جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
یعقوبی

حوزه/ نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی گفت: قرآن هم به موضوع خودسازی و هم جامعه پردازی و هم تمدن سازی پرداخته و زیرساخت‌ها و عوامل خودسازی که مقدمه جامعه و تمدن سازی است، نیز در قرآن مطرح شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، امروز در جلسه تفسیر قرآن در مسجد انقلاب بجنورد، بر اهتمام و توجه بیشتر به این کتاب انسان‌ساز تأکید کرد.

وی افزود: قرآن کتابی است جامع و کامل که برنامه تکاملی و سیر صعودی آدمی را به زیباترین وجه ترسیم و تبیین کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی خاطرنشان کرد: قرآن هم به موضوع خودسازی و هم جامعه پردازی و هم تمدن سازی پرداخته و زیرساخت‌ها و عوامل خودسازی که مقدمه جامعه و تمدن سازی است، نیز در قرآن مطرح شده است.

وی با بیان اینکه فلاح در فرهنگ قرآن طرح جامعه توحیدی و جلوه حیات طیبه است، اضافه کرد: قله بلندی که انسان می‌تواند به وسیله خودسازی به آن راه یابد، نامش فلاح و رستگاری است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به فرهنگ فلاح در قرآن، با بیان اینکه درمجموع ۴۰ مورد این واژه در قرآن به کار رفته است، گفت: در اصطلاح مفلح کسی است که با رنج و تعب به مقامی رسیده باشد نه بدون رنج؛ بنابراین فلاح فراتر از معنای رهایی از موانع به معنای رسیدن به مقصد و مقصود را نیز در بر دارد.

وی اظهار کرد: بارزترین مصداق فلاح که همراه با وقایه نفس از شحّ و تقوای از بخل است، در قرآن مطرح شده است؛ به‌گونه‌ای که خداوند در آیه ۹ سوره حشر می‌فرماید: «وَمَنْ یوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولَئِک هُمُ الْمُفْلِحُونَ» و تأکید می‌کند کسانی که از بخل و حرص نفس خویش بازداشته شده‌اند رستگاران‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی تصریح کرد: آیت‌الله جوادی آملی در این زمینه می‌فرماید: فلاح و رستگاری مقصود بالذات و هدف نهایی انسان است و چون فلاح انسان در رسیدن به کمال مطلق است و کمال مطلق جز خداوند سبحان نیست. پس فلاح انسان در لقاءالله است و برای رسیدن به لقای الهی، گام‌های نخست را با هدایت فطری و تقوای اعتقادی، عبادی و مالی باید برداشت و آنگاه تا به سرمنزل مقصود باید از هدایت و رهبری قرآن ناطق و صامت پیروی کرد.

وی افزود: امام صادق (ع) هم در تفسیر مفلحون می‌فرمایند:  از آنچه می‌ترسند می‌رهند و به آنچه امید بسته‌اند می‌رسند؛ ازاین‌رو همه باید جد و جهد داشته باشیم که در زمره مفلحون قرار گیریم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha