چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ |۱۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 22, 2024
ابراهیم عبدی پور

حوزه/ رئیس دانشگاه حضرت معصومه(س) با تأکید بر لزوم تجزیه و تحلیل دقیق علمی پدیده ناگوار سقط جنین از منظر حقوقی، فرهنگی و اجتماعی تصریح کرد: برای کاهش آسیب پذیری نسل جدید، باید مهارت های اجتماعی او را ارتقا دهیم.

دکتر ابراهیم عبدی پور در گفتگو با خبرنگارخبرگزاری حوزه،با بیان این که پدیده ناگوار سقط جنین، همچون بسیاری از پدیده های دیگر، دلایل و عوامل مختلفی دارد که باید به دقت آسیب شناسی شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد، اظهار داشت: به لحاظ قانونی و شرعی برخی موارد سقط جنین می تواند مشروع باشد و منظور آن جایی است که به جهت حفظ حیات مادر، ضرورت ایجاب می کند یا این که مثلاً نطفه در مرحله اولیه ای است که پزشک تشخیص می دهد که اگر تبدیل به فرزند شود ناقص الخلقه به دنیا می آید.

وی افزود: در همین رابطه نیز البته باید پژوهش های علمی جامعی صورت گیرد تا مشخص شود چند درصد این موارد به لحاظ شرعی و قانونی می تواند قابل توجیه و دفاع باشد و لذا نیاز به آسیب شناسی در این زمینه داریم.

هم کار علمی و پزشکی لازم است، هم آموزش و فرهنگ سازی

وی گفت: از سویی زمینه ها و عواملی که باعث می شود یک نوزاد و جنین دچار عیبی شده یا معلول به دنیا بیاید یا این که حیات مادر به خطر اُفتد، این ها باید به لحاظ علم پزشکی بررسی شود تا از این قبیل خطرات و آسیب های احتمالی پیشگیری به عمل آید، ضمن آن که به هر حال بخشی از پیشگیری خود نیاز به آموزش و فرهنگ سازی هم دارد و چه وزارت بهداشت و چه سازمان هایی چون بهزیستی که متولی حمایت از افراد معلول هستند، در سایه حمایت های جدی دولت باید وارد عمل شده و با برنامه ریزی دقیق در بحث پیشگیری ها و آگاه سازی جامعه به فعالیت تأثیرگذار بپردازند.

این حقوقدان همچنین بیان داشت: متاسفانه به رغم کاهش جمعیت در کشور طی سال های اخیر، بخشی از کودکانی که به دنیا می آیند دارای معلولیت جسمی و ذهنی هستند که از سویی خود افراد معلول و خانواده هایشان به این واسطه در رنج و سخنی هستند و از سوی دیگر به هر حال برای جامعه نیز از ابعاد مختلف، خسارت هایی ایجاد می شود.

وی افزود: در واقع این پیشگیری ها و آگاه سازی ها باعث می شود که خسارات بعدی به وجود نیاید و لذا در این زمینه ها نباید کوتاهی کرد

عضو هیئت علمی دانشگاه قم همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که پدیده سقط جنین باید با ابزارهای حقوقی نیز مورد توجه جدی قرار گیرد، خاطرنشان کرد: از منظر ضمانت اجرای قانونی و نیز ابزارهای حمایتی این مساله حائز اهمیت است که اگر مثلاً والدین در این زمینه کوتاهی کردند و مرتکب سقط جنین شدند، بر اساس موازین قانونی چه عواقبی مرتب بر آن هاست یا این که اگر پدر و مادری به صرف احتمالات در غربالگری توجه نکرده و فرزندشان معلول به دنیا آمد، از حیث حقوقی و قانونی چه حمایت هایی از آن ها صورت می گیرد.

ضرورت حمایت بیشتر دولت از خانواده های دارای معلول

وی افزود: هزینه های پرداختی دولت از طریق سازمان بهزیستی به خانواده های دارای معلول با توجه به شرایط امروز جامعه، کفاف مخارج خانواده ها را نمی دهد و لذا در این زمینه دولت باید حمایت های بیشتری از این قبیل خانواده ها به عمل آورد.

عبدی پور همچنین با اشاره به این که برخی افراد در جامعه که در میان آن ها افراد دارای روابط نامشروع هم وجود دارد، به روش های غیرقانونی سقط جنین متوسل می شوند، گفت: این مسایل هم نیاز به آسیب شناسی دقیق کارشناسان دارد تا جلوی آنها گرفته شود، ضمن آن که به هر حال به لحاظ فرهنگی و اخلاقی نیز موضوع باید مورد موشکافی قرار گیرد که چرا ارزش های دینی و اخلاقی و فرهنگی تا حدی کمرنگ شده و از آن سو در این سال ها تا حدودی اباحه گری در این مسایل رایج شده است.

وی افزود: البته باید توجه داشت، حتی اگر از طریق رابطه نامشروع جنین حاصل شود، به لحاظ شرعی از بین بردن آن درست نیست و ما در این رابطه نیاز به تقویت پایه های اعتقادی و فرهنگی و اخلاقی داریم.

نیازمند اصلاح در نظام آموزش و پرورش هستیم

رئیس دانشگاه حضرت معصومه(س) همچنین ابراز داشت: به صرف توجه به مباحث حقوقی و قانونی این قبیل مشکلات قابل رفع نیست بلکه از منظر فرهنگی و آموزشی و اخلاقی باید کار کرد و این که به خصوص ما نیاز به اصلاح نظام آموزش و پرورش داریم.

وی افزود: دختران و پسران ما نه در خانه و نه در مدرسه و حتی دانشگاه، مهارت های لازم را برای ورود به عرصه جامعه کسب نمی کنند و در روابط اجتماعی دچار انحرافات و آسیب هایی می شوند از جمله روابط نامشروع که خودش آسیب های بعدی را برای فرد و جامعه به همراه دارد و از این رو بنده به شدت معتقدم که ما باید روی بحث آموزش و فرهنگ سازی و اصلاح نظام آموزش و پرورش و همچنین تحکیم ارزش های اخلاقی جامعه حساب ویژه ای باز کنیم.

ارتقای مهارت های اجتماعی؛ لازمه کاهش آسیب ها

وی اضافه کرد: البته در کنار این مساله به لحاظ روان شناسی تربیتی باید توجه داشت که شاید دختر یا پسری مبانی اعتقادی قوی نداشته باشند اما نسبت به همین افراد نیز باید مهارت های اجتماعی را ارتقا داد تا در کلان مقوله سبک زندگی، آن ها بدانند که در جامعه چگونه رفتار کنند که آسیب نبینند.

استاد رشته حقوق دانشگاه همچنین گفت: در حال حاضر حتی دختر غربی که در روابط اجتماعی به نسبت دختران جامعه ما، آزادی بیشتری هم دارد، اما در روابط با جنس مذکر برای خود حد و حدودی قائل است و تن به هر رابطه ای به هر قیمتی نمی دهد و جای تأسف است که در جامعه ما که باید ارزش های دینی رعایت شود، ما فرزندان خود را طوری تربیت نمی کنیم که توانایی لازم برای ورود به جامعه و ارتباط با جنس مخالف بر اساس آموزه های شرعی و اخلاقی داشته باشند.

وی در خاتمه افزود: طبعاً اگر نوجوان و جوان ما مهارت های درست زندگی و ارتباطات اجتماعی را فرابگیرد، کمتر دچار آسیب می شود و به همان نسبت جامعه را هم کمتر دچار آسیب و خسارت می کند.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • یک استفتاء IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    0 0
    س 1262: پزشک بعد از معاینه در ماههای اول حاملگی به زن گفته است که استمرار بارداری احتمال خطر جانی برای او دارد و در صورتی که حاملگی ادامه پیدا کند، فرزندش ناقص‏الخلقه متولد خواهد شد و به همین دلیل پزشک دستور سقط جنین داده است، آیا این کار جایز است؟ و آیا سقط جنین قبل از دمیده شدن روح به آن جایز است؟ ج: ناقص‏الخلقه بودن جنين، مجوّز شرعی برای سقط جنين حتّی قبل از ولوج روح در آن محسوب نمی‏شود، ولی اگر تهديد حيات مادر بر اثر استمرار حاملگی مستند به نظر پزشک متخصص و مورد اطمينان باشد، سقط جنين قبل از ولوج روح در آن اشکال ندارد.
  • یک استفتاء IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    0 0
    س 1262: پزشک بعد از معاینه در ماههای اول حاملگی به زن گفته است که استمرار بارداری احتمال خطر جانی برای او دارد و در صورتی که حاملگی ادامه پیدا کند، فرزندش ناقص‏الخلقه متولد خواهد شد و به همین دلیل پزشک دستور سقط جنین داده است، آیا این کار جایز است؟ و آیا سقط جنین قبل از دمیده شدن روح به آن جایز است؟ ج: ناقص‏الخلقه بودن جنين، مجوّز شرعی برای سقط جنين حتّی قبل از ولوج روح در آن محسوب نمی‏شود، ولی اگر تهديد حيات مادر بر اثر استمرار حاملگی مستند به نظر پزشک متخصص و مورد اطمينان باشد، سقط جنين قبل از ولوج روح در آن اشکال ندارد.