پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مجموعه آثار

حوزه/ مجموعه آثار خواجه نصیر الدین طوسی ۲ ارائه دهنده متن کامل ۶۰ عنوان رساله و کتاب، شامل: تألیفات خواجه نصیرالدین طوسی و کتب مرتبط با آثار ایشان است .

به گزارش خبرگزاری حوزه در راستای ارائه آثار فاخر در قالب کتابخانه دیجیتال، می‌کوشد در بالابردن آگاهی جامعه و حفظ میراث بزرگان این مرز و بوم گام بردارد. از این رو، تولید نرم‌افزار مجموعه آثار خواجه نصیر الدین طوسی ۲، برگِ زرین دیگری در کارنامۀ درخشان این مرکز به شمار می‌رود. که به مناسبت روز بزرگداشت این عالم بزرگ با نگاهی گذرا با این نرم‌افزار آشنا می‌شویم.

این نرم‌افزار حاوی متن کامل ۶۰ عنوان رساله و کتاب در ۷۳ جلد، شامل: تألیفات خواجه نصیرالدین طوسی رحمه الله و کتب مرتبط با آثار ایشان به زبان عربی و فارسی، در موضوعاتی چون: حکمت، کلام،‌ اخلاق‌، منطق،‌ عرفان،‌ فقه، نجوم و تاریخ می‌باشد.

همچنین، ارتباط ۲۸ عنوان شرح، ترجمه، حاشیه و تعلیقه با متن اصلی آنها، مانند: تجرید الاعتقاد با کشف المراد و سایر شروح، المحصل با نقد المحصل، الاشارات والتنبیهات با شرح خواجه و سایر شروح، امکان‌پذیر می‌باشد.

این گزارش می‌افزاید: امکان مشاهده متن اصلی کتاب، قابلیت ارتباط و مقایسه بین متون، قابلیت جستجو به روش ساده و پیشرفته در متن کتاب‌ها، امکان محدود کردن دامنه نمایش و جستجو، ارتباط واژگان متون برنامه با چند دوره لغت‌نامه و نیز امکان یادداشت‌برداری، از جمله قابلیت‌های پژوهشی این نرم‌فزار به‌شمار می‌رود.

لازم به ذکر است ابوجعفر، محمد بن محمد بن حسن طوسی، معروف به محقق طوسی و خواجه نصیرالدین طوسی در جمادی‌‏الاولی ۵۹۷ قمری، برابر با فوریه ۱۲۰۱ میلادی، در طوس متولد شد. پدرش محمد بن حسن از فقهای امامیه و محدثان طوس بود.

از جمله شاگردان وی می‌توان به علامه حلی (در حکمت)، قطب‏ الدین شیرازی (در تألیفات فلسفی خواجه، هیئت، علوم ریاضی و حل مشکلات قانون) و ... اشاره نمود.

پاره‌ای از آثار وی عبارتند از: تحریر اقلیدس، تحریر مجسطی، اخلاق ناصری، اوصاف الاشراف، آغاز و انجام، رساله آداب المتعلمین، نصیحت‏‌نامه، اساس الاقتباس، تجرید منطق و ...

خواجه نصیرالدین طوسی، سرانجام در سال ۶۷۲ هجری قمری در بغداد رحلت نمود و بنا به وصیت خودش در شهر کاظمین مدفون گردید.

گفتنی است: نسخه دوم از نرم‌افزار مجموعه آثار خواجه نصیر الدین طوسی، علاوه بر عرضه فیزیکی هم‌اکنون قابلیت اجرای آنلاین آن برای کاربران از طریق سامانه ابر نور نیز فراهم می‌باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha