جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
آیت الله علم الهدی

حوزه/ نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: نظارت بر استاد نیز اهمیت دارد و توانمندی تحلیل علمی، اشاره به نظریات علما و ارائه نظر و رای خود از مولفه های حداقلی کرسی درس خارج است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آیت‌الله سید احمد علم الهدی،‌ نماینده ولی‌فقیه در خراسان و امام جمعه مشهدمقدس در دیدار با مسئولان مدرسه عالی سطح چهار حوزه علمیه خراسان ضمن ابراز خرسندی از شروع ساماندهی دروس خارج و لازم دانستن آن،  عدم ساماندهی دروس را وجود مشکلی از زمان گذشته حوزه تلقی کرد و افزود: وجود مدرسه سطح چهار در جهت ساماندهی دروس خارج یک اقدام مبارک و فکر خوبی است. زمانی که ما وارد حوزه علمیه شدیم، حوزه علمیه ساماندهی نداشت و بعد از آنکه به تدریج دروس حوزه ساماندهی شد، اما باز هم دروس خارج اینگونه نشد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه اولین کسی که در حوزه علمیه مشهد، امتحان درس خارج را مطرح کرد مرحوم آیت الله میلانی(ره) بود، گفت: دغدغه ایشان در آن زمان این بود که طلاب درس خارج امتحان بدهند و زمانی که موافقت عمومی صورت نگرفت، این امتحان گرفتن را از طلاب مدرسه خودشان شروع و برای سایر طلاب اختیاری بود و برای شرکت کنندگان یک امتیاز و شهریه‌ای مقرر کردند.

 با نظارت بر استاد، طلبه به خوبی تربیت می شود

وی در ادامه با بیان اینکه مهم ترین موضوع در ساماندهی درس خارج، نظارت بر دروس خارج است، تاکید کرد: نظارت بر استاد نیز اهمیت دارد و توانمندی تحلیل علمی، اشاره به نظریات علما و ارائه نظر و رای خود از مولفه های حداقلی کرسی درس خارج است. نظارت بر استاد نباشد، دروس خارج درس نمی‌شود، بلکه منبر و روضه‌خوانی می‌شود و استاد بدون تحلیل علمی می‌آید و مطالبی را می‌گوید و شبیه این است که یک مقاله‌ای را می‌خواند؛ نظارت بر استاد نباشد، اینطور می‌شود.

امام جمعه مشهد با تاکید بر اینکه باید طوری برنامه‌ریزی کرد که طلبه باسواد تربیت شود، با بیان اینکه از همه مهمتر نظارت بر تقریرات طلابی است که پای درس حاضر می شوند، ابراز کرد: نباید به صرف نوشتن اکتفا شود بلکه می بایست بررسی کنیم چطور این تقریرات تهیه می‌شود؟ زیرا امتحانات آخر سال به تنهایی مشکلی را حل نمی‌کند.

در ابتدای این دیدار مدیر مدرسه عالی سطح چهار حوزه علمیه خراسان به تشریح برنامه ها و اهداف این مدرسه پرداخت و گزارشی از طلاب شرکت کننده در درس خارج در سال جاری ارائه کرد.

انتهای پیام/313/25

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha