پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت‌الله اعرافی در خطبه های نماز جمعه قم

حوزه/ امام جمعه قم به تحریم اعضای شورای نگهبان از سوی آمریکا اشاره کرد و بیان داشت: تحریم شورای نگهبان به خاطر وحشتی است که آمریکا از نهاد های تاثیر گذار انقلاب اسلامی دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله علیرضا اعرافی ظهر امروز در خطبه های نماز جمعه شهر قم که در مصلی قدس این شهر برگزار شد، با اشاره به آداب تولد فرزند عنوان کرد: اسلام برای دوره حمل قوانین و واجب و مستحب و حرام را تعیین کرده است.
وی افزود: دوره دوم هنگام تولد بوده و اسلام برای آغاز تولد و روزهای نخست که تازه انسان پا بر کره خاکی گذاشته، آداب و احکامی را مشخص کرده که بر شخصیت او اثرگذار است.

امام جمعه قم گفت: دوره سوم مربوط به دوره شیردهی و شیرخوارگی بوده و در این دوره به زنان تاکید شده تا نکات لازم را رعایت کنند.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: اسلام آینده فرد را در نظر گرفته و به معادلات بسیار پیچیده و پنهانی که عقل بشر معمولی به آن قد نمی دهد، توجه کرده است.

وی ادامه داد: معمار و مهندس نظام فقهی و اخلاقی در اسلام خداوند است و بهترین موارد را برای زندگی بشریت مطرح کرده است.

مدیر حوزه های علمیه، آداب دوره حمل را موردتوجه قرار داد و مطرح کرد: رعایت اصول معنوی و اخلاقی و توجه به خداوند از سوی والدین و به طور ویژه از سوی مادر، اصلی است که برای آینده فرزند می تواند اثرگذار باشد.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: در ابواب احکام اولاد بیش از صد روایت در باب آداب در هنگام تولد وارد شده است، قریب به ده روایت به ذکر اذان و اقامه در گوش راست و چپ فرزند تاکید کرده است؛ همچنین خواندن آیات وحی الهی در گوش فرزند نیز موردتاکید قرار گرفته، چرا که در شکل گیری شخصیت او موثر است.

وی اظهار داشت: پیامبر گرامی اسلامی در تولد امام حسن و امام حسین(ع) بر گوش آن ها اذان و اقامه خواندند، در تولد دیگر ائمه نیز این کار انجام شده و نشان می دهد این امر یک سنت است.

عضو شورای عالی حوزه یادآور شد: کام گرفتن کودک با آب فرات و یا باران پاک، کوتاه کردن موی فرزند، عقیقه برای فرزند و غیره گوشه هایی از توصیه های اسلام برای زمان تولد فرزند است.
آیت الله اعرافی در بخش دوم خطبه های نماز جمعه ابراز کرد: قریب هفتاد آیه ما را به تقوا فراخوانده و یکی از نمودهای تقوا همراهی انسان با پاکان و صادقان و درست کاران است.

وی با بیان اینکه انسان متقی همواره با خوبان رفاقت می کند، افزود: انسان با تقوا حتی هنگام رای دادن نیز به خوبان رای می دهد، اگر این انسان با افراد بزرگ نشست وبرخاست کند، از شخصیت های خوب آن ها تاثیر می گیرد.

امام جمعه قم گفت: اگر چه انسان متقی همواره به دنبال تاثیرگذاری مثبت است، اما رفاقت و دوستی او در محدوده انسان های متقی است.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: ماه رجب و شعبان و رمضان پیش روی ما بوده و این سه ماه، بهترین ماه های سال برای خودسازی معنوی است؛ نباید این نکته را فراموش کرد که شاید ما دیگر این ماه ها را درک نکنیم.

وی ادامه داد: ملائکه الهی در این ماه ها ما را به سوی خودسازی فرامی خوانند، رجب پله ای برای صعود به ماه شعبان و هر دو پلکانی هستند برای صعود و اوج گیری در ماه مبارک رمضان، این ها نسخه های هدایت ما است.

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به راهپیمایی 22 بهمن مطرح کرد: باید از ملت بزرگ ایران برای حضور در راهپیمایی 22 بهمن و سلسله مراسم های مربوط به شهادت سردار سلیمانی تشکر کرد.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: در کجای عالم این موج عظیم شهادت طلبی وجود دارد، بزرگترین حضور در تشییع، در روزهای اخیر رقم خورد.

وی در ادامه با اشاره به انتخابات امروز گفت: امروز در میانه یک آزمایش بزرگ الهی، یک عبادت بسیار مهم و وظیفه انقلابی قرار داریم، امروز سی و هفتمین انتخابات نظام اسلامی برگزار می شود و هیچ جای عالم یک انقلاب اینگونه پای آرای مردم و برگزاری انتخابات نایستاده است.

وی اضافه کرد: در سخت ترین شرایط نظام اسلامی و ملت بزرگ ایران پای صندوق های رأی حاضر شدند، همه ارکان قدرت در نظام اسلامی بر اساس مقررات اسلام و آرای ملت بزرگ ایران رقم می خورد، همه ارکان نظام با آرای مستقیم و غیر مستقیم انتخاب می شوند.

آیت الله اعرافی با بیان این که درصد حضور و مشارکت مردم در انتخابات و شکل گیری همه ارکان نظام با انتخابات در دنیا بی نظیر است، گفت: انتخابات امروز مجلسی را روی کار می آورد که وظایف مهمی بر عهده دارد و مجلس جدید دولت آتی را شکل خواهد داد.

وی افزود: حضور حداکثری تأمین کننده اقتدار، عظمت و بزرگی ملت ایران است، حتی یک رأی بیشتر مردم دشمن را عقب تر می زند و افزایش یک درصد در مشارکت امنیت و اقتدار ما را افزایش می دهد، حضور در انتخابات یک عبادت بزرگ الهی و یک وظیفه مهم انقلابی و الهی است.

مدیر حوزه های علمیه اظهار داشت: هر کدام از مردم باید دست دیگران را بگیرد و به پای صندوق های رأی بیاورد، امروز مستکبران هزینه های سنگینی انجام دادند تا مردم را از صندوق های آرا دور کنند، در قالب های گوناگون از شایعات تا مسائل مربوط به مریضی جدید را به کار گرفتند تا مردم از صندوق رأی جدا شوند.

وی ادامه داد: دشمنان بدانند همانگونه که ملت در تشییع حاج قاسم و 22 بهمن شرکت پرشور داشتند امروز نیز با حضور خود دشمنان را ناامید خواهند کرد.

امام جمعه قم ابراز داشت: متأسفانه گاهی کسانی در داخل کشور حتی از مسئولان نسبت به انتخابات بی مهری هایی کردند که کار ناشایسته ای بود، انتخابات نظام اسلامی بر اساس قوانین برگزار می شود و همین انتخابات قدرت را دست به دست کرده است و انواع جناح ها روی کار آمده اند، برخی نباید بهانه گیری کنند.

مدیر حوزه های علمیه با بیان این که تحریم شورای نگهبان  به خاطر وحشتی است که  آمریکا از نهاد های تاثیر گذار انقلاب  اسلامی دارد گفت: امروز بزرگان و شورای نگهبان مورد تحریم دشمن واقع می شوند، چرا که دشمن می داند که از این طریق ضربه می خورد از این رو باید هوشیار و آگاه بود.

وی عنوان کرد: حضور حداکثری و انتخاب بهترین افراد برای شکل گیری مجلس بسیار مهم است، همانگونه که رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید تأکید و حضور پیدا کردند مردم باید همچنان حضور جدی داشته باشند و در رأی دادن مشارکت داشته باشند.

آیت الله اعرافی با اشاره به کشف ویروس کرونا در قم خاطرنشان کرد: باید مراقبت های بهداشتی و سلامت را مهم بدانیم و قواعد پیگیری را رعایت کنیم، همه این مسائل باید ما را متوجه به خدا کند و از توجه و توسل به خداوند متعال غافل نشویم چرا که در همه شئون زندگی کارساز است.

وی اضافه کرد: باید از بزرگنمایی و ایجاد هراس در این زمینه پرهیز کرد، مشکلی مانند آنفولانزا پدید آمده و در جهاتی آسان تر است و همه باید رعایت کنند، باید مراقب باشیم که در هول و هراس قرر نگیریم تا جامعه لطمه ببیند و امیدواریم که خداوند بلا را از ملت ما دور بدارد. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha