شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
خانوادده

حوزه/ روان‌شناس و کارشناس خانواده گفت: هر رابطه‌ای خارج از رابطه متعهدانه زناشویی چه در سطح عاطفی چه در سطح جنسی چه غیرعمد و چه عمد خیانت محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، فاطمه سادات رزاقی در نشست علمی که با موضوع بررسی علل خیانت در زوجین به همت مؤسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی خاتم برگزار شد، اظهار داشت: خیانت چون متغیر چندوجهی می‌باشد ما از بعد روان‌شناختی به این پدیده می‌پردازیم.

وی ادامه داد: هر رابطه‌ای خارج از رابطه متعهدانه زوج چه در سطح عاطفی چه در سطح جنسی چه غیرعمد و چه عمد خیانت محسوب می‌شود.

رزاقی با بیان این‌که تعهد از همان زمان نامزدی در زوجین باید وجود داشته باشد، بیان داشت: خیانت چند نشانه دارد: اگر طرف مقابل بشنود ناراحت می‌شود، اگر کاری می‌کنند که همسرشان خبردار شود ناراحت شود و یا معمولاً پنهانی است.

وی ادامه داد: فرد تمایلی به علنی بودن ندارد و نشانه بعدی عملکرد زندگی زناشویی دارد به خطر می‌افتد که این ۳ نشانه شاخص‌های خیانت می‌باشد.

روان‌شناس و کارشناس خانواده به انواع خیانت‌ها اشاره کرد و گفت: خیانت عاطفی، خیانت جنسی، خیانت ترکیبی (عاطفی، جنسی) و مجازی از جمله این خیانت‌ها است که شکل می‌گیرد.

وی ادامه داد: عواملی که منجر به خیانت می‌شود در ۳ سطح می‌باشد که اولین سطح بُعد فردی و شخصی است که مهم‌ترین سطح از عوامل خیانت می‌باشد.

رزاقی ابراز داشت: دومین عامل اعتمادبه‌نفس می‌باشد، اعتمادبه‌نفس پایین و یا اعتمادبه‌نفس کاذب هر دو آسیب‌رسان هستند.

وی افزود: عامل بعدی بحث لذت‌جویی است اگر در زندگی لذت نباشد بی‌رغبتی زناشویی صورت می‌گیرد.

رزاقی در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان داشت: سه عامل هیجان، تعهد و صمیمیت پایه‌های اصلی در زندگی مشترک هستند که در این میان تفاوت عشق با دوست داشتن متفاوت است.

وی ابراز داشت: عشق بار هیجانی بالایی دارد اما دوست داشتن مانند دلبستگی و وابستگی عمیق و دائمی است.

رزاقی تأکید کرد: در مسائل فردی مسائل گذشته قبل از ورود به زندگی مشترک تأثیرگذار است در واقع اگر افراد درگذشته رابطه‌ای را برقرار می‌کند که هیجان بالایی را تجربه می‌کند و بعد ازدواج می‌کند با فرد دیگر ممکن است با همسر خود دچار سردمزاجی جنسی شود.

وی تصریح کرد: در بعد روابط همسران مسائل جنسی اهمیت دارد در خیانت ۹۰ درصد مسائل جنسی است که موجب خیانت زوجین می‌شود.

روان‌شناس و کارشناس خانواده افزود: هتاکی، بی‌حرمتی، کنترل زیاد عامل دیگر خیانت محسوب می‌شود علاوه بر این عدم حضور فیزیکی همسر و تنهایی نیز از عوامل دیگر است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha