جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
پایان نامه

حوزه/ پایان‌نامه« شاخص های اخلاقی در کاربست شیوه های اقناع»، اثر « حسین حاجی پور» در گروه علمی « اخلاق و عرفان» در بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه شایسته تقدیر شناخته شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، پایان‌نامه« شاخص های اخلاقی در کاربست شیوه های اقناع»، اثر حجت الاسلام حسین حاجی پور در گروه علمی « اخلاق و عرفان» در بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه شایسته تقدیر شناخته شد.

بر اساس این گزارش، در بخشی از چکیده این اثر می‌خوانیم: در طول تاریخ مدون اقناع، شیوه‌های متعدد اقناعی شکل گرفته و در تبلیغات دینی نیز کاربرد داشته است. هرچند شیوه‌های موجود، بر اساس کارامدی و اثربخشی تحلیل و تبیین شده‌اند؛ اما در عین حال بررسی میزان اخلاقی بودن در هر شیوه، ضروری به نظر می‌رسد. 

بر این اساس، پژوهش حاضر، در صدد است با شاخص‌سازی از منظر اخلاق اسلامی، ابتدا الگویی را برای سنجش اخلاقی در کاربرد شیوه‌های اقناع در مسائل دینی ارائه دهد و سپس، از رهگذر دریافت شاخص‌های اخلاقی، به ارزیابی شیوه‌های اقناعی بپردازد. 

 روش این تحقیق، تحلیل داده‌بنیاد در کشف شاخص‌های اخلاقی اقناع است و یافته‌های آن، با ژرف‌نگری در آموزه‌های اخلاق اسلامی و هم‌اندیشی با برخی صاحب‌نظران به دست آمده است. 

 این پژوهش، کشف شاخص‌های اقناع را بر مبنای اصول اخلاق اسلامی، نیت خیر و صداقت مبلغ، استحکام و شفافیت پیام، توجه به کرامت انسانی و رعایت سطح فهم مخاطب استوار نموده و نشانگرهایی را برای این منظور معرفی کرده است؛ از جمله: هماهنگی گفتار و رفتار، احترام به مخاطب و پرهیز از تخریب او، تناسب با ظرفیت مخاطب، ایجاد فرصت انتخاب و عدم تحمیل، وضوح، سادگی، اعتبار منبع، عدم اغراق، محبت، انعطاف‌پذیری، انصاف و همدلی. 

 محقق، با ارائه الگوی یاد شده، پنج شیوه اقناعی را نیز ارزیابی کرده است.

 شایان ذکر است: پایان‌نامه« شاخص های اخلاقی در کاربست شیوه های اقناع»، اثر حجت الاسلام  حسین حاجی پور در گروه علمی « اخلاق و عرفان» در بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه شایسته تقدیر شناخته شد، در «دانشگاه قرآن و حدیث » دفاع شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha