پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
انتخابات

حوزه/ ۵۷ میلیون و ۹۱۸ هزار ایرانی واجد شرایط رأی دادن، از دقایق اولیه صبح امروز با شرکت در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و اولین میاندوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری، جشن ملی ایرانیان را کلید زنند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، انتخابات  یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و اولین میاندوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری ساعت ۸ صبح امروز (جمعه)، با دستور وزیر کشور در سراسر ایران اسلامی آغاز شد.

۵۵ هزار شعبه اخذ رای در سراسر کشور مستقر شده است که از این تعداد ۴۰ هزار و ۲۱۰ شعبه ثابت و ۱۴هزار و ۴۰۱ شعب نیز سیار است.

 رای گیری به مدت ۱۰ ساعت انجام خواهد شد و در صورت لزوم و اعلان استانداران و فرمانداران حداکثر تا ساعت ۲۴ امروز قابل تمدید خواهد بود.

۵۷ میلیون و ۹۱۸ هزار نفر  واجد شرایط شرکت در این دوره از انتخابات، هستند. ۲ میلیون و ۹۳۱ هزار نفر رأی اولی محسوب می‌شوند. کسانی که دوم اسفند ۱۳۸۰ و قبل از آن به دنیا آمده اند، می‌توانند در این انتخابات شرکت کنند.

همچنین از کل واجدان شرایط شرکت در انتخابات، تعداد ۲۹ میلیون و ۳۹ هزار و ۱۵۲ نفر مرد و ۲۸ میلیون و ۸۷۹ هزار و ۶ نفر زن هستند.

برای رای دهندگان در انتخابات علاوه بر شناسنامه، همراه داشتن شماره ملی ضروری است.

همچنین در این دوره از انتخابات از دستگاه احراز هویت استفاده خواهد شد تا از استفاده از شناسنامه جعلی یا شناسنامه متوفی جلوگیری شود.

در این انتخابات ۷ هزار و ۱۵۷ نامزد انتخابات برای ورود به مجلس یازدهم با هم رقابت می‌کنند که از این تعداد حدود ۱۰۲۰ نفر مدرک دکتری، حدود ۵۳۰۰ نفر مدرک کارشناسی ارشد، بیش از ۴۲۰ نفر مدرک حوزوی معادل کارشناسی ارشد و بیش از ۴۰۰ نفر مدرک کارشناسی دارند.

برای مجلس خبرگان رهبری (انتخابات میاندوره ای) نیز پس از آزمون علمی اجتهاد (کتبی و شفاهی) و بررسی و استعلامات، تعداد ۲۹ داوطلب برای ۷ کرسی رقابت خواهند کرد.

در استان تهران ۱۵ داوطلب برای سه کرسی، استان خراسان رضوی ۵ داوطلب برای یک کرسی، خراسان شمالی ۵ داوطلب برای یک کرسی، استان قم ۲ داوطلب برای یک کرسی و استان فارس ۲ داوطلب برای یک کرسی نامزدهای خبرگان رهبری رقابت می‌کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha