پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024
صابری

حوزه/کارشناس مسئول اداره امور خانواده معاونت تهذیب و تربیت حوزه های علمیه از برگزاری دوره آموزش پیش از ازدواج ویژه طلاب و روحانیون برادر با همکاری مرکز خدمات حوزه خبر داد.

حجت الاسلام صابری، در گفت وگو با خبرگزاری حوزه، با اعلام این خبر افزود: پیامبر اکرم صلوات الله علیه وآله  می فرمایند؛ «ما بُنِیَ بِناءٌ فِی الاسلامِ أحَبَّ إلَی اللهِ تَعالی مِن التَّزویجِ.   در اسلام، بنیادی محبوب تر از ازدواج نزد خداوند، نهاده نشده است.» (من لا یحضره الفقیه، ج ۳ ص ۳۸۳ ح ۴۳۴۳) و مقام معظم رهبری  در سال ۱۳۸۸ فرموده بودند که؛ «مشاوره ای که قبل از ازدواج و حتی بعد از ازدواج است، چیز خوبی است ... باید تاکید بشود و تایید بشود که این کار انجام بگیرد.»

 وی در ادامه افزود: ازدواج مقوله حساس و مهمی در تشکیل خانواده به عنوان بنیاد هر جامعه ای است لذا توجه به حساسیت ها و نیازمندی های پیش از ازدواج، ضروری بوده و باعث ایجاد آگاهی کافی در این امر مهم  خواهد بود؛ بی تردید اقدام آگاهانه و سنجیده به تشکیل خانواده موفق می انجامد و از آسیب های احتمالی در این انتخاب سرنوشت ساز پیشگیری می کند.

حجت الاسلام صابری در ادامه این گفتگو خاطر نشان کرد: آموزه های دینی بر "انتخاب هم کفو" در موضوع ازدواج تاکید دارند و بر اساس تحقیقات انجام شده آموزش های پیش از ازدواج می تواند نقش کلیدی در کاهش نارضایتی زناشویی و در نهایت طلاق داشته باشد.

 کارشناس مسئول امور خانواده معاونت تهذیب ضمن بیان این نکته که معاونت خانواده و امور فرهنگی مرکز خدمات حوزه های علمیه با همکاری اداره امور خانواده معاونت تهذیب حوزه اقدام به برگزاری دوره های آموزش پیش از ازدواج (PME) کرده است با تاکید بر هدفمندی این دوره ها اضافه کرد : از اهداف مهم و اصلی برگزاری این دوره میتوانیم به «ارتقاء کیفیت و سلامت ازدواج طلاب» و «پیشگیری از آسیب های احتمالی در انتخاب همسر» اشاره کنیم. البته مواردی مانند   «ارتقاء توانمندی طلاب در انتخاب همسر مناسب»، «افزایش رضایت مندی با تاکید بر انتخاب مناسب و به موقع»، «ارتقاء مهارت های لازم در جهت تقویت و ثبات خانواده»، «پیشگیری از بروز آسیب های احتمالی در عرصه خانواده» و «ارتقاء نقش الگویی با انتخاب صحیح» اهداف فرعی این دوره  را تشکیل می دهند.

کارشناس مسئول اداره امور خانواده معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه به فرایند بهره مندی طلاب از این دوره اشاره کرد و افزود: کارگاه مشاوره پیش از ازدواج، از خدماتی است که به طلاب مجرد ارائه می شود. این کارگاه ها با توجه به شرایط حال حاضر، بصورت مجازی و برخط برگزار خواهد شد و طلاب می توانند با مراجعه به پنل شخصی در سامانه سخای مرکز خدمات(قسمت خانواده و امور فرهنگی) کارگاه مشاوره- کارگاه آموزش پیش از ازدواج، لیست کارگاه ها را مشاهده و با توجه به زمان برگزاری، اساتید و ظرفیت کارگاه نسبت به ثبت نام خود اقدام کنند.

حجت الاسلام صابری جامعه هدف این دوره را طلاب مجرد، ایرانی، شیعه، دارای پرونده پذیرشی فعال عنوان کرد و گفت: محدوده سنی برادران شرکت کننده را   ۲۰ تا ۳۰ سال اعلام کرد.

وی همچنین به شرایط و ضوابط پذیرش علاقه مندان اشاره کرد وافزود:  ثبت نام توسط طلاب، از طریق مراجعه به پنل شخصی در سامانه سخا، صورت می گیرد و کارگاه ها در مجموع  به مدت ۱۰ ساعت و بطور معمول در ۵ کارگاه ۲ ساعته برگزار می شود که لازم است عزیزان طلبه در همه جلسات حضور مستمر و مشارکت جدی داشته باشند.

این مقام مسئول در اداره خانواده معاونت تهذیب اظهار  داشت: ظرفیت هر کارگاه ۴۰ نفر می باشد که در صورت رسیدن به حد نصاب برگزار می شود، همچنین  ثبت نام و عدم حضور در کارگاه ضمن تضییع سرانه، موجب از بین رفتن سهم پرداختی فرد بوده و قابل بازگشت نمی باشد و فرصت انصراف از حضور در کارگاه پس از ثبت نام فقط ۳ روز قبل از برگزاری هر کارگاه می باشد.

کارشناس مسئول اداره امورخانواده معاونت تهذیب بیان کرد: حدود ۲۰ درصد هزینه های دوره مجازی (مبلغ ۵۰۰۰ تومان) بر عهده طلبه بوده که هنگام ثبت نام باید به صورت آنلاین پرداخت شود و مابقی هزینه دوره توسط مرکز خدمات و معاونت تهذیب تامین می گردد.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که با استقبال از این دوره ها توسط طلاب عزیز فرایند شناسایی و انتخاب همسر توسط طلاب حوزه های علمیه تسهیل و به صورت روشمند و آگاهانه انجام شود.

علاقه مندان به منظور کسب اطلاعات بیشتر می توانند در ساعت اداری با شماره ۰۲۵۳۱۲۰۶۵۲۴ تماس حاصل فرمایند.

انتهای پیام  ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha