چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام والمسلمین محمد علی مظفری شاهرودی

حوزه/حجت الاسلام والمسلمین محمد علی مظفری شاهرودی از اساتید پیشکسوت حوزه علمیه قم درگذشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمد علی مظفری شاهرودی از اساتید پیشکسوت حوزه علمیه قم به دلیل بیماری قلبی،درگذشت.

آشنایی با زنذدگی این عالم ربانی

محمدعلی مظفری شاهرودی دارای شناسنامه شماره 3303 متولد 1323 شمسی صادره از حوزه 2 قم در بیت مرحوم ایة الله العظمی آقای حاج شیخ عباسعلی شاهرودی (رحمة الله علیه) به دنیا آمد. پس از اخذ دیپلم (ششم طبیعی) در سال 1343 وارد حوزه قم شد. پس از سه سال تحصیل در حوزه قم و فراگیری مقدمات در سال 1346 به حوزه نجف اشرف مشرف شد. در آنجا پس از اتمام سطح عالی نزد اساتید برجسته ای همچون مرحوم علامه ملاصدرای بادکوبه ای، مرحوم آیة الله العظمی میرزا جواد آقای تبریزی، شهید آیة الله غروی، مرحوم آیة الله جواهری و آیة الله معرفت درس خارج را خدمت مرحوم حضرت امام خمینی (ره) و مرحوم حضرت آیة الله العظمی خوئی تلمذ کرد. پس از 6 سال تحصیل در نجف اشرف در سال 1352 به قم مراجعت نموده و همزمان شروع به تحصیل و تدریس و تبلیغ نمود. در تحصیل فقه و اصول از محضر اساتید بزرگواری همچون مرحوم حضرت آیة الله العظمی گلپایگانی، حضرت آیة الله العظمی وحید خراسانی، مرحوم آیة الله العظمی علامه فانی اصفهانی، مرحوم آیة الله حاج شیخ هاشم آملی، و مرحوم آیة الله حاج شیخ مرتضی حائری یزدی بهره برد. در طی 40 سال تدریس، 25 سال آن را به تدریس سطوح عالی از جمله مختصر، قوانین، معالم، لمعتین، رسایل و مکاسب، و جلدین کفایه و 15 سال آن را به تدریس فقه و اصول از جمله بحث صلاة، الفاظ، و اجتهاد و تقلید پرداخت. علاوه بر تدریس در حوزه چندین سال مشغول به تدریس در دانشگاه و همکاری با مرکز مدیریت دولتی جهت تدریس در شهرهای مختلف ایران نیز بود. لازم به ذکر است که در سال 1370 موفق به اخذ درجه اجتهاد و دکتری از دفتر تبلیغات اسلامی شد. در طول این سال ها در ماه مبارک رمضان، ماه محرم الحرام، دهه آخر صفر، ایام فاطمیه، و دهه مبارک فجر به اطراف و اکناف ایران اسلامی سفر نموده و سعی و کوشش ایشان بر بیان احکام اسلامی و ارتقاء سطح فرهنگی عموم مردم بود.

فعالیت های سیاسی:

در نجف تمام هم و غم ایشان این بود که در مقابل سم پاشی ها و مخالفت هایی که با حضور حضرت امام در آن دیار مقدس می شد مخالفت کرده و موانع را در مسیر راه برطرف نماید. نحوه حمایت و جانب داری ایشان از حضرت امام به طوری بود که موجب رضایت و دلگرمی ایشان را فراهم آورد و مورد توجه خاص و مرحمت ویژه ایشان قرار گرفتند. در سال 52 که خواست از آن دیار مقدس به ایران سفر کنند به عللی نتوانست به حضور حضرت امام (ره) رفته خداحافظی کند اما بعدها که به ایران آمد و حضرت امام (ره) از آمدن ایشان مطلع شدند به مرحوم اخوی ایشان فرموده بودند که سلام من را به فلانی برسان و بفرما که ایشان به قم بروند.

در عصر عاشورای سال 42 هنگامی که در مدرسه فیضیه حضرت امام مشغول سخنرانی و نصیحت و ارشاد شاه بود ایشان در آنجا حضور فعال داشت در جاییکه امام فریاد زدند که "ما نمی خواهیم تو به سرنوشت پدرت دچار شوی و وقتیکه رضاخان از ایران می رفت با وجودیکه متفقین در این مملکت بودند در عین حال مردم خوشحال بودند که رضاخان رفته است".

در تاریخ 22/12/57 برای ترغیب مردم به دادن رای به جمهوری اسلامی به مدت 20 روز تبلیغی از طرف بیت امام به عباس آباد اطراف چالوس رفت و مردم را به دادن رای برای جمهوری اسلامی تشویق نمود، به صورتی که در روز 12/1/58 زن و مرد، بزرگ و کوچک برای دادن رای به پای صندوق ها رفته و همان روز روز جمهوری اسلامی اعلام شد.

با شروع جنگ تحمیلی و آغاز هجوم ددمنشانه صدام عفلقی به ایران اسلامی مملکت عزیز ایران یکپارچه برای جلوگیری از ورود این نوکر استعمار به طرف جبهه های حق علیه باطل هجوم بردند. ایشان نیز برای ادای وظیفه دینی و شرعی خود در تاریخ های مختلف برای ارتقای سطح فرهنگی رزمندگان و ایجاد ترغیب و تشویق و دلگرمی و پایداری آنان در برابر صدام به جبهه های نبرد حق علیه باطل مکرر به مناطق مختلف از جله کرمانشاه، مسجد سلیمان، و اهواز عزیمت نمود. خاطره ای هم در این رفت و آمد ها از ایشان نقل شده که ذکر آن خالی از لطف نیست. در یکی از روزها جوانی که روحیه شهادت طلبی در سیمای او تلالو می نمود نزد ایشان آمد و گفت: "حاج آقا من میخواهم به جبهه بروم تا به فوز شهادت نایل شوم. به او گفتند: "فرزند عزیزم به جبهه که می روی و لباس رزم بر تن می کنی نقطه اصلی رویارویی تو با دشمن عنود و نوکر استعمار این باشد که از آنها آنچه در توان داری بکشی و زمین را از لوث وجود افراد پلید پاک کنی و اگر احیانا در ضمن رزم و پیکار با دشمن کشته شدی شهید در راه اعتلای اسلام می باشی".

در صدمین سال تولد حضرت امام (ره) از طرف دفتر نشر آثار لیستی شامل فروع متفاوت جهت نگارش مقاله برای ایشان فرستاده شد که او در باب موضوع تعادل و تراجیع 25 صفحه به عربی نوشت و برای آن مرکز ارسال نمود.

فعالیت های تبلیغی:

برای پرورش فرهنگ دینی مردم عزیز ایران اسلامی و برای پیاده شدن قوانین ارزشمند اسلام شیعی به اطراف و اکناف این مملکت سفر نمود و در این راه چه سختی ها و رنج و مرارت هایی را متحمل شد که در جای خود قابل ذکر و گفتگو است. در طی 40 سال فعالیت تبلیغی در ماه های مبارک رمضان، محرم الحرام، دهه آخر سفر، ایام فاطمیه، و دهه فجر به بیش از 40 شهر سفر کرد که به قرار ذیل می باشد. تهران، بروجرد، شیراز، شهرکرد، بهبهان، اردکان، یاسوج، سمیرم، خمین، نایین، آمل، بال، خرم آباد، کرمانشاه، اردستان، زواره، ایلام، بم، ارسنجان، قم، برازجان، گناوه، اسدآباد، ساوه، امیران، بویراحمد، نطنز، مسجد سلیمان، سیاهکل، ابرقو، الیگودرز، ازنا و هکذا.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha