کنیم شهروندان در خانه بمانند و بدون ضرورت از خانه بیرون نیایند و در مکان های عمومی حاضر نشوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به اینکه شهروندان باید مرتب دست ها را بشویند چرا که مهمترین عامل انتقال دست است، خاطرنشان کرد: اگر مسائل پیشگیرانه رعایت شود هیچ مشکلی نخواهیم داشت و بیماری به خوبی کنترل خواهد شد.

قدیر با بیان اینکه کادر پزشکی و پرستاری با جدیت کامل در حال خدمت رسانی هستند و هیچ یک از کادر ما شهر را ترک نکرده اند، گفت: شهروندان باید در مواجهه با کسانی که علائم سرماخوردگی دارند مراقب باشند.

وی در خصوص استفاده از ماسک اظهار کرد: همه افراد نیازی به ماسک ندارند فقط کسانی که در مکان های شلوغ هستند نیاز به ماسک دارند؛ ماسک اگر زیاد روی صورت باشد خودش باعث عفونت است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به اینکه مراکز درمانی مشکلی برای تامین دارو ندارند و در صورت نیاز باز هم تامین می شود، افزود: مردم به شایعات توجه نکنند و اخبار را فقط از طریق رسانه ملی و رسانه های رسمی دنبال کنند.

وی با اشاره به اینکه  افراد مسن و کسانی بیماری های ریوی داشته و افراد سیگاری بیشتر در معرض هستند، یادآور شد: قم هنوز وارد مرحله بحران نشده و اینکه می گویند قم در قرنطیه قرار گرفته شایعه است.

قدیر با اشاره به اینکه باید تا حد ممکن از مسافرت خودداری شود اظهار کرد: افراد جوان و کودکان کمتر در معرض هستند اما ناقل هستند پس مسافرت می تواند خطرناک باشد.

وی با بیان اینکه نمونه‌های دریافت شده به تهران ارسال می شود در کمتر از یک روز جواب آزمایش آماده می شود افزود: به دنبال این هستیم که آزمایش کرونا را در قم انجام دهیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به اینکه 99 درصد کسانی که علائم سرماخوردگی دارند کرونا ندارند، یادآور شد: باز هم تاکید می‌کنم مهمترین راه انتقال دست است بنابراین مرتب دستها شسته شده و در هنگام عطسه حتما از دستمال استفاده شود.

وی گفت: شهروندان در صورت مشاهده علائم به درمانگاه‌های سطح شهر مراجعه کنند و فقط کسانی که تنگی نفس و تب شدید دارند به بیمارستان‌های در نظر گرفته مثل کامکار مراجعه کنند.

قدیر با اشاره به اینکه خانواده های افراد مبتلا هم تحت کنترل هستند و اگر نیاز باشد نمونه گیری از آنها صورت می گیرد، بیان کرد: نیروهای اورژانسی پیش بیمارستان آموزش دیده اند و لباس مخصوص دارند.

وی بیان کرد: در روستاها و بخش های استان هم مراکز بهداشت آماده خدمت رسانی هستند که درصورت نیاز به شهر منتقل می شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به اینکه مردم اخبار صحیح را فقط از دانشگاه علوم پزشکی دریافت کنند، تصریح کرد: مدارس شاید چند روزی تعطیل شوند اما مردم به مسافرت نروند و در منازل بمانند؛ اگر مردم همکاری کنند بیماری را می توان کنترل کرد و جای نگرانی نیست.

وی در خصوص تعطیل شدن ادارات نیز گفت: در مورد تعطیلی ادارات  باید استانداری تصمیم گیری کند.

قدیر افزود: وقتی که بار مراجعه به حداقل برسد و موارد شدید نداشته و بیماران بدحالمان به حداقل برسند یعنی مشکل برطرف شده است؛ این بیماری شکست پذیر است به شرطی که مسائل بهداشتی رعایت شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • هیچکس IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
    0 0
    چرا قرنطینه نشه؟ مگه جون مردم بی ارزشه؟ یه قرنطینه موقت تا کنترل بشه لازم و ضروریه نه انکه مقاومت کنن