شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام والملسمن مهدی اقبالی

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه علوی قم گفت: حقیقتاً تلاش و مجاهدت در جهت نشر و ترویج معارف آل محمد(ص)، حرکت در مسیر علمی و فرهنگی امام محمد باقر(ع) است.

حجت الاسلام و المسلمین مهدی اقبالی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن تسلیت فرارسیدن سالروز شهادت مظلومانه امام باقر(ع) اظهار داشت: در خصوص حضرت باقرالعلوم(ع) آنچه قابل توجه است این که حیات نورانی ایشان در تاریخ تشیع بسیار با برکت و تأثیرگذار در تحولات جامعه اسلامی بوده و در زمانه ایشان فرصتی فراهم شد که ایشان توانستند آغاز کننده حرکت عظیم علمی و معرفتی باشند که ثمره آن تربیت و معرفی شاگردان و نخبگان بسیاری بوده است.

وی افزود: پس از سر کارآمدن حکومت ظالم بنی امیه که در طول سال های متمادی اقدام به ایجاد و ترویج بدعت ها نمود، متاسفانه جامعه اسلامی از حقیقت معارف قرآنی و اسلامی دور و بلکه بیگانه شد و یکی از ثمرات این جریان شوم، رخ دادن واقعه کربلا و شهادت مظلومانه امام حسین(ع) بود، در حالی که مردم با وجود دعوت قبلی، امام معصوم را یاری نکرده و حتی به روی ایشان و یاران و خانواده اش هم شمشیر کشیدند.

وی گفت: در آن مقطع در واقع به شکل عملی از اسلام چیزی باقی نمانده بود و مع الاسف فرهنگ بنی امیه به جای فرهنگ ناب دین مبین اسلام بر جامعه حاکم شده بود و در چنین شرایطی در دوران امام باقر(ع) با نهضت علمی و فرهنگی ایشان، به تدریج جامعه با حقیقت اسلام و گوهر تعالیم اهل بیت(ع) آشنا شدند.

این استاد حوزه همچنین با بیان این که امام باقر(ع) و نیز امام صادق(ع)، جامعه ی دوراُفتاده از معارف اسلامی را با این علوم و معارف به خوبی آشنا ساختند، ابراز داشت: این دو امام هُمام با مکتب علمی و جهاد فرهنگی خویش و به خصوص تربیت شاگردان مبرز و قوی، اسلام ناب محمدی (ص) را به تشنگان معارف الهی آموختند.

وی یادآور شد: در واقع امروز اگر علومی در اختیار انسان ها قرار گرفته و شیعه و حوزه های علمیه درخشش فوق العاده ای دارند، این ها همه از برکت تلاش ها و مجاهدت هایی امام باقر (ع) و امام صادق(ع) است و این که همچنان ما از میراث عظیم ایشان در ابعاد و عرصه های مختلف بهره مند هستیم.

حجت الاسلام و المسلمین اقبالی بیان داشت: در طول تاریخ اسلام و تشیع نیز بزرگان و علما و شخصیت های ارزشمند علمی و فرهنگی همواره تلاش کرده اند به سهم خود میراث عظیم امام باقر(ع) و امام صادق(ع) و به طور کلی همه حضرات معصومین(ع) را نگاه داری کرده و در ترویج معارف این بزرگواران بکوشند.

وی گفت: واقعیت آن است که امروز ما سرمایه عظیم احادیث و فرمایشات گهربار این دو امام عزیز را در اختیار داریم که بزرگترین سرمایه علمی و فرهنگی ماست و باید با کار علمی و فرهنگی قدردان آن ها باشیم، چه آن که علما و اندیشمندان، وارثات انبیا و اولیای الهی هستند و در خط آن بزرگواران باید قدم بردارند.

مدیر مدرسه علمیه علوی همچنین افزود: دشمنان در طول تاریخ به شکل های مختلف به دنبال ضربه زدن به میراث عظیم ما بوده اند و ما با مجاهدت علمی و فرهنگی نباید بگذاریم که آن ها به اهداف شوم خود دست یابند.

وی خاطرنشان کرد: در این میان، تربیت افرادی که بتوانند مرزبان مرزهای فکری و اعتقادی مردم باشند، حرکت در مسیر اهل بیت(ع) است که باعث رضایت خدا و امام عصر(عج) هم می شود و انصافاً بزرگان ما و حوزه های علمیه در طول تاریخ تشیع در این مسیر نورانی گام برداشته اند.

وی گفت: ما هیچ گاه نباید از یاد ببریم که امام زمان(عج) عنایت ویژه ای به حوزه ها و یاران خود دارد و البته ما نیز باید به عنوان سرباز حق مطلب را در این خصوص به خوبی ادا کنیم.

استاد حوزه علمیه قم همچنین اظهار داشت: امروزه ما باید از همه وسایل و امکاناتی که در اختیار داریم از جمله رسانه های نوین و فضای مجازی و شبکه های اجتماعی در مسیر نشر و ترویج علوم و فقه آل محمد (ص) استفاده کرده و این معارف ناب را به گوش دنیا برسانیم تا انسانیت بتواند به درستی مسیر سعادت را پیدا کند.

وی افزود: به لطف الهی در سال های اخیر حرکت ها و تلاش های خوبی از سوی موسسات و مراکز علمی و تحقیقاتی در ابعاد بین المللی و نیز اعزام مبلغ مسلط به زبان های مختلف به اقصی نقاط عالم شروع شده اما همین میزان کافی نیست و باید این جریان مبارک به خوبی و در سایه برنامه ریزی هوشمند و مستمر، تقویت شود.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha