پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام قهرمانی - سواد رسانه ای

حوزه/ عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای طلاب تصریح کرد: مردم فهیم و بصیر ایران اسلامی با وجود جوسازی های رسانه ای دشمن و ایادی آن ها و نیز اخبار و شایعات مربوط به شیوع ویروس کرونا، حضور خوب و گسترده ای در انتخابات دوم اسفندماه داشتند.

حجت الاسلام علی قهرمانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت: با این وجود در زمینه مباحث کلان کشور و نیز با توجه به شایعات و اخبار اغراق شده مربوط به شیوع ویروس کرونا، همچنان نیازمند توجه جدی به مقوله سواد رسانه ای و تقویت این بحث در جامعه هستیم.

وی افزود: در روزهای اخیر و به موازات داغ تر شدن فضای انتخاباتی کشور، شاهد انتشار اخبار و مطالبی درباره شیوع ویروس کرونا در کشور بودیم که حاوی گزاره هایی بود که با تحلیل آن ها می توانیم به راحتی دروغ بودنشان را تشخیص دهیم و در این جا لازم است که به شکل مبسوط به تحلیل و بررسی دقیق این گونه اخبار بپردازیم، به ویژه با عنایت به این که متاسفانه گاهی برخی اهالی رسانه حتی آماتورگونه در دام خبرهای دروغ و انتشار آن ها می اُفتند.

مدیر اندیشکده مهدویت مسجد مقدس جمکران همچنین گفت: از سویی باید یک سری قوانین و ضوابط با تاکید بر اهمیت و ضرورت صداقت فعالیت های رسانه ای وجود داشته باشد تا به این وسیله به نوعی مانع از تولید و نشر اخبار دروغ و مشوش کننده شویم.

وی بیان داشت: به هر حال اصل اول در مورد رسانه صادق بودن است که به خصوص آموزه های دینی ما همین مساله را به شدت مورد تاکید قرار می دهند و از جمله نشانه های انسان مؤمن در کلام گهربار حضرات معصومین(ع) این است که فرد صادق باشد.

وی افزود: حتی در برخی روایات به این موضوع اشاره شده که مرز تشخیص انسان مؤمن از غیرمؤمن صداقت داشتن یا صداقت نداشتن اوست و بر این اساس، رسانه ای که می خواهد مؤمن و انقلابی باشد در درجه اول باید صداقت داشته باشد و حتی ما اگر می خواهیم ملاکی برای تداوم فعالیت رسانه ها داشته باشیم، باید تأکید ویژه ای بر اهمیت مساله صداقت نماییم.

این کارشناس و تحلیلگر مسایل رسانه ای خاطرنشان کرد: در همین جمعه گذشته انصافاً مردم ما در انتخابات از باب حضور حداکثری خوب عمل کردند و فریب جوسازی رسانه ای دشمن و برخی ایادی داخلی آن ها به خصوص در شبکه های اجتماعی را نخوردند و حتی با وجود شایعات مربوط به ویروس کرونا، بخش قابل توجهی از مردم پای صندوق های رای در اقصی نقاط ایران اسلامی حاضر شدند.

وی گفت: بنابر این ما باید قوانین خوب و محکمی در این باره داشته باشیم تا با کسانی که غیرصادقانه و غیرمتعهدانه رفتار می کنند، برخورد مناسب صورت گیرد، ضمن آن که در همین قضایا، مردم می توانند رسانه های درست، امانتدار و حرفه ای را از غیر آن  بشناسند و در رجوع خود به منابع رسانه ای دقت بیشتری داشته باشند.

حجت الاسلام قهرمانی همچنین با تاکید اهمیت اهتمام به آموزش های مبتنی بر سواد رسانه ای ابراز داشت: در تکنیک های جنگ نرم، گاهی دروغی را به راحتی منتشر می کنند و بعد از آن که اثر خودش را همین خبر دروغ گذاشت، وقتی تحت فشار قرار می گیرند، یک تکذیبیه ساده منتشر می کنند و این در حالی است که باید با این قبیل کارها نیز به شیوه مناسب برخورد قانونی صورت گیرد تا این گونه حربه ها باعث نشود آرامش و امنیت فکری و روانی مردم مخدوش شود.

وی یادآور شد: در کنار اهمیت مساله قوانین، باید نظارت مناسب و مطلوبی از سوی دستگاه قضایی و نظارتی بر رسانه ها وجود داشته باشد؛ چه خبرگزاری های بزرگ و رسمی و چه رسانه های کوچک تر که در قضایایی مثل انتخابات و یا انتشار اخبار مربوط به ویروس کرونا، می بینیم اتفاقاً خیلی هم اثرگذار و جریان ساز می شوند و لذا باید نظارت مناسبی بر عملکرد رسانه ها در فضای جامعه وجود داشته باشد.

وی گفت: از سویی ما نیازمند مطالبه گری رسانه ای با روحیه انقلابی هستیم که اگر این کار صورت گیرد، اعتماد عمومی تقویت می شود و در عین حال می بایست اضلاع مثلث قوانین کارآمد، نظارت درست و برخورد جدی با تخلفات همواره مورد عنایت باشد.

عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای طلاب بیان داشت: در حوزه عمومی نیز باید همچنان تقویت سواد رسانه ای در دستور کار قرار گیرد و در این باره کوتاهی و قصور نباید داشته باشیم، چرا که سواد رسانه ای کمک می کند که مردم رسانه های خوب و حرفه ای را به درستی بشناسند و به آن ها اعتماد کنند.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha