جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
خدا

حوزه/ فرض کنید در کنار خانه خودتان نشسته اید، از عمو یا یکی از اقوام می ‏پرسید: این خانه ما را چه کسی ساخته است؟ او در پاسخ می‏ گوید هیچ کس! خانه شما خود بخود ساخته شده است ...

به گزارش خبرگزاری حوزه کتاب «سر سفره خدا» با موضوع آشنائی با معارف قرآن کریم به شیوه پرسش و پاسخ به قلم محمد علی محمدی به رشته تحریر درآمده است که در شماره های مختلف تقدیم نگاه شما خوبان خواهیم کرد.

- خدا چیست؟

اجازه بدهید قبل از آنکه درباره خدا، که آفریننده همه چیز است سخن بگوییم، اندکی درباره برخی از مخلوقات الهی صحبت کنیم.

۱. شما با جاذبه زمین آشنا هستید و به خوبی می‏ دانید که اگر جسمی را از بلندی رها کنیم به زمین سقوط می ‏کند، ولی ذات و حقیقت نیروی جاذبه چیست؟

این سؤالی است که دانشمندان نیز نتوانسته ‏اند به آن پاسخ دقیقی بدهند. پس ما از روی آثار نیروی جاذبه می‏توانیم به وجود نیروی جاذبه اطمینان پیدا کنیم، ولی حقیقت آن را نمی‏ توانیم درک کنیم.

۲. ما از روشن شدن لامپ چراغ پی می‏ بریم که در سیم برق، نیروی الکتریسیته وجود دارد؛ ولی حقیقت نیروی الکتریسیته چیست؟ ما نمی توانیم ذات و حقیقت آن را درک کنیم. تنها با دیدن آثارش، مانند روشن شدن لامپ آن، پی می‏بریم که در جایی نیروی الکتریسیته وجود دارد.

این مثال‏ها را برایت نوشتم تا توجه شما را به این نکته مهم جلب کنم، که چون ما انسان‏ها محدود و کم ظرفیت هستیم، نمی‏توانیم ذات خدا را بشناسیم، بلکه تنها از راه مخلوقات می توانیم به وجود ذاشتن خداوند یقین پیدا کنیم؛ از آفرینش جهان پی به وجود آفریننده می ‏بریم.

از این که ما علم داریم می فهمیم که خداوند عالم بوده که به ما داده و از اینکه ما قدرت و توان داریم، می‏ فهمیم که خداوند قادر و تواناست.

پس ما ذات خداوند را درک نمی‏ کنیم، ولی به وجود داشتن خداوند و این که دارای صفت‏ های علم، قدرت، حیات و... است یقین داریم و مطمئن هستیم که هر جا که باشیم او با ماست (محمد، آیه ۳۵ / حدید، آیه ۴) به همه کارهای ما آگاهی دارد، (هود، ۵/بقره، آیه ۲۳۵) نسبت به ما از همه [حتی از پدر و مادرمان] مهربان‏تر است و... (یوسف، آیه ۶۴)

- دو راه به سوی خداشناسی را توضیح دهید.

از پرسش فهمیده می‏ شود که درباره پاسخ سؤال خود مطالبی می‏دانی و حالا می‏ خواهی داشته‏ هایت را تکمیل کنی.

بر نوجوانی این چنین‏ آفرین، صد آفرین. قرآن نیز دو راه کلی برای شناخت خدا معرفی می‏ کند که آن دو راه در این آیه آمده است: سنریهم ایتنا فی الافاق وفی انفسهم حتی یتبین لهم انه الحق؛ به زودی نشانه‏ های خود را در جهان و در درون خودشان به آنها نشان می‏ دهیم تا [برایشان] روشن شود که به یقین خداوند حق است (فصلت آیه ۵۳).

یک بار دیگر آیه را با ترجمه ‏اش بخوانید، سپس، در زیر بنویسید که آن دو راه خداشناسی کدامند. حالا آنچه را که نوشته‏ اید من توضیح می‏ دهم.

فکر کنم جلوی اولی نوشته‏ اید: نشانه‏ های خدا در جهان.

جلوی دومی می ‏باید نوشته باشید: نشانه‏ های خدا در وجود انسان.

حالا ببینیم این دو چگونه می‏ توانند دلیل خداشناسی باشند.

۱. انسان با دیدن خورشید، آسمان و زمین آنچه در آسمان و زمین است در می ‏یابد که آفریدگار این موجودات، خدای بزرگ است.

از طرفی انسان با نگاهی به ساختمان بدن خودش می‏ تواند به وجود خدا پی ببرد.

دستگاه های مختلف خارجی و داخلی بدن انسان که هر یک به خوبی وظایف خودشان را انجام می‏دهند، همگی نشان دهنده خدای قادر و دانا هستند؛ از پوست بدن گرفته تا نظام حیرت انگیز مغز و قلب و ... به گونه ‏ای که بدن انسان خودش مانند یک دنیا عظمت دارد. برای آگاهی بیشتر می‏توانید کتاب شیرین نشانه ‏هایی از او نوشته سید رضا صدر را بخوانید.

- از کجا بفهمیم که خداوند وجود دارد؟

فرض کنید در کنار خانه خودتان نشسته ‏اید، از عمو یا یکی از اقوام می‏ پرسید: این خانه ما را چه کسی ساخته است؟

او در پاسخ می‏ گوید هیچ کس! خانه شما خود بخود ساخته شده است. یکی بود یکی نبود زیر گنبد کبود، این جا هیچ خانه‏ ای نبود. گرد بادی وزید و پی خانه کنده شد. طوفان شدیدی به پا شد و آجرها از کوره آجر پزی و سیمان‏ ها از کارخانه سیمان به این جا پرتاب شدند. باران آمد سیمان ساخته شد باد آجرها را روی هم چید و... و سقف زده و گچ کاری و لوله کشی شد. در و پنجره ‏ها و شیشه هایش نصب شد و خانه خود به خود ساخته شد.

آیا این داستان را باور می‏کنید؟ آیا امکان دارد خانه‏ای بدون بنا و کارگر ساخته شود؟ کتابی بدون نویسنده نوشته شود؟ باغی بدون باغبان کاشته شود؟ کارخانه‏ای بدون مهندسی و ... ساخته شود.

وقتی وسایل بسیار کوچکی مانند خانه و کتاب و اتومبیل سواری و... به سازنده نیاز دارد، آیا آسمان و زمین با این عظمت و نظم دقیق، به سازنده نیاز ندارد؟

آیا تا به حال به وجود خودتان فکر کرده ‏اید که چه قدر منظم و دقیق است؟ قلب نازنینتان چه قدر بادقت می تپد! اگر تپش قلبتان صد برابر می‏شد چه می ‏شد؟ می‏دانید اگر قلبتان در هر دقیقه فقط یک بار می ‏تپید چه می ‏شد!؟ آیا ممکن است چنین قلبی سازنده آگاه نداشته باشد؟

یک بار دیگر به ساختمان بدنتان نگاه کنید و ببینید چه قدر منظم و دقیق هریک از اعضای بدن شما در جای خودش قرار گرفته، چشم در کف پا قرار نگرفته، پاهای انسان روی سرش قرار نگرفته، چشم‏ های انسان از کمرش بیرون نزده، دست‏های انسان ده متری آفریده نشده که هنگام راه رفتن به زمین بکشد، اندازه لاله گوش یک متر و نیم نیست، تا آدمی از شر گوش های خودش فلج می‏ شود و... آیا اینها همه‏ نشانه هایی از وجود آفریننده ‏ای دانا و آگاه نیست؟ آن آفریننده دانا، آگاه، قادر و همیشگی، مهربان و بی نیاز، کسی جز خدا نیست. این نظم و دقت که در ساختمان بدن ما هست در جهان نیز وجود دارد.

خلاصه این که: جهان آفرینش دارای نظم است. نظم جهان نشان دهنده ناظم برای جهان است و خدا نظم دهنده و آفریننده جهان هستی است.

خدای بزرگ و امامان معصوم (علیه السلام) نیز از مردم خواسته ‏اند، با مطالعه کتاب آفرینش -که همه صفحه ‏های آن با نظم دقیقی طراحی شده است - به وجود خداپی ببرند، از این در بسیاری از موارد به‏ گوشه هایی از نظم هستی اشاره کرده‏ اند.

و به گفته سعدی:

برگ درختان سبز در نظر هوشیار *** هر ورقش دفتری است معرفت کردگار

دلیلی که برایتان نوشتم برهان نظم نام دارد.

برای آگاهی بیشتر پیشنهاد می‏ کنم کتاب پایه‏های ایدئولوژی در اسلام را که پاسخ ‏های آیت ‏الله محمد یزدی هست بخوانید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حقیقت IR ۰۴:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
    29 6
    مقایسه ساخت خانه و بوجود آمدن موجود زنده تک سلولی از فعل و انفعالات شیمیایی خیلی فرق داره. کمی تحقیق و گشت و گذار در عالم علم، همه چیز را کاملا مستند ثابت میکند. بوجود امدن جاندار از بی جان هم میخواید بدونید چطور اتفاق افتاده، کافیه آزمایش میلر رو سرچ کنید، میفهمید.
    • تفکر کنیم IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
      7 1
      مستند " پرونده ای برای یک خالق " رو حتما ببینید. زیرنویس فارسی هم داره
    • محمد IR ۰۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
      7 2
      بزرگوار آزمایش میلر خیلی وقته رد شده. خواهش میکنم در خصوص این آزمایش بیشتر مطالعه بفرمایید.
  • ابوالفضل IR ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
    11 6
    این مطالب برای خدا شناسی عالیه
  • IR ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    2 1
    عالی ومختصر
  • بابک بهاروند IR ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    21 13
    توضیحات امیر علی کلاس دوم ابتدایی از کاشان،احمقی؟مجبور بودی توضیح بدی؟پایین کلاس برد بودت معلم؟خب تا بیسوادهای مثل تو از این مملکت خدا پرست سرکار هستن و مسول هستن از این بی عدالتی ها همه به وجود خدا شک میکنیم.
    • hosein IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
      5 2
      salam
  • محمدامین IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۰
    19 11
    وقتی میبینم که بازهم یک خداباور سعی میکند با برهان نظم وجود خدا را اثبات کند حوصله ام سر میرود چون باید باز هم دوساعت صرف این کنم که برهان نظم را رد کنم... خب از نظر خداناباوران اصل برهان نظم غلط است! چون نظم موجود در جهان حاصل میلیون ها سال تکامل است، و ربط دادن این موضوع به خدا کاری اشتباه است. اما حتی اگر باور کنیم که این نظم کار خداست! حالا به من بگویید خود خدا را چه کسی نظم داده؟
    • Samin IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
      5 0
      سلام.به شما توصیه میکنم که کتاب توحید مفضل را حتما مطالعه کنید
    • حقیقت بدست نمیاد هرکز IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      3 2
      ی چیزی بگم ب ناخدا باورای عزیز من خدم یکیشون ولی یجوری بحث نکنید ک از اولین کلمتون بفهمیم هیچی نمیدونید و فقد یه چیزایی رو شنیدید در مورد اینکه میگید خدا چطور بوجود اومده با این منطق نمیشه خدا رو رد کرد یه سوال میشه مثلا من بگم چون درمانی واسه سرطان یا ایدز پیدا نکردیم تا الان پس درمانی ندارن این مسائلی ک شما میگید خیلی سطحی ان. خواهشمندم یکم عمیق فک کنید تا دلایل بهتری واسه رد خدا بگید من خدم فعلا در جست‌وجوام
    • امیر IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
      2 0
      عالی
    • محمد مهدی IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
      13 0
      یعنی از نظرت جهان منظم نبوده و آرام آرام به سوی هدفی خاص حرکت کرده و تکانل یافته و منظم شده؟خب باز خود این نشان دهنده وجود خدا است که جهان رو به سوی یه هدف خاص هدایت کرده و سیستم پیچیده به وجود اومده،در ضمن برهان نظم فقط یکی از برهان های اثبات وجود خدا است،برهان دیگری نانند امکان و وجب،برهان علیت و ... وجود دارند که میتونید درباره اش تحقیق کنید.به پدیده ها نگاه کنید،میبینید چیزایی که اطرافتونن هر کدومشون یه علتی دارن و معلول چیزین،حالا خود اون علت ممکنه علت دیگه ای داشته باشه و معلول چیز دیگه ای باشه،و همچنین علت اون علت ممکنه علتی داشته باشه،همینجور الی آخر،از طرفی میدنیم که تسلسل در علل و ادامه پیدا کردن این زنجیره تا بی نهایت باطله و باید به علتی ختم بشه که خودش علتی نداره و معلول چیزی نیست نیست،همه چیزو خلق کرده و خودش مخلوق چیزی نیست و خالقی نداره،همه چیزای دیگه رو به وجود اورده و خودش از اول بوده و چیزی اون رو به وجود نیاورده اون خالقی که خالقی نداره خداست.
    • رمضان IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
      1 3
      خداوند نه عرض است نه جسم است ونه طول دارد شی است ولی از اشیاء نیست آیه قرآن می‌فرماید لیس کمثله شیء خالق ابدی اوست اول و آخر اوست هیچ انتها وپایانی ندارد خداوند که مخلوق نیست اینم شماره تلفنم هر کس به وجود خدا ایمان و باور نداشت بیاد واتساپ گپ میزنیم برهان و دلیل میاریم 09929995645
  • S.a IR ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
    3 1
    عالی تر از این نمیشد ،ساده و روان ممنونم واقعا
  • IR ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
    3 0
    خیلی خوب بود ج سوالمو بخوبی داد
  • سوزان IR ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
    9 7
    متاسفانه از نوشتارتان بر می آید که به علوم تجربی و نوین آشنایی ندارید یادم می آید در زمان مدرسه همین دلایل سطحی را بر وجود خدا می آوردند ما هم که به دنبال تایید عقاید سنتی مذهبی مان بودیم قبول می کردیم( چون به دنبال آرامش خاطر بودیم اما متاسفانه گاهی حقیقت تلخ است ) . شما که با استفاده از نگاه کردن به طبیعت مکاشفه می کنید آیا تا به حال نظریه های نسبیت انشتین را مطالعه کردید؟ که درباره جاذبه صحبت میکنید! نظریه ی داروین چطور؟ البته نه از زبان یک معلم دینی. اصلا به زبان انگلیسی آشنایی دارید که بفهمید خدا ناباوران غربی چه میگویند؟ داروین برای تمام این ها دلیل دارد. شما با استناد به روابط موجود در طبیعت میگویید این نظم اتفاقی نیست و الله رب این نظم است ولی علوم تجربی مدرن می گوید همه این ها بر حسب اتفاق بوده است حال حرف کدام یک صحیح است؟! انتظار دارید در زمینه علوم تجربی حرف شما را باور کنیم؟! اول هم گفتم که ممکن است حقیقت تلخ باشد و ما، این نوع از انسان، چون عاطفی هستیم به دنبال خوشی می گردیم و من هم آمده بودم که با دلایل وجود خدا آشنا بشوم اما چیزی پیدا نکردم. توصیه می کنم حتما خودتان را با مواجه با خداناباوران به چالش بکشید وگرنه وقت کسانی که به دنبال خدایند را با این مطالبتان نگیرید. با تشکر
    • سینا IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
      1 0
      سلام ته نظریات علوم تجربی و داروین اینه که در اول یک چیز بوده بعد تکامل پیدا کرده حال سوال اینه که اون اولین چیزی که بوده که از نظر علمی معلول هست علتش چیه و چه کسی اون رو خلق کرده اگه بگی علت نداره قانون اصلی هر معلولی علتی دارد که هر عاقلی قبول میکنه رو انکار می‌کنی که در عرف به این میگویند دیوانه و اگر بگی علتی داره پس اون علت کیه ما میگیم خدا تو یه چیز دیگه بگو مثل علت اصلی
  • صدیق مهر GB ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    0 1
    سلام من با یک فرد هندی در تلگرام دوست شدم و او گفت که بخدا اعتقاد ندارد واقعا دستتون درد نکنه خیلی زیبا وجود خدارو گفتین
  • Databrok3r IR ۰۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
    11 1
    بی سوادی از پاراگراف اول موج میزنه واقعا متاسفم
  • افریدگار هر چیز خدا IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
    1 1
    سلام احتمالا برای شما پیش اماده که خواسته ایی از خدا داشته بتشید و نشود و در اخر بگویید چه خوب که نشد اگر پیش نیامده شاید تا کنون به سیر فکر کرده اید که این همه لایه های نازک و ضخیم روی ان است خوشمزگی گوجه سبز و به مغز تا کنون فکر کرده اید که چه قدر پیچیده است همین حالا به این ها فکر کنید و به وحود خدا پی ببرید
  • افریدگار هر چیز خدا IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
    1 1
    سلام احتمالا برای شما پیش اماده که خواسته ایی از خدا داشته بتشید و نشود و در اخر بگویید چه خوب که نشد اگر پیش نیامده شاید تا کنون به سیر فکر کرده اید که این همه لایه های نازک و ضخیم روی ان است خوشمزگی گوجه سبز و به مغز تا کنون فکر کرده اید که چه قدر پیچیده است همین حالا به این ها فکر کنید و به وحود خدا پی ببرید
  • احمد IR ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    0 0
    سپاسگزارم
  • ذبی اله نوازی IR ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
    5 0
    تنها انسان قلب و بدن منظم ندارد همه موجودات قلب و خون درون بدنشان وجود دارد چرا انکه بیست چهارساعت قران می خواند میرود بزرگترین گنا رو انجام میدهد
  • مهدی IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۸
    10 5
    خدا خودش راحته ولی ادما سختی میکشن،،،،دم خدا گرم من که ازش ناامید شدم وبااین ناامیدی میمیرم عقیده ام هم عوض نمیشه،،،،،
    • جواد IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۷
      0 0
      قران خواندن مهم نیست عمل کردن بر مفاهیم مهم است
    • جواد IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۷
      0 0
      قران خواندن مهم نیست عمل کردن بر مفاهیم مهم است
  • ناشناس IR ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۴
    13 2
    سلام،بسیار علتهایی ک ذکر کردید غیر منطقی و نادرست هستند. ایراد اصلی در علتهای یاد شده این هست ک اگر ذهن انسان محدود و در حد درک خداوند نیست پس هیچ دلیلی برای شناخت خداوند هم وجود ندارد و اگر خدا میخاست ذهن را طوری می آفرید ک انسان بتواند کاملا ان را درک کند. دوم اینکه مدعی شدید علت جاذبه زمین مشخص نیست که باز هم اشتباه است کافیست سری ب کتاب فیزیک سال دوم دبیرستان بزنید تا علت جاذبه با اثبات ریاضی ان رو متوجه بشید.موضوع بعدی اینه ک نمیشه طبق ادعای شما ک میگید انسان ناقصه از این وجود ناقص یک وجود کامل رو اثبات کرد در واقع رابطه جز به کل قابل برقراری نیست چون خدا فقط بزرگتر نیست بلکه بینهایت و کامل در نظر گرفته میشه و نشدنی هست ک از یک جسم ناقص به بینهایت رسید. در کل توضیحات شما فقط یک سری تخیلی بیش نبود و اصلا ب درد ذهن باز نمیخوره.
  • علی IR ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
    4 3
    باسلام،مثال فوق العاده ی بود،واقعا امکان نداره کسی از این بهتر مثال بزنه و درباره وجود پروردگاربزرگ صحبت کنه محشربود
  • IR ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    3 2
    خدا وجود دارد کافیست هریک از ما به زندگی اول تا بحال خودش فکر کند دیگر لازم نیست دنبال دلیل بر اثبات وجود خدا باشد من با قکر کردن به این زندگی که دارم فهمیدم که خداوند وجود دارد شکی در ان نمیبنم دلیل اولم من این هست این زندگی را دوست نداشتم ندارم ولی خداوند این زندگی را بر من تحمیل کرد
  • احسان IR ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    4 1
    برام جالب بود توخونه نشسته بودم و داشتم فقط به یک چیز فکر میکردم که چرا،واقعا چرا باید زمین ما و تمام سیارات دایره ای یا همون بیضی باشن کمی بیشتر فکر کردم که چرا تمام دعا نویس های دنیا از اشکال دایره ای اسفاده میکنن و یا این که چرا تمام سیارات منظومه شمسی ما به دور خورشید میچرخن با وجود این که اگر خورشیدی نباشه تمام سیارات ما از بین میرن حتی زمین وقتی به دور خودش میچرخه نمودار دورانش دایره ای هست و وقتی منظومه خو و منظموه هایی که ناسا کشف کرده باز هم دایره میچرخه به سمت یک نقطه وحتی اتم که کلی نیرو به دورش میچرخن به شکل دایره ای و با نظم کامل این واقعا برام عجیب بود وخیلی بحثا دیگه توی ذهنم هست که کاش میتونستم بیشتر توضیح بدم ولی این جا جاش نیست و در اخر بگم اون موضوع که در مورد خورشید گفتم خورشید فقط یک سیاره بسیار بسیار کوچکه فقط در منظومه ما در اون همه منظومه خدا چیو داره نشون ما میده فقط با یک خورشید بنظر بنده تنها دلیل اینه که همه ما همون تور که تواف در کعبه بصورت دایره ای میباشد فقط برای یک نقطه نشون دهنده اینه که همون طور که شما گفتین خانه ای بدون مهندس اولیه ساخته نمیشه و منظومه کوچک ما بدون خورشید زنده نمیماند اینو نشون میده که ساختار ما بدون خورشید هیچه و وقت خدایی وجود نداشته باشه پس مثلما مایی هم نباید وجود داشته باشیم پس شخص نیاز به شخص دیگر دارد و او کسی نیست جز خدایی که راس هرم و بینای کل هستی ما هست وبر همه چیز اگاه وقادر به هر کاری میباشد
    • اریامهر IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
      7 0
      دلیل اینکه اتم کروی هست مدار سیارات کروی هست و ... فقط با اندکی ریاضی دونستن اثبات میشه کره تنها شکلی هست که شعاعش در هر صورت برابره اصلا مگه میتونی فرض کنی که ماه دور زمین مربعی بچرخه؟ قبلش یکم تامل کن لطفا
    • علی FR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
      0 0
      سلام دوست عزیز اول اینکه دلیل چرخش سیارات به دور خورشید جاذبه قوی خورشید هست که به دلیل وزن و وسعت زیاد خورشید هست. دوم اینکه مدار خیلی از سیاره ها دایره نیست و بیضی هست خود زمین هم همیشه گرد کامل دور خورشید نمیگرده که در پی این اتفاق عصر یخ بندان اتفاق می افته و اینکه خورشید سیاره نیست یک کره ستاره است. لطفا کمی در مورد این موارد تحقیق کنین
  • ناشناس IR ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
    3 3
    عالی.... بهترین و ساده ترین پاسخ اثبات کننده.....
  • آیدا IR ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    0 0
    بسیا عالی
  • مجید IR ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۸
    1 0
    البته نظرات ایشان مهم بود ولی اصلا منطقی نبود
  • محمد IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    2 0
    از شما تشکر می کنم.
  • هرکی IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
    6 4
    همین قدر که احتمالش هست خداوجود داشته باشه همین قدرم احتمال داره نباشه
    • IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
      2 0
      در دنیای احتمالات، تنها احتمالی که داده نمی شود، نبود خداست نه بود خدا؛ چرا که خود احتمال نبود خدا، از یک موجودی به نام انسان سرچشمه می گیرد، آن وقت چطور خود این انسان که عقل دارد و احتمال می دهد، سازنده ندارد؟ چطور احتمال نبود خدا سازنده ای مانند انسان شکاک دارد، اما خود این انسان، سازنده ندارد؟ لطفا به این سوال با دقت پاسخ دهید...
  • مافیا IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    9 2
    شما که داستان میگی لطفا اینم بگید خدا از کجا اومده نمیخوام بگید از اول بوده جواب محکم میخوام
    • IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
      4 0
      از کجا آمده برای موجودی است که از ازل نبوده و به اصطلاح پدیده هست. خداوند خود خلق کننده پدیده هست. خداوند کجایئت و مکان و زمان را خلق کرده است. خداوند خودِ وجود و هستی است و از ازل بوده و از کجا آمده و کی بوده و چرا بوده و چه زمانی بوده برای او معنا ندارد. اگر انسان بتواند حقیقت وجود را درست تصور کند، تصدیق خداوند خیلی خیلی راحت است.
    • ز کجا آمده ام آمدم بهر چه بود IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      0 1
      حالا در صورت رد وجود خدا اصلا این جهان از کجا اومده، بحث بینگ بنگ رو میدونم اما خود اون بینگ بنگ و قبلتر از اون که هیشکی راجبش چیزی نمیدونه از کجا اومده؟؟!!!!! ببین خدا با ما چه کردی خوبه ما فیلسوف و فیزیکدان نشدیم با یکم تحصیلات مقدماتی انتظار حل چه معمایی رو داریم خوبه تو تحقیقات بزرگ نیستیم!!!!!!
    • Ami_R IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
      2 0
      آقای مافیا سلام :) ببین به فلسفه انرژی فک‌کن پایستگی انرژی یعنی نه انرژی به وجود اومده و نه از بین میره فقط در اشکال مختلف تبدیل و به حرکت در میاد درست مثل خدا نه خالقی داره که بوجود بیارش و نه از بین میره
  • عارفه حسینی IR ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    4 0
    سخنان شما کاملا منطقی قابل قبول بود ، پیرو مثالی که زدید منم سوالی دارم ، شما گفتید که هیچ خانه ای خود به خود ساخته نمیشه و به بنا و کارگر و ... نیاز داره ، پس چطور ما باید قبول کنیم که خدا خود به خود وجود داشته و خلق نشده ؟ بحث ماهیت نیست ، میدونم که شاید عقل ما توانایی درک ماهیت خدا رو نداشته باشه ، بحث من بحث وجوده ، خدا چطوری به وجود امده ؟
    • سید علی موسوی IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      0 0
      سلام ببینید این سوال که خداوند چگونه خلق شده اصلا درست نیست چون این سوال مربوط به موجوداتی است که مخلوقاند و خالق دارند وروزی نبودند بعد خلق شدند اما خداوند مخلوق کسی نیست خالق ندارد و همیشه بوده و خواهد بود پس سوال اینکه خدا چگونه به وجود اومده بی معناست چون چیزی که مخلوق نباشد چگونگی پیدایش هم ندارد بعد در روایات مختلف آمده که انسان نباید درباره ی ذات خداوند فکر کند چون اساسا او کشش کافی را ندارد بعد هم اینکه امام صادق می فرماید:خداوند به چگونگی توصیف نشود چگونه می توان او را به چگونگی وصف کرد با اینکه چگونگی را او آفریده بعد امام صادق در جای دیگر می فرماید : هرکس درباره خدا فکر کند که چگونه است هلاک خواهد شد و خداوند چنین خود را معرفی می کند او خدای یکتاست آن خدایی که از همه بی نیاز است و عالم به او نیازمند است نه فرزند کسی است و نه فرزندی دارد و هیچ کس مثل او وهمتای او نیست
  • ... IR ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
    3 1
    شما میگی خدا وجود داره به این دلیل که که سازنده خونه رو نمی‌شناسیم خب وقتی شما سیستم خونه رو با جهان مقایسه میکنی یعنی فوق العاده کوتاه مغز باید باشید (از هر بی نظمی نظم هم برمیاید) جهان حاصل از اتفاقی ناگهانی و تصادفی بوده و برآمده از مهابنگ بوده است حالا شما احتمالا بحث تسلسل علل رو وارد میکنی و من خواهم گفت پس خدا چیست چرا هر چیزی باید علت داشته نشانه هایی هم گفته شد رد میشه نظم و بی نظم دو مفهوم در خلال هم هستند و در بی نظم نظم و در بی نظم نظم قابل مشاهده است اگر خدا جهان رو بر اساس نظم به وجود آورده پس ناظمه نه خدا یا خالق!!!!! :)))))))))))))))))))
  • محمدعلی IR ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
    1 1
    س سوالم را. کلی میپرسم اگه راست میگیدجواب منطقی بدیدلطفا سوال! بلفرض که دنیاوبدن انسان که پیچیده هم است خالقی داشته وخودبخودبوجودنیامده من منکرش نیستم اما چگووه بدانم که هنوزهم خداوند وجوددارد وخواهدداشت اثابت کنیدکه خدا فوت یا ازبین نرفته.. گذشته ازتعریف وتمجیداززبان پیامبران وقران که گفتن خدا دائم هست شماروی چه حسابی قبول میکنید که خدا هرگزنمیمیرد مرد تمام غیراینه ثابت کن که هنوزخداهست
    • احمد IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
      3 1
      با دقت به امور اطراف خیلی راحت می توان جواب رو دریافت کرد.فرض کنید شما راننده یک وسیله نقلیه هستید، در بین راه برای شما اتفاقی می افتد که باعث می شود شما دیگر نتوانید رانندگی کنید آیا باز هم وسیله نقلیه شما کار می کند؟ تا چه مدت بدون حضور شما کار خواهد کرد؟ آیا باز هم منظم است و اشکالی در آن رخ نمی دهد؟
  • مهدیس IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    6 1
    نه تنها دلایل خوبی نبود بلکه شما در این مطلب غیر از هزاران اشتباهی که داشتید جایکاه انسان رو به طور ویژه ای کم کردید
    • Sh IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
      3 3
      سلام دوست عزیز مگه الان آفریده های خداوند متوقف شده؟! هر روز هزاران نوزاددر جهان به دنیا می‌آیند هر بهار درختان دوباره جان میگیرند هر نهالی که کاشته میشه هر طلوع و غروب خورشید و... همه ی اینها نشانه وجود و نظارت خداست و اینکه شما از خدا چیزی بخواه ببین چطور جوابت رو میده اگ از ته قلب بهش اعتقاد داری حتماً بهتر از اون چیزی که خواستی رو بهت میده که این هم نشانه وجود خداست
  • سالار IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
    1 1
    باحال یود
  • رسول CH ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
    3 0
    سلام دوست عزیز. یه سخنی هست که به شریعتی انتساب داده شده. اگه میخوای چیزی را تخریب کنی ازش بد دفاع کن. داری خوب عمل میکنی دوست عزیز، ادامه بده
  • علی TR ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
    1 0
    سلام آزمایشی
  • IR ۰۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    2 0
    سلام دوستان من دچار سردرگمی شدم مگه در اول متن گفته نشد فکر کنید در خانه ....‌‌خوب طبق این فرموده هر چززی آفریده ای دارد پس آفریده ی خدا کیست؟
  • رضا IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
    7 3
    همه کسایی که اومدین ببینید،خوده اروپایی ها هم به وجود خدا و علم بینهایت خدا اعتقاد دارن خودشون میگن که این همه ژن و زیست و همین بدن انسان و کره زمین نمیتونه همینطوری بوده باشه و قبلش باید ی هوش کامل intelligence باید پشت اینهمه ارتباط باشه.تو قرآن هم که اینهمه مثال آورده و یکیش هم همین داستان فرعون که در قرآن خدا فرموده جسد فرعون رو بر بالایی قرار میدهیم که عبرتی برای دیگران باشه که یکی از دانشمندای خارجی جسد فرعون رو پیدا کرده بود که بانمک همون دریایی که توش غرق شده بود مرتبط بود که مال دوران عیسی مسیح بود با همین آیه مسلمان شده بود.
  • رضا IR ۰۶:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    2 1
    احسنت ،این یکی واقعاً ساده،روان و بسیار زیبادلایل عقلی وزیبایی را به تصویر کشیده واسه دختر وپسرم دنبال مطلبی میگشتم که براشون ارسال کنم ،چون متاسفانه حرف شنوی از دیگران درسنین جوانی بیشتر از حرف شنوی از پدر ومادر است
  • حامد IR ۰۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    3 0
    نشد.‌‌ جوابها قیاس مع الفارغ بود... آخه شما کره زمین رو با خونه مقایسه میکنی؟؟ در ضمن انسان از روز اول که انقدر تکمیل و بی نقص نبوده. میلیون سال گذشته تا این شکلی شده...
  • نادر IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
    1 0
    خواستم بدانم وقتی خداوند از آغاز و پایان با خبر است دلیلش میتواند این باشد که چون جنسش از نور است میتواند در گذر زمان حرکت کند و اینده و گذشته برود؟
  • مسعودعلیمردانی IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    4 0
    باعرض سلام وقت بخیر. منم به وجود خدا اعتقاد دارم اما همیشه سوالم از خودم این بوده اگر خدایی وجود دارد پس چرا به انسان اجازه میدهد که در روی زمین ادعای خدایی کرده وظلم در حق مظلومان انجام دهد.
    • سمیه IR ۰۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
      1 0
      سلام.چون آدم اختیار داره و خود خدا به آدم اختیار داده.
  • مهدی IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    3 1
    خیلی عالی ممنون
    • ستی US ۰۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
      3 0
      اگه خداوند به ما اختبار داده چرا اختیار به دنیا اومدن به این کره زمین رو بهمون نداده؟؟
  • جیم IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    18 29
    چیزی به نام خدا وجود ندارد این ادله شما من درآوردی و ساختگی است این طبیعت وجود داشته و وجودش هم از خودش می باشد مانند تری برای آب و شوری برای نمک و شیرینی برای شکر . این گونه بر سر زبانها افتاده که هر شخصی در مشکلات بگوید خدا مثل شیعیان وقت بلند کردن چیز سنگین می گویند یا علی اما سنیها نمی گویند. اگر کمی تعقل و فکر کنید می فهمید که خدایی وجود ندارد.و این هم قتل و غارت و کشت و کشتار به خاطر چیزی که وجود ندارد به وجود نمی آمد.
    • نیما IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
      13 7
      خفشو تو کسی هستی که میخواهی مارا از خدای یگانه دور کنی اگر خدا وجود نداشت چجوری خودت ساخته شدی استغفروالله
    • احسان IR ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
      3 0
      داداش به نظرت احترام قائل میشم فرق انسان با حیوان تو عقلشه درست خدا به انسان عقل داده تا بتونه خوب و بد رو از هم تشخیص بده این جنگ و خونریزی هم فقط ناشی از تصمیمات نادرست خوده ما هست وگرنه خدا با بندگانش دشمن نیست همه رو به یه اندازه دوست داره و به انداره دلشون بهش محبت و امتیاز میده . یه بیت معروف هست که میگه از ماست که بر ماست .ما با انتخاب نادرست خود در کشور خود (حالا هر کشوری باشه )باعث شدیم که این بلاها به سرمون‌بیاد و خداوند تو دخیل نیست چون به ما عقل داده و این ماییم که بدونیم چطور ازش استفاده کنیم.
    • shayan NL ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
      1 1
      اتفاقا جامع و کامل توضیح دادند فقط هوشیاری و بیداری میخواهد دلیل قتل و کشتار بخاطر خواب غفلت اشخاص است اگه قرار بود این دنیا بهشت باشه و مردم فرشته باشند پس جهان مادی و آدم معنایی ندارد
    • الله IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
      4 8
      وای بر من خاک بر سر دشمنانت خدا وجود داره و من میتونم بهت ثابت کنم . آقا پسر یا دختر خانم خدا وجود داره اگر برنامه زندگی پس از زندگی نگاه کنی ثابت میشه چون هم راجب مسیحی هایی که مردند و هم شیعه ها یه چیز در عالم مرگ مشترکه برو توبه کت که توی قیامت از جهنمیان نباشی خاک بر سر والدینی که اینجور فرزند بی دینی بزرگ کردند:)))
    • م IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
      6 0
      من که وجود پروردگارم رو بارها حس کردم و تو زندگی کمکم بوده و هست
    • محمد IR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
      2 0
      کشتار و قتل و غارت در جنگ های جهانی که آمار کشته هاشو پیشنهاد میکنم برید مطالعه بفرمایید آیا بخاطر مذهب و خدا بود یا نفسانیت و منیت؟
  • ... IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    3 1
    خب همون خدایی که راجبش صحبت میکنید حقیقت وجودش از چیه از کجا آمده؟
    • IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
      0 1
      سلام عزیزم شما در این دنیا چقد عمر میکنی اصلا تا کی مطمئنی که زنده هستید آیا بعد از مرگ خبر داری آیا میدونی اونجا گه خبره
  • محمد IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
    10 1
    خدا هست. و قطعا هم وجود دارد. اما من متاسفم برای شما با این دلایل سبک و کودکانه که ارائه کردید و اگر کسی شک در دلش باشه به خداناباوری روی میاره. کمی علمتون رو بیشتر کنید. دلیل و منطق آوردنتون هم مثل کشور داریتونه آخوندهای احمق بی خدا
  • نازنین IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
    4 0
    عالی بود
    • بی‌خدا IR ۰۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
      5 5
      واقعا متاسفم که به خاطر اینکه یک شخصی دین ندارن به پدرو مادرش توهین میکنید و یکی از دلایل بی دین و بی خدایی امثال تو هست که همه رو وادار میکنن تا عقیده مزخرف و خرافاتی رو قبول کنم خدا وجود نداره جنگ بیماری ظلم نا عدالتی دنیا نظمی نداره سالانه چند ملیون انسان بر اثر بلایای طبیعی میمیرن و اینکه انسان همش در حال خوابیدن و اگر غذا نخوره میمیره زیاد بخوره هم میمیره شما به این میگی طراحی هوشمند من به خدا اعتقاد ندارم به امثال شما هم هیچ ربطی نداره
  • ehi IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
    5 1
    خدا وجود داره کهکشانو کیهانو اینا اصن نمیشه خودشون به وجود بیاد باد که سیاره رو نیاورده خورشیدو که درست نکرده میگیم اصن همه چیز از مولکوله ؛ باشه قبول ولی همین مولکول از کجا اومده؟! خدا وجود داشته؛ الانم وجود داره؛ وجود هم خواهد داشت توی قران تو یه دانش هایی هست که هنوز دانشمندا نتونستن کشفش کنن و توی اینده کشفش میکنن؛ اینا از کجا اومده؟! معلومه که یه خالق دانایی هست که آگاهه تا حالا کسی که حرف از عدم وجود خدا میزنه نتوسته حرفای منطقی بزنه اگه به حرفاش گوش کنید میبیند هم منطقی حرف نمیزنه ؛ هم دیدگاهش خیلی کوتاهه مث همین فلان جیم که فقط دیدش به طبیعته شیرینو شورو و... و دید شیعهو سنی در حالیکه وقتی بحث بحث خداست دیگه شیعهو سنیو مسیحو یهود و... نمیشناسه تمام شد رفت
    • امیر IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
      3 3
      اگه هر چیزی یه خالق داره انوقت خدا چجوری بوجود اومده؟
  • عباس IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    2 1
    چقدر بعضی آدما درکشون پایینه.حتی بدیهیات رو هم درک نمیکنن.اونقدر بعض مسائل واضح هست که نیاز به توضیح نداره بلکه نیاز به تفکر و تعقل داره...
    • جواد IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۷
      0 0
      خداوند خالق است نه مخلوق که خالق داشته باشه عزیزان اونهائی که خدارا انکار میکنند ولش کنید به حال خودشان چون خدا یه مهری بر دلهای انها زده هر چی بگی نمیگیرند
  • IR ۰۶:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    3 3
    به نظر من اصلا خدایی وجود نداره این دلیل شما اصلا قانع کننده نیست این طعبیت وجود داشته وجودش هم از خودش
    • حسین IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      3 0
      سلام منم منکرش نیستم ولی خیلی دوست دارم باچشمم یه معجزه ببینم حضورشودرک کنم همیشه یه نکته شایدنزدیک۳۰ساله تومخمه اون موقع که هیتلربالای ۱میلیون ادم بیگناهوریخت توکوره اتیش زن وبچه وخانواده حتی تصورشم وحشتناکه من میگه از اونهمه ادم یه نفرهم خداصداشونشنیدنجاتش بده این همیشه واسم سواله
    • IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
      6 0
      سلام اونایی که در مورد وجود خداوند شک دارند، یه کم فکر کنن که اصلا چرا همه چیز جفت داره، انسان ها حیوانات و حتی گیاهان، خب اگه خود به خود به وجود آمده بود پس نیازی به جفت نبود، همه یا نر بودن یا ماده و هیچ غریزه ای هم وجود نداشت، پس فکر کنین یه چشم انسان میلیونها سلول داره تا بتونه ببینه اصلا چرا می‌بینیم، میتونستیم باشیم بدون چشم و خیلی چیزای دیگه، روز شب ماه خورشید ستاره اینا نشانه های خالقی بسیار مهربان و قدرتمنده، یا حق
  • خنده FR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    2 0
    اول اینکه با منطق شما،خدا خودش چه جوری به وجود اومده ،دوم اینکه طبیعت هم بدون دخالت انسان هم خونه ساخته حالا نه به این شکلی که انسانها خونه میسازند،انسانها هم از اول بدین گونه خونه نساختند و قانون تکامل باعث شده ،انسانها بعد هزاران سال بدین گونه خونه بسازند ،
  • داریوش حسین زاده IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
    1 0
    اثبات وجود خدا و یا اثبات عدم وجود خدا در کنش آدم ها نمی گنجد، بلکه باید از وجود نظم و ناظم مورد بررسی قرار گیرد.
  • س IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    9 1
    سلام. کسانی که به خدا باور دارین لازم نیست با فحاشی و توهین چیزیو ثابت کنید. خدا به هر کسی بخواد نور وجودشو نشون میده به هر کسی م نخواد نمیده. شمایی که به خدا اعتقاد نداری ببین تو اگه پرده هارو میکشی که نور خورشید نیاد نمیتونی بگی خورشید نیست. پس اگه پرده های دلتو کشیدی که خدا توش نتابه نگو خدایی نیست. بگو هست من قبولش ندارم. به نظرم بهتره. البته خب دلایل زیادی هست که بگیم خدایی هست. یک: دانشمندان ثابت کردن که انسان ها به صورت فطری خداجو هستن. خدای شما هم طبیعته. پس خدایی هس که خداجویی در فطرت انسان باشه. به علمTheology میتونید مراجعه کنید. دو: ببین بشر معروفه به بشر چهار درصدی. بشر چهار درصدی ینی اینکه بشر فقط چهار درصد از مواد تشکیل دهنده ی کیهان رو میدونه. تو حتی نمیدونی الان تو این زمان تو دنیا کدوم برگ از درخت میوفته یا مثلا کی به دنیا میاد و اسمش چیه و یا کی از دنیا میره. تو حتی فکر اطرافیانتم نمیتونی بخونی و از همه ی احوالاتشون باخبر نیستی. ولی اعتقاد ما خداپرستا اینه که خدا همه ی اینا رو میدونه. پس وقتی تو نگران کسی باشی نگران عزیزت باشی و ندونی باید چیکارش کنی میسپریش به خدا و همین بهت آرامش میده. وقتی اتفاق بدی میوفته می سپاری ش به خدا که درستش کنه. سه: این طبیعتی که میگی خودش به وجود اومده کی ازش مراقبت میکنه؟. کی بهش میرسه؟. اگه همین طبیعت با عظمتش به محض اینکه زمستون بیاد، نابود میشه. درختاش خشک میشن سرما بهش غلبه میکنه. یعنی خدای تو که طبیعت باشه اینقدر ضعیفه؟؟ چهار: اگه آدم ژولیده وجود داشته باشه نمیتونی بگی آرایشگر نیست. اون آدم ژولیده خودش پیش آرایشگر نمیره وگرنه آرایشگر وجود داره. پس خدا وجود داره اینکه آدما نمیرن پیشش معنیش این نیست که خدا نیست. امیدوارم دلیلام کافی باشه. نمیدونم زور اجباری نیست. خودت بهتر میدونی. بیشتر روش فک کن.
  • س IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    6 1
    سلام. کسانی که به خدا باور دارین لازم نیست با فحاشی و توهین چیزیو ثابت کنید. خدا به هر کسی بخواد نور وجودشو نشون میده به هر کسی م نخواد نمیده. شمایی که به خدا اعتقاد نداری ببین تو اگه پرده هارو میکشی که نور خورشید نیاد نمیتونی بگی خورشید نیست. پس اگه پرده های دلتو کشیدی که خدا توش نتابه نگو خدایی نیست. بگو هست من قبولش ندارم. به نظرم بهتره. البته خب دلایل زیادی هست که بگیم خدایی هست. یک: دانشمندان ثابت کردن که انسان ها به صورت فطری خداجو هستن. خدای شما هم طبیعته. پس خدایی هس که خداجویی در فطرت انسان باشه. به علمTheology میتونید مراجعه کنید. دو: ببین بشر معروفه به بشر چهار درصدی. بشر چهار درصدی ینی اینکه بشر فقط چهار درصد از مواد تشکیل دهنده ی کیهان رو میدونه. تو حتی نمیدونی الان تو این زمان تو دنیا کدوم برگ از درخت میوفته یا مثلا کی به دنیا میاد و اسمش چیه و یا کی از دنیا میره. تو حتی فکر اطرافیانتم نمیتونی بخونی و از همه ی احوالاتشون باخبر نیستی. ولی اعتقاد ما خداپرستا اینه که خدا همه ی اینا رو میدونه. پس وقتی تو نگران کسی باشی نگران عزیزت باشی و ندونی باید چیکارش کنی میسپریش به خدا و همین بهت آرامش میده. وقتی اتفاق بدی میوفته می سپاری ش به خدا که درستش کنه. سه: این طبیعتی که میگی خودش به وجود اومده کی ازش مراقبت میکنه؟. کی بهش میرسه؟. اگه همین طبیعت با عظمتش به محض اینکه زمستون بیاد، نابود میشه. درختاش خشک میشن سرما بهش غلبه میکنه. یعنی خدای تو که طبیعت باشه اینقدر ضعیفه؟؟ چهار: اگه آدم ژولیده وجود داشته باشه نمیتونی بگی آرایشگر نیست. اون آدم ژولیده خودش پیش آرایشگر نمیره وگرنه آرایشگر وجود داره. پس خدا وجود داره اینکه آدما نمیرن پیشش معنیش این نیست که خدا نیست. امیدوارم دلیلام کافی باشه. نمیدونم زور اجباری نیست. خودت بهتر میدونی. بیشتر روش فک کن.
  • ت.ج IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    3 0
    خیلی خب اصن خدایی نیست خب؟. اگه میتونی اونایی که دارن میمیرنو زنده کن! به طبیعت بگو آهای طبیعت اونی که داره میمیره رو زنده کن! وقتی روح کسی داره از بدنش خارج میشه برو روحشو برگردون به بدنش!. اگه تونستی منم میگم خدایی نیست!.
  • فائزه IR ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
    2 0
    اون زمانی که شیطان از درگاه خدا بیرون میرع برمیگرده به خدا میگه من میرم تموم این بنده هاتو که داری ب من میگی سجده کن به خاکی که من آفریدم و شده انسان و تو سجده نمیکنی به منی که آتشم و از این بزرگترم تموم نیرو و قوامو میذارم پای گمراهی همین بندت ک پزشو داری به من میدی و به خودت گفتی تبارک الله احسن الخالقین ، یه کارایی میکنم که به راحتی دست بذاره توی دستای من و از تو سرپیچی کنه ..... و خدای ما میگه برو اگر بنده ی من که روح من توی تک تک اونا هست به تو پذیرش دادن حرف تو قبوله ... و وای به حال تموم ماها که شدیم دوستای شیطان رانده شده و خدایی که همیشه تنها بوده و هست و خواهد بود و خوشا به حال اونایی که هم سرخودشون بلنده پیش درگاه خدا و هم خودشون جلال و نورشون چشم ماهارو میخواد اون دنیا کور کنه و خدا رحم کنه به تموم ماها
  • بی نام IR ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۶
    2 0
    سلام من نظر شخصی خودم رو مینویسم فقط برای رضای خدا اولا مطالب این سایت همونطور که تو تیترش نوشته شده به یه زبان خیلی ساده گفته شده پس لطفا توش دنبال دلایل علمی نگردید دوما از همه اونایی که انکار میکنن یه سوالی داشتم که البته جوابشو به خودتون بدید میخوام ببینم با منطقتون فکر کنید ایا خدا یک وجود علمی یا مادی یا هرچیز دیگه ایه؟یا نه یه وجود معنویه؟ سوال اصلی اینجاس وجود معنوی با دلیل و منطق اثبات میشه؟مسخرست اگر اثبات میشه پس لطفا راهی هم برای زندگی جاودانه یا ساخت سیاره دیگه پیدا کنید:) و یه عرض دیگه به عقیده شخص خودم اتفاقا خیلی خوبه که ادم تفکر کنه و تحقیق کنه و حتی به علم دانش خودش در هر زمینه ای که واقعا مفید باشه اضافه کنه..بعد با عقل خودش تصمیم بگیره و انتخاب کنه..اما به شرطی که حرفاش ماله خودش باشه نه اینکه از حرفایه کسه دیگه تاثیر گرفته باشه و عرض اخر اینکه در کل ما دو انتخاب داریم وجود خدارو بپذیریم و با یاد خدا زندگی کنیم برای رسیدن به کمال و هدف اصلی و هرچیز دیگه ای که عقل محدود ما نمیتونه درکش کنه(کاری با بهشت یا جهنم ندارم) دوم اینکه بدون قبول داشتن خدا میتونید هرجوری که میخوایید تو این دنیا زندگی کنید ولی تنها چیزی که واستون میمونه یه زندگی پوچ.و یه قلب سیاهه شاید خیلی لذت های زودگذر باشه که تو نود درصد مواقع چیزی جز افسردگی و سختی نیست..اما هرچی که هست هرچی ک باشه هرچی ک برای خودتون بشید پایانش فقط مرگه و پایان..اگه اینجور زندگی راضیتون میکنه بسم الله قضاوت با خودتون
    • IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۶
      7 3
      عزیزان واقعا کارتون بجایی رسیده که وجود خداروهم انکار میکنید روزی ۶۰۰ نفر فقط تو ایران میمیره اینا نشون کمییه زمان غیبت امام داره کم ترع میشه وما داریم به ظهور نزدیک میشیمواقعا چه بلای سر ایمانتون اومده
  • ابولفضل US ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    5 3
    سلام به همه ما میگیم خدا وجود نداره اوکی؟ خب مگه چی میشه روزی یک ربع نماز بخونی؟ مگه چی میشه روزه بگیری؟ هم رژیم هست هم برای بدن سود داره ! چی میشه دزدی نکنی؟ شراب و گل نکشی؟ برای بدن ضرر داره اخه چی میشه به نامحرم نگاه نکونی تو همه دین ها شهوت گناه کبیره چی میشه پورن نگاه نکنی؟ دانشمندا میگن باٍغث از بین رفتن سلول مغز میشه چون مغز نمیتونه درست پردازش کنه . مگه خدا و قران چیز بدی میخوان؟ یک ادم درست که زندگیش رو بکن همین شما اینو از خودت بپرس چطور دست من حرکت میکنه؟ چرا من میخوام بره چپ میره چپ یا اسلا نبودن چی حسی داره؟ من که بچه هستم اینا میدونم شما که بوزورگین چرا نمیدونین
  • شهربانو IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    1 0
    به نظر من انسان محدود است و منشا خدا را بداند . اما یقین دارم که خدایی وجود داشته است که انسان و این همه موجودات مختلف را به وجود آورده وقتی به همه ی موجودات دنیا نگاه میکنیم به پرندگان مختلف و به دریا ها و کوه ها و انسان ها و...... میفهمیم که حتما خدایی بوده که آنها را به وجود آورده اگر قدرت ما ازبقیه موجودات بیشتره به خاطره اینه که انسان اشرف مخلوقات است و خداوند به انسان قدرت بیشتری داده که هنوز ما انسان ها از قدرت ها و استعدادهامون استفاده نکردیم شک در وجود خدا فقط فریب دادن خودمان است.........
  • احمد IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    3 0
    سوال:خدا رو کی درست کرده واز چی ساخته شده؟ آیه قرآن:الله لیس کمثله شی ترجمه:خداوند شبیه چیزی(هیچ چیز)نیست توضیحات :با توجه به آیه بالا خداوند نه از چیزی درست شده و نه کسی اورا ساخته.اصلا اگه خدا یکی از این دو ویژگی رو داشت نمی توانست خدا باشد و نیاز به آفریننده داشت. سه نظر : الف)چند خدا وجود داره، اگر چند خدا وجود داشت نظم جهان بهم می ریخت. منظور نظم کلی جهان است درنتیجه این مورد نادرسته ب) هیچ خدایی وجود ندارد، اگر هیچ(خالق) خدایی وجودنداشت پس این همه موجود که یه روزی وجود نداشتند ولی الان وجود دارن از کجا اومدن و چرا اینقدر جهان منظمه؟ (اگر فکر میکنید پدیده هایی مثل زمین لرزه و غیره بی نظمی هستند جالب است بدانید که زمین لرزه فواید بسیاری دارد وبرای زمین ضروری است (می توانید در اینترنت سرچ کنید)؛احتمال تصادفی بودن خلقت جهان هم طبق نظر ریاضیدانان کمتر از ۱درصد(خیلی خیلی نزدیک به صفر)است درنتیجه این مورد نادرسته ج)یک خدا وجودارد، تنها گزینه ی باقیمانده همین است پس قطعا خدا وجوددارد چند شبهه؛ ۱-خدا را چه کسی درست کرده و از چه چیزی درست شده ؟ در این سوال غیر مستقیم خدا با موجودات مادی و طبیعی مقایسه شده که این کار اشتباهی است مثلا انسان که یک موجود مادی وطبیعی است از سلول درست شده که سلول ها هم از اتم ومولکول تشکیل شده اند اما زمان چه ؟آیا زمان از چیزی درست شده است!نه. پس خدا را کسی درست نکرده و از چیزی درست نشده اصلا اگر از چیزی درست میشد که دیگر نمی توانست خدا باشد ۲،خدا کیست؟ خدا موجودی غیر مادی و غیرطبیعی است که وجودش از خودش است یعنی وجودداشتن از ویژگی های اوست. ختم کلام :باور این که یک موجود(الله) خودش وجودارد سخت تر است یا اینکه جهانی به این عظمت و نظم خودش به وجود آمده درحالیکه از اول این طور نبوده ؟
    • مهدی IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
      2 1
      عالی بود عالی واقا متشکرم
  • ندا IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    1 0
    سلام خدا برای ما نشانه های زیادی گذاشته اما بعضی ها میخوان بدون فکر به قیامت گناه کنند در قرآن علاوه بر سخن از توحید و معاد و بقیه .......... از چند نکته علمی هم سخن شدهچند سال پیش عده ای از دانشمندان بی دین گردآمدند تا اشتباهی را در قرآن کریم جستجو نموده و بیابند، و نادرستی دین اسلام را اثبات نمایند. آن ها به کند وکاو و مطالعه ی آیات قرآن کریم پرداختند. تا آنکه به آیه شریفه ی فوق رسیدند که در آن واژه ی ” يَحطِمَنَّكُم ” به کار برده شده بود.بی درنگ شاد و سرمست شدند که چیزی در آن یافتند که به ضرر این دین است. گفتند: واژه ی ” يَحطِمَنَّكُم ” (شما را درهم شکنند) از “تحطیم” شکستن، ویران کردن آمده است در سوره( نمل ) بیان شده. چگونه مورچه ویران شده و درهم می شکند، حال آنکه از ماده ی قابل درهم شکستن و خرد شدن ساخته نشده است! بنابراین این واژه در این آیه درست بکار برده نشده است! آن ها شروع به منتشر ساختن نتیجه ی کنکاش خود نموده و آن را بزرگنمایی کردند.اما حتی پاسخ ساده ای را هم از زبان مسلمانان نشنیدند…چند سال از اکتشاف آن ها گذشت. دانشمندی استرالیایی تحقیقات طولانی و زیادی را روی این مخلوق ضعیف انجام داد. تا جایی که چیزهایی را دریافت که کسی توقعش را نداشت. او پی برد که ساختار بدن مورچه ها دارای مقدار قابل توجهی از ماده ی شیشه است.یعنی حدود 75% از غشای خارجی بدن مورچه ها را شیشه تشکیل می دهد. بنابراین واژه ی مذکور در جای درست خود به کار برده شده بود. به دنبال این اکتشاف، دانشمند استرالیایی مسلمان شدن خود را آشکار ساخت… علاوه بر این در چهار قرن پیش در اروپا گالیله به دلیل اینکه زمین رو متحرک خوند محاکمه شد چون اون زمان میگفتن که زمین ثابت است و خورشید و سیارات دیگه به دورش میچرخند اما در 1400 سال قبل وقتی که هیچ ابزار نجومی امروزی دست بشر نبود قرآن در آیاتش(سوره ملک آیه 15) به حرکت زمین اشاره میکند وزمین رو تشبیه به ذلول میکنه و ذلول به شتری گفته میشه که به گونه ای حرکت میکنه که سوارش رو اذیت نمیکنه . ودر سوره ذاریات آیه 47قرآن کریم اشاره میکنه :(و آسمان را با قدرت خود برافراشتیم و همواره آنرا وسعت میبخشیم.) و خیلی اعجاز دیگه در قرآن است که خدا برای ما نشانه های زیادی گذاشته اما بعضی ها میخوان بدون فکر به قیامت گناه کنند
    • IR ۰۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
      0 0
      اول اینکه فقط اسلام نیست که خدا رو به مردم بشناسونه دوم اینکه بحث خدا هست نه اسلام با اینکه گرایشم بخاطر در دسترس بودنش هست ولی ترجیح میدم زباد درگیر ادیان نشم
  • ن IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    1 0
    خدا
  • S IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    1 0
    دوستان دلیلی ساده تر از خود شما؟ به درون خود نگاهی بندازید. شما انشای پروردگار هستید. همین احساسات و روحیات شما از کجا سرچشمه گرفته؟ بی عدالتی در جهان برهان قابل قبولی نیست! زمان یزید هم بی عدالتی بود! اگه قرار بود توی جهان عدالت کاملا برقرار باشه که به نظرتون بهشت و جهنمی بود؟
  • مهدی IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
    1 0
    با سلام می فرمائید هرچیزی حتما سازنده ای دارد و برای این منظور خانه را مثال میزنیدو بنای سازنده در اینصورت پس خدا را که ساخته و اگر این امکان هست که خدا همیشه وجود داشته و هیچ کس او را نساخته پس قطعا می شود چیزهای دیگری هم خودبه خود به وجود آمده باشند و همچنین میگویید ما عالمیم و قادریم و این از ذات خداست یعنی بیست هزار سال قبل که مردمانش غار نشین بودند خدا قادر و عالم نبود یا در زمان خلقت افراد دیوانه و معلول قادری و عالمی خود را از دست داده یا که این قرار گرفتن اعضای بدن در سر جای خود همه در اثر تکامل چند میلیارد ساله یک گونه خارق العاده هستند
    • hosein IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
      0 0
      خدا
  • بابک IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
    0 0
    عرض احترام هم ذات وجود الکتریسیته که جابجایی اکترونهاست کشف شده و هم ذات وجود نیروی جاذبه
    • علیرضا محمدی IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
      0 0
      با سلام خدمت شما دوست عزیز به نظر شما ذات اینکه چرا دو بار الکتریکی مثبت از هم دور می شوند کشف شده هست؟ چرا به هم نزدیک نمی شوند؟ چرا فقط دو بار الکتریکی مخالف علامت به هم نزدیک می شوند؟ حالا اگر ذات این کشف شود ، مثلا این اتفاق به دلیل وجود ذرات کوچکتری باشد، خب چرا آن ذرات کوچکتر موجب این اتفاق می شوند؟ چرا موجب اتفاق دیگری نمی شوند؟ و اگر دلیل این هم کشف شود باز چرا خود اون دلیل باعث ایجاد چنین اتفاقاتی می شود و چرا موجب اتفاق دیگری نمی شود و همینطور که میبینید اینگونه چرخه بی نهایتی به وجود می آید که بالاخره باید این چرخه از یکجا شروع شده باشد و آن نقطه شروع به دست خداست
  • ک ر IR ۰۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
    0 0
    آیا زمین شعور دارد که نیمی از سال نیم کره شمالیش را رو به خورشید نگهدار ونیمی از سال نیم کره جنوبیش را تا فصلها اتفاق بیفتد ایا پیامبر اثر انگشت انسان را در۱۴۰۰ سال پیش کشف کرده بود که در سوره قیامت خداوند در مورد زنده شدن مردگان فرموده آنها را احیا میکنم حتی با خطهای انگشتانشان ایا پیامبر درک کرده بود که خشکیها وکوها در سطح زمین در حرکتند که در قرآن آمده. استدلال تکامل کاملا مردود نیست اما وجود افریدگار قطعیست.
  • ندا IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۳
    0 2
    قُلْ يا عِبادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلى‌ أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ «53» بگو: «اى بندگان من كه بر نفس خويش اسراف (و ستم) كرده‌ايد! از رحمت خداوند مأيوس نشويد، همانا خداوند همه‌ى گناهان را مى‌بخشد، زيرا كه او بسيار آمرزنده و مهربان است.» نکته ها آيات قبل تهديدى براى افراد مغرور بود و اين آيه به گناهكاران پشيمان بشارت مى‌دهد. در تمام كلمات اين آيه لطف و مهر الهى نهفته است: 1. پيام بشارت را رسول خدا صريحاً اعلام كند. «قُلْ» 2. خداوند انسان را مخاطب قرار داده است. «يا» 3. خداوند همه را بنده‌ى خود و لايق دريافت رحمتش دانسته است. «عِبادِيَ» 4. گناهكاران بر خود ستم كرده‌اند و به خدا ضررى نرسانده‌اند. «أَسْرَفُوا عَلى‌ أَنْفُسِهِمْ» 5. يأس از رحمت، حرام است. «لا تَقْنَطُوا» 6. رحمت او محدود نيست. «رَحْمَةِ اللَّهِ» ( «رَحْمَةِ اللَّهِ» به جاى «رحمتى» رمز جامعيّت رحمت است، چون لفظ «اللَّهِ» جامع‌ترين اسم اوست). 7. وعده‌ى رحمت قطعى است. «إِنَّ اللَّهَ» 8. كار خداوند بخشش دائمى است. «يَغْفِرُ» 9. خداوند همه‌ى گناهان را مى‌بخشد. «الذُّنُوبَ» 10. خداوند بر بخشش همه‌ى گناهان تأكيد دارد. «جَمِيعاً» 11. خدا بسيار بخشنده و رحيم است. «إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ» خداوند با اين همه رأفت و مهربانى اعلام مى‌كند كه تهديدهاى آيات قبل، براى تربيت انسان‌هاست نه انتقام و كينه.
  • نیستانک ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    0 1
    سلام ایکاش امثال شما حقیقت خدا به استیو جاونز ثابت میکردید. جواب وجود ندارد. فقط باید خداپرست بود و فقط معتقد به این باشی که نتایج اعمالی که از روی عمد انجام دادیم چه خوب و چه بد خواهیم دید . در غیر اینصورت ما کسی را نپرستیم بهتر است تا اینکه کسی را بپرستیم که مورد سخره قرار دادیم
  • Narges IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    14 5
    سلام .من دختری ام ک خدارو درک نکرده بودم و فقط اسمشو شنیده بودم وتقریبا کارایی میکردم ک خدا ازبنده هاش خواسته بود ک انجام ندن .و من انجام دادم ووقتی غرق در اوناشدم بخودم اومدم دیدم کسی دوستمنداره همه اطرافیانم قدرت اینو دارن ک رنگ عوض کننو پیشم نمونن و بزنن زیر حرفاشون ومنو درزندگی بجایی رسوندن ک حتی خودمم براخودم نموندم .وفقط یشب بدون اینکه حس خاصی داشته باشم ب خدا ‌.وسط درد و گریه صداش زدم عین معجزه بود اروم شدن قلبم عین معجزه بود برگشت عزت نفسم ک ازدست رفته بود ازاون شب به بعد درکمترین زمان مدت همه چی درست شد تموم کسایی ک منو ول کردن برگشتن سمتم ولی من دلم دیگه احتیاجی بهشون نداشت .میخام اینو بگم اگه مشکلات من خودبه خود درست شده و ربطی بخدا نداشته چرا قبل اون دراون همه مدت طولانی اتفاقی مشکلاتم حل نشد چرا تک تک اتفاقای زندگیم شبیه وعده هایی بود ک خدا به بنده هاش تو قران داده بود یکیش مثلا اینکه ارامش قلبم با یادخدا ‌.من هیچ چیزی هیچ چیزی جز فک کردن به خدا قلبمو اروم نمیکرد اینا برای منی ک خدارو نمیفهمیدم پراز نشونه بود و باهرکدومش حیرت میکردم .هنوزم انچنان نمیشناسمش جزاینکه میدونم بهش نیازمندم بدجور و جزاون به کسی احتیاج ندارم .و فهمیدم تموم چیزایی ک ازماها خواسته به نفع خود مااس و تموم چیزایی ک نفی کرده دراخر باعث تباهی ما شده .شما چن تا قاتلو دیدین ک زندگی معمولی و قشنگی باحس قشنگ داشته باشن و دراخر به عقوبت کارش توهمین دنیا دچار نشده باشه حتی اگه کسی قتل اونو نفهمیده باشه اون حس و عذاب وجدان زندگیشو تباه کرده وشما چن نفرو دیدید ک به یتیماو فقیرا کمک کرده باشه و زندگی بد و باحس عذاب وجدان داشته باشه؟؟من معتقدم حتی دولت وعلمای دین اونجوری ک واقعا هست خدارو معرفی نمیکنن .خدا ترسناک نیس .مرگ زشت نیس .خدا بخشنده اس و دوری از گناه فقط و فقط به نفع ما و انسان بودن و عین انسان رفتار کردن تجلیه دنیاییه ک خدارو میشه درون اون دید ......
  • IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    4 1
    خدا وجود داره
  • رحمانی IR ۰۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۴
    2 0
    نمیدونم چرا لحظه ای به وجود خدا شک میکنم تمام وجودم سرشار از استرس و وحششت میشه من خیلی دعا میکنم خیلی مواظب کارام هستم که به کسی آسیب نزنم و دلی نشکونم تا جایی که بتونم به اطرافیانم کمک میکنم ولی الان چند وقته پشت سر هم بدترین اتفاقا داره برام میفته که غیر طبیعیه هرچقدر از ته دل از خدا میخوام این شرایط تموم شه و زندگیم مثل قبل بشه بازم یه اتفاق بد جدید که شاید هر صد سال واسه یکی پیش نیاد واسم پیش اومد و خیلی دلم گرفت که چرا خدا منو دوست نداره ولی اون کسایی که انقدر بدجنس و بدذاتن به تمام آرزوهاشون و حتی فراتر هم رسیدن و همش خوش شانسی میارن..اصلا این روزا دارم با خودم میگم اصلا عادلانه نیست که اینجوری بندهاشو بی دلیل عذاب میده …
    • باران IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
      0 0
      دوست عزیز بهت پیشنهادمیکنم که درمورد عالم ذر مطالعه کنی
  • علی IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    0 0
    از روزی که به دنیا اومدیم دین پدر و مادرامون رو مثل همه ادامه دادیم و از مردمی که هزاران دروغ رو برای چند تا لایک میگن معجزاتی شنیدیم که یه طرف همشون آ سید رضی و آ سید خراسانی هستش و یه طرف دیگه خدا که محبت و لطفش به ادم های گناهکار انتها نداره ، ولی در واقعیت همین پدر و مادر ها سر پول خدا رو هم انکار میکنن ، از این معجزات ساده که ما داریم مثل قبولی دانشگاه و خرید ماشین و ...رو بخدا همه دین ها دارن حتی بت پرست ها ، این اسمش معجزه نیست ، خدا به من یکی هنوز اثبات نشده ، به زور هم نمیتونم به خودم بقبولونم
    • یک دخت عاشق الله IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
      1 0
      به نام خدا خب شما راجع به معجزات حرف میزنید ولی مراقب باشید مانند فرعون یا نمرود نشوید(البته سو تفاهم نشود) آنها هم میگفتند معجزه ولی... حضرت موسی سه معجزه نشانش داد و او ولی هیچ کدام را قبول نکرد و گفت همه سحر است. شما میگویید که در بت پرست ها و مسیحی ها و... هم معجزه است؛ میتوانید یک عدد از آنها را بگویید تا من را هم متقاعد و هم ادامه ی صحبت را بکنم؟
  • علی IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
    0 1
    بازم همون بحث های تکراری ، پس برادر من ، ما باید بپذیریم که هر چیز اینقد منظم و دقیق خالقی داره و نوبت به خود خدا که میرسه که اونو کی افریده میگین دیگه قاعده بازی عوض میشه ، چطور نمیشه که همه هستی از اول خود به خود بوجود امده باشه و تکامل پیدا کنه ولی خدا میشه که از اول بوده باشه و خودبه خود وجود داشته باشه ، ما از اولی بدنیا اومدیم پدر و مادر های ما گفتن خدا هست و دین ، فقط و فقط از معجزاتی شنیدیم و شفا گرفتن هایی که همچنان هم ادامه داره ولی فقط شنیدیم ، حتما اون دنیا هم خدا میخواد ما رو مجازات کنه که چرا این شنیده ها رو به زور قبول نکردی و ایمان نیاوردی
  • شروین IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    4 1
    سلام وقت بخیر دوستان. خیلی ها در مورد خدا صحبت کردند یکی گفت وجود دارد یکی گفت وجود ندارد و نظر های متفاوتی بیان شد. اما من میخواهم چیزی و مطرح کنم که شاید بهتر باشه اول اون و بدونیم تا بعد وارد این سوال بشیم که آیا خدا وجود دارد یا ندارد. ما در جهانی فیزیکی زندگی میکنیم که نزدیک به 24 درصد آن را سیاه چاله ها تشکیل دادند که ما هیچ چیزی درموردش نمیدانیم فقط میدانیم همه چیز را به خود جذب میکند و حتی نور هم از ان نمیتواند فرار کند 70 درصد ان را ماده تاریک تشکیل داده که اصلا نمیدونیم چی هست و فقط 4 در صد ان را تمام ستارگان و کهکشان ها تشکیل داده اند از تمام این 4% که قابل مشاهده هست را ما چقدر دیده ایم؟ فقط توانسته ایم برای چندتایی از این کهکشان ها اسم بزاریم همین نخگه رفته ایم نه دیده ایم. همین که بدانیم ما انقدر در برابر هستی کوچک هستیم که قادر به درک آن نیستیم میتونه به ما این موصوع یاد اوری کنه که بشر تو هیچی نمیدونی، در ضمن این فقط بعد فیزیک بود فراموش نکنید حواس انسان محدود است هستی فقط جهان فیزیکی نیست. ما امواج هم نمیبینیم ایا وجود ندارد؟ هر صوتی و نمیشنویم(فرکانسی بالاتر یا پایین تر از سطح شنوایی ما و هر رنگی را نمیبینیم (ماورای بنفش مادون قرمز) ایا میتوانیم بگوییم کجود ندارد؟ و اما درمورد خداوند آیا خداوند و مثل غول چراغ جادو میبینیم؟ یا موجودی خارج از هستی میدانیم؟ فقط میخوام به این فکر کنید که اگر خداوند تمامیت هستی باشد هر انچه که می بینید و هر انچه که نمی بینید. اون وقت نظرتون درباره خداوند چیست؟
  • الهه IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
    3 0
    اینکه بعضیا میگن اینهمه جنگ ناعدالتی و زشتی تو این دنیا هست من میگم اول به خودمون نگاه کنیم ناعدالتی نمیکنیم؟ جنگ بزرگترینشه ولی آیا کوچکترینشو خودمون انجام نمیدیم؟به خدا باور نداریم به انسانیت چی؟ از جنگ شکایت میکنیم میگیم خدا نیست وگرنه نمیذاشت این اتفاقات بیوفته اما خودمون تحمل قدرت دوستمون یا آشنامون رو نداریم و برای تحقیر و پایین کشیدنش همه کار میکنیم.وجود خدا رو انسان نمیتونه درک کنه چون حتی الانم میشه از کامنتا فهمید که انسان قدرت اختیار و اراده رو هنوز درک نکرده.اگه قرار باشه تو دنیایی زندگی کنیم که اگه خواستیم خطایی کنیک ینفر باشه که هی بزنه رو دستمون و تنبیهمون کنه که نکن اشتباهه پس اصلا لذت زندگی چه معنی داشت؟آیا انسان خودش انتخاب نکرده که خوب باشه یا بد؟ اصلا خوب بودن و بد بودن چیه؟ همه فقط برمیگرده به تفکر آدم به ذهن آدم فطرت آدم.بنظر من دلیل قانع کننده ای نیست که چون تو جهان اینهمه زشتی هست پس خدا نیست.تو زیبایی خلق کن به بقیه زیبایی خلق کردن یاد بده اونوقت ببین باز زشتی میبینی؟!
  • معین کندری زاده IR ۰۶:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    1 0
    با سلام، بهترین راه و دلیل برای اثبات وجود خدا، معجزات پیامبران و امامان و شفا یافتن بیماران لاعلاج است. مگر تا به حال ندیده اید و نشنیده اید که می‌گویند فلانی کور یا فلج بود امام رضا او را شفا داد ، اگر خدایی نبود پس چطور این بیماران لاعلاج شفا پیدا می‌کنند؟ آیا شفا یافتن قدرت از امام و پیامبر است یا خدا؟ پیامبران و امامان هم که مثل من و تو بشر هستند پس هر معجزاتی که دارند از طرف خداست، آیا اگر خدایی وجود نداشت پس پیامبران و امامان معصوم از این معجزات برخوردار بودند؟ ​برای مثل حضرت ابراهیم مردگان را زنده میکرد یا حضرت موسی آب دریا را با عصایش دو نیم میکرد یا حضرت ابراهیم را در آتش انداختند و آتش سرد شد، یا جوان ‌‌‌شدن زلیخا به اذن چه کسی بود؟ پیامبر چگونه به معراج رفت؟ حضرت عیسی چگونه بدون پدر متولد شد؟ حضرت سلیمان چگونه با مورچه ها سخن می‌گفت؟ قرآن را چه کسی نازل کرده است؟
  • معین کندری زاده IR ۰۷:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    6 1
    یکی از راههای دیگر اثبات وجود خدا این است که در شمال کشور دانمارک در شهر توریستی اسکاگن جایی که دریای شمال و دریای بالتیک به هم می رسند اما با هم ادغام نمی شوند. یکی از این دریا ها شور است و دیگری شیرین می باشد. در صورتی که این دو دریا به هم متصل هستند اما آبهایشان وارد هم نمی‌شود که فیلم این دو دریا هم می‌توانید در اینترنت مشاهده کنید. که این خودش یکی از معجزات الهی است که در قرآن در آیه 53 سوره فرقان هم اومده . (وَ هُوَ الَّذِی مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ هذا عَذْبٌ فُراتٌ وَ هذا مِلْحٌ أُجاجٌ وَ جَعَلَ بَیْنَهُما بَرْزَخاً وَ حِجْراً مَحْجُوراً:"او کسی است که دو دریا را در کنار هم قرار داد یکی گوارا و شیرین است و دیگری شور و تلخ، و در میان آنها برزخی قرار داد تا با هم مخلوط نشوند".
  • علی IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
    0 1
    داداش چرا گفتی دانشمندان چیستی جاذبه رو درک نکردن😑😑 جاذبه همون بافت فضا زمانه که طبق نظریه نسبیت عام انشتین نسبت به هر جرمی متفاوته 😑 نیروی الکترو مغناطیسم با نظریه میدان ها وجودشو توجیه کردن
  • ذبیح الله IR ۰۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    0 0
    بسم الله الرحمن الرحیم واقعا متاسف شدم وقتی که دیدم نظراتی بر انکار حق تعالی وجود داشت «لا اکراه فی دین » در دین هیچ اجباری نیست آیا سوره کافرون را خوانده اید ؟ بگو ای کافران آنچه را شما می پرستید من نمی پرستم و نه شما آنچه را من می پرستم می پرستید دین شما برای خودتان ، و دین من برای خودم . طبق قرآن خداوند درباره‌ی این زیان کاران می فرمایند خدا بر دل ها و گوش هایشان مهر نهاده است ، زیرا بر دیدگانشان پرده ای بوده است پس نه خود می توانند حق را درک کنند و نه با هدایت دیگران به راه می آیند ، و برای آنان عذابی بزرگ خواهد بود . بترسید از روزی که راه گریزی از آن نیست .
  • hosein IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
    1 0
    خدا واقعا وجود داره وقتی ما میبینیم غذایی چرب میفهمیم که این چربی از روغن ولی روغن چربیش از چیه اگه هزارتا دلیل ام بیاریم که چربی روغن از چی اخرش میفهمیم که ذات ماهیتش مال خودش حالا چجوری عقل انسان میتونه خدارودرک کن که خالق همین چربی. یا یه مثال دیگه ما باد احساس میکنیم ومیدونیم وجود داره پر قدرت وهمه جا می وزه اما نمیتونیم بگیم اون باد جنسش از چی سفت سخت زبر نرم خداخودش خالق باد یا یک مثال دیگه واسه کسایی که میگن همه چی خالقی داره چطور میشه خدارو کسی خلق نکرده باشه ما میدونیم بعد عدد یک عدد دو وسه و هزاران ملیارد عداد دیگه وجود داره ولی قبل یک چه عددی صفر یعنی هیچ چطور میشه که بعد یک چند ملیارد عدد باشه ولی قبلش صفر وهیچ باشه خدا خودش خالق عداد این مثال ها از امام علی ع بود در جواب به کافران که امده بودند از حضرت علی بپرسند که ایا واقعا خدا وجود داره یا نه
  • مهدی IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    1 0
    یه سوال تا حالا فکر کردین که چرا فقط انسان عقل داره نسبت به سایر موجوداتی که البته تا الان انسان دیده ؟
  • علی IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    1 1
    ....علمی وجود خدا رو اثبات کنید.....
  • مهدی چنارانی IR ۰۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    1 0
    دوستان باورتون بشه یا نشه من همه نظرات رو خوندم.‌ من نه اصرار به وجود خدا نه بالعکس میکنم.. فقط اگر هنوز جواب سوالتون رو نگرفتید از خود خداوند بپرسید ، چشماتون رو باز کنید و عقلتون رو به کار بگیرید ، ببینید در نهایت به چه چیزی میرسید دیگه همون درسته ولی آیات قرآن رو که سفارش هایی کرده و پاداش هایی که در نظر گرفته شده برای اون کار رو مطالعه کنید ، انجام بدید ، اگر درست بود که بدونید خدا وجود داره اگر هم جواب نداد ، یعنی شما لیاقت دانستن و درک جزئی خدا رو هم ندارید .......
  • جلیل باقرزاده اصلانی IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    0 0
    همه چیز در ذات اقدس اله العالمین است یعنی غیراز خداوند چیزی نیست و بعبارتی عالم محضر خداوند است ، خدا اول و آخر و ظاهر و باطن است . همه چیز فناپذیر و تنها ذات او پاینده و باقی و باشکوه و عظمت لایتناهیست . دقت کنید و بیشتر دقت کنید خداوندی با این صفات بوجود نیامده است بلکه بوجود آورنده هر چیزی برای هدف مخصوص در اراده خود بوده است .
  • زهرا IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    0 0
    عالی
  • رضا IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
    0 0
    سلام به همگی خدا بعضی ها رو با عقلی که داده به خودش هدایت کرده ولی بعضی ها از این نیرو استفاده نمی‌کنند لذا خدا اینها رو با چوب بیدار می‌کنه و آن هم وقتی که یه گرفتاری تو زندگی براشون پیدا میشه بعد نه یکبار بلکه صد بار صدا میزنند خداااااا ولی بعضی اینقدر از لحاظ فکری پایین هستند که با چوب هم بیدار نمیشن آینه باید باآتش بیدارشوند
  • نیستانک FR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
    0 2
    اگر کسی خدا را قبول ندارد علتش این هست که خودش را هم نشناخته و قبول نداره. یا فکر میکنه هر قسمت بدن در اثر میلیونها سال تکامل بوجود آمده. چنان حرفها براش سند دار و محکم میشن که هیچ حرفی قابل قبول براش نیست. بعد هم خدا و روح و نفس وگناه و کار خوب و راست و دروغ و ... در طینت و درون ما هست و زمانهای خاصی برای بعضی روشن مئشه یعنی کسی که یک مریضی سختی گرفت حتما در تشک افکارش بسمت خدا می ره. وقتی حادثه ایی که نزدیک به مرگ هست حتما درونت بیدار میشه و لی دیگر دیر شده. درست مثل سوختن غذا هست که تا نسیم بویش را بسمتت نیاره فکرش را هم نمیکنی که غذا داره میسوزه. ولی وقتی بو آمد که دیگر فایده ایی غیر حیرت و تعجب برایت نداره. هنوز عمق دریا ها را بشر تشخیص نداده ولی میگه خالق نداره. چرا اوج آسمان را برعمق دریا ترجیح داده و تمام علمش را بسمت آسمان برده و از اعماق خبر ندارد؟ تا همین مدت حرف ما میلیون میلیون ستاره به جهان هستی اضافه شد بدون اینکه برخوردی بکنند که به کره زمین برسه. و ما هم میگیم کدوم خالق؟ در باره خالق فکر نکن در باره خودت و سیستم عصبی و رگها و مغز و کار کرد قلب فکر کن که تمامش را میگویید اتفاق و حاصل تکامل بوده.
  • رضا IR ۰۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
    0 0
    همش مغلطه‌س. خودتونو با این دلایل سطحی گول نزنین. یا بزنین، اگه اینجوری راحتترین. وقتی سعی میکنین وجود خدا رو با مثال‌هایی مثل قوانین کیهان ثایت کنین دقیقاً همین طرز فکر نشان از کوته‌نظری و نادانیتون داره. چون نمیشه ثابت کرد هست واسه من یکی راحتتره باور کنم نیست، تا روزی که خلافش ثابت‌شه.
  • شاهین IR ۰۶:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    0 0
    خودم به خدا اعتقاد دارم ولی به دنبال دلیلم تمام این متن تو یه جمله خلاصه میشه هرچیزی خالق میخواد تا اینجاش درست پس چرا خود خالق خالق نمی خواد ؟
    • جواد IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۷
      0 0
      چون خداوند چیز نیست آفریننده چیز است چون کسی که خالقه به خالق نیازی نداره مثل بنا برای ساخت خانه به بنا نیاز نداره
  • محمد IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    0 0
    خوبه
  • صنم IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    0 0
    یک سوال داشتم ما همه میگیم هرچیزی خالق و خلق کننده ای داره پس انسان رو چه کسی پدید آورده ؟ جواب منطقی بدید بهم
  • محمد IR ۰۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    0 0
    با سلام خدمت دوستان عزیز چه خدا باوران چه ناباوران ..... اول از همه بگم ما خودمونو گول میزنیم هی داریم الکی از این شاخه به اون شاخه میریم که چی بشه ؟؟؟ بهترین راه تشخیص خدا همین مرگه یعنی چی یکی تو سن 10 سالگی یکی تو سنه 20 یکی تو سن 50 و دیگری ممکنه 100 سال طول بکشه خب معلومه یه نیرویی نه فقط انسانها رو بلکه تمام موجدات زنده رو کنترل میکنه ....در سال 1929 ادوین هابل دانشمند نجوم شناسی کشف کرد که کهکشانها در قالب خوشه های کهکشانی در حال دور شدن از یکدیگر هستند بنابراین جهان در حال گسترش پیدا کردن است ....نظریه هابل بر این اساس بود که کهکشانها وقتی دورتر میشود طیف نوری شان رو به قرمز میرود و به لحاظ فیزیکی اگه جسمی نورانی به زمین نزدیک شود طیفش یه سمت رنگ ابی و اگردور شود به سمت رنگ قرمز میرود...ام خیلی زیباس خداوند این علوم رو 1500 سال پیش در قران گفته در سوره زاریات ایه 47 خدا میگه ما اسمان را خلق کردیم و همواره انرا گسترش میدهیم پس میشه فهمید که بر اساس نظریه ادوین و کلام قران جهان در حال بزرگتر شدنه .....خلاصه اینکه شناخته های علم نجوم میگه حدود 100 میلیارد کهکشان وجود داره که یکی از اونها راه شیریه .....300 هزار میلیارد ستاره شناسایی شده که یکی از اونها خورشیده و خدا میدونه که چقدرررررر سیاره وجود داره که یکی از اونها زمینه اینا رو علم نجوم گفته اما میدونی خدا چی میگه :::: خدا میگه من همه چیز را برای تو افریدم و تو را برای خودم .... خدا خیلی خوبه مواظب خوبیهاتون باشین ....
  • پرویز اسکندری IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    2 1
    سلام دوستان خیلی چیزا رو تو کتاب ها ننوشتن و علم خیلی چیزا رو نمی تونه کشف کنه چون ذهن انسان محدوده به نظرتون کی زلیخا رو زیبا و جوان کرد کی. از دل کوه شتر بیرون اورد و کی دریا رو نصف کرد و کی عصای موسی رو به اژدها تبدیل کرد و کی در سن ۹۰ سالگی به حضرت ابراهیم بچه داد در حالی که زنش پیر و نابارور بود و کی در ان شرایط سخت باعث شد کودک حضرت مریم سخن بگه و از مادرش دفاع کنه و هزاران معجزه ای دیگر که ذهن انسان اونا رو باور نداره اگر دست خود و قدرت خدا باشه هیچی نا ممکن نیست پس حتی شک نکنید که خدا نیست 🌹
  • عرفان استاد IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    1 0
    نظریه وجود خدا خیلی مبهم و گیج کننده است و به گمان من تا ابد هم همینطور بماند! اما برخی از اساتید متافیزیک و روانشناسان زرد هم بر این عقیده اند که خدا یک نوع انرژی هست و جهان آفرینش هم همینطور و ساختار آن ذرات، اتم و هسته اتم هست و همیشه هم انرژی از جسمی به جسم دیگر در حال انتقال و خلاصه تئوری بینگ بنگ! ولی تنها چیزی که نظر من رو به خودش جلب کرده،آتئیست ها هستن که لوح کورش هخامنشی رو الگوی خودشان قرار داده‌اند و وجدان و انسانیت رو مقدم بر قانون و شرع و خدا قرار داده اند! اگر کسی توضیح دقیق‌تری داره خوشحال میشم با من هم به اشتراک بذاره،سپاس
  • فاطمه IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    2 0
    چجوری با برهان نظم می‌تونیم ثابت کنیم خداوند بی نیاز است؟؟
  • علی IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    1 0
    مطالب خیلی گنگ هستند یعنی کلا قاطی کردین ادم متوجه نمیشه .نمیتونید توضیح بدین.تو مغز ادم جا نمیشن
  • حدیث IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    2 1
    سلام دوستان لطفا قضاوتم نکنید من هیچ دینی ندارم و به خدا و دین و پیغمبرها اعتقاد ندارم همینطور به بهشت و جهنم کسی هست منو متقاعد کنه خدا هست لطفا شمارشو بذاره طوری که قشنگ باور کنم اون دنیا هست. نمیدونم واقعا خدا هست یا نه فکرم چند ماهه درگیره
  • عرشیا IR ۰۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    7 2
    دلیل وجود خداکه میفرمایید همه چیز را خلق کرده ولی خود نیاز به خالق ندارد این سوال پیش میاید اگر خدا میتواند بدون نیاز به خالق هوشمند به وجود بیاید پس چه دلیل میتوان یافت که این جهان هم مثل خدا بدون نیاز به خالق به وجود امده باشد خدای باهوش وتوانا نیاز به خالق ندارد پشمیتوان دریافت که جهان باهوش نیز مثل خدا نیاز به خالق ندارد
  • Arshia IR ۰۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    3 1
    دلیل وجود خداکه میفرمایید همه چیز را خلق کرده ولی خود نیاز به خالق ندارد این سوال پیش میاید اگر خدا میتواند بدون نیاز به خالق هوشمند به وجود بیاید پس چه دلیل میتوان یافت که این جهان هم مثل خدا بدون نیاز به خالق به وجود امده باشد خدای باهوش وتوانا نیاز به خالق ندارد پشمیتوان دریافت که جهان باهوش نیز مثل خدا نیاز به خالق ندارد
  • Alireza TR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
    4 0
    خب اینجاس که سوال پیش میاد چرا اگه وجود داره بی عدالتی هس چرا به به اف رفتن شخصایی که به فرض افریده بی تفاوته اصن چرا این دنیا اینطوره که فرض کن یه نفر خونتو ازت میگیره پولاتو میدزده و فلان بعد اون دنیا میسوزه خوب چی به منی که ضرر خورده میرسه من تو دنیا به اونا نیاز داشتم الان از سوختن طرف چی به من میرسه وای که چقد چرا تو سرمه و این متن سطحی ترین متنی بود که دیدم
  • عباس IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    0 4
    علت و معلول که از دستاویزهای برهان های اثبات خدا هست چرا روی خود خدا کار نمیکند؟ یعنی اگر علتی معلول دارد علت خود خدا چیست؟ جای بحث های علمی و معنوی سازنده به راستی در جامعه ما خالی شده. چرا بودجه و برنامه ای برای گفتمان های اینچنینی در نظر گرفته نمیشود
  • غلامرضا IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    0 3
    اگر خدا وجود ندارد چه کسی برای تمام موجودات زنده جفت آفریده چه کسی ازنطفه گندیده یک زندگی درست میکند چه کسی شب و روز را دید می آورد و.؟......
  • س ه DE ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    1 1
    سلام من کنابی بخوام معرفی کنم به کسی در این زمینه که ثابت بشه خدا وجود داره چه کتابی باید معرفی کنم؟لطف میکنین بگین
  • ابوالحسن IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۸
    1 3
    سلام دوستان خدا وجود دارد اگه نداشت زندگی بی معنی میشد مغز انسان رو خدا خلق کرده و فکر و رفتار ما رو هم داره کنترل میکنه اون کسی که می خواد فراتر از خدا فکر کنه مثلا بگه خدا رو کی خلق کرده یعنی زندگی کردن توی این دنیا رو نمیخواد یعنی مغزش ایراد پیدا کرده و دسته آخر با فکر کردن زیاد به خود کشی فکر میکنه دنیا جای خوبی هست که یه هدیه اژ طرف خدا به انسانهاست پس از این فکرهای بی خودی پرهیز کنید همین که تنتون سالمه دارید زندگی میکنید به همین فکر کنید دوست داشتید یه دست نداشتید توی این دنیا اون وقت به وجود خدا بیشتر فکر میکردید
  • Asif AF ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
    0 0
    👋 thanks for Allah
    • Benjamin jons IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۵
      1 0
      مگه نمیگین خدا وجود داره پس چرا پیامبران وامامان وبه قول معروف ائمه رو که فرستادن برای نجات بشریت نتونستن از خانواده وخاندانشون مراقبت کنن
  • محمد IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
    1 0
    ببینید این فقط یه سواله و واقعا ذهن منو درگیر کرده.اگه کسی جوابش رو بگه ممنون میشم.میگن خدا عادله و مهربون.کاری به این همه ظلم ندارم.که گناه اون بچه و مادر سوریه ای و عراقی و یمنی چیه که بخاطر جنگ دولت ها باید کشته و آواره بشه؟پس خدا و عدالتش کجاست؟ولی سوال اصلیم اینه: چرا خدا انسان رو از بهشت بیرون انداخت، بعد 124000 پیامبر و یه تعداد امام فرستاد که دوباره همون انسان رو برگردونه به بهشت؟لطفا جوابهای الکی ندید.منطقی باشید و با دلیل و قابل اثبات حرف بزنید.ما تا بچه بودیم اگر در مورد این چیزا فکر میکردیم پدر و مادرمون میزدن تو سرمون که بش فکر هم نکن حتی.چون بیسواد بودن و توانایی جواب دادن نداشتن و چشم بسته این اعتقادات رو پذیرفته بودن.ولی بچه ی امروزی از منه پدر و مادر جواب میخواد.بش بگم بش فکر نکن قانع نمیشه.ازم جواب میخواد.و منم به بیسوادیه پدر و مادرم هستم تو این موضوع.و اینجوره که نسل جدید کلا هیچیو قبول نداره.چون دلیل میخواد و ما نداریم
  • دانیال صفری IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
    0 2
    عالی واقعا من ب خدا یا این چیزا اعتقاد نداشتم ولی وقتی این هارو خوندم باز یکم اعتقاد پیدا کردم انشالله ک خدا کمک همه مردم جهان کنه همیشه موفق باشن
  • R IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
    1 0
    سلام ، راستش من سوالی داشتم که تا الان کسی به من جواب منطقی نداده، نه قصد توهین دارم نه بی ادبی فقط جواب میخوام، سوال من اینه، مگه خداوند بی نیاز نیست؟ مگه ابتدا و انتها نیست؟ مگه کامل نیست؟ پس دلیل اینکه شروع کرد به آفرینش چی بود؟ چرا آفرید؟همین سوال چرا آفرید رو به من جواب بدید برام کافیه ، ممنونم
  • سامان IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    0 0
    سلام به نظر من هر آدمی یک خدای درونی داره خدایی که تو اسموناست و بر همه چی نظارت داره وجود نداره ...
  • IC IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۳
    0 0
    در این دنیا برخی از انسان ها باور های معنوی ندارند . وبرخی دارند. انسان ها خدارا ندیده اند. اما ندیدن بنا بر نبودن نیست . امکان ندارد این دنیا بدون صاحب باشد ! حتی آن دنیا هم واقعی است . کسانی هم که اعتقاد ندارند روزی با حقیقت روبرو خواهند شد!
  • هستی IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
    0 0
    با اجازه من این هارو کپی میکنم و ادیت میزنم و داخل کانال میزارم ممنون 🙏 اگر ناراضی بودید لطفا بگید
  • فاطمہ IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
    0 0
    عالی بود خیلی چیز ھا یاد گرفتم
  • بنیامین IR ۰۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
    0 0
    اینو بدونید که انژی هیچ وقت از بین نمیره و از جسم(ماده)ای به ماده دیگر انتقال داده میشه انرژی اولیه کی بود؟
  • TmohaT IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
    0 0
    نوع مثال ها جالب بود ولی برای کسی که خدا را قبول ندارد جالب نیست .
  • مینو IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    0 0
    ممنون بابت توضیح های خوبتون🌹🌷