چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
زینب طیبی

حوزه/ عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان قم گفت: نویسنده مقاله سعی کند با خواندن محتوای مقاله خود برای فرد دیگر آن را مورد ارزیابی قرار دهد. 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»در هرمزگان، خانم زینب طیبی در کارگاه «اصول تدوین و نشر مقالات علمی در گام دوم انقلاب اسلامی» که با حضور نزدیک به ۶۰ نفر از طلاب سراسر کشور به صورت مجازی برگزار شد، گفت: مهم ترین بخش یک مقاله بعد از عنوان، چکیده مقاله که بیان عصاره مطالعه خود با تأکید بر جنبه های مهم و جدید آن است تا خواننده را ترغیب به مطالعه متن مقاله نماید و از این نظز نیازمند دقت خاصی است.

استاد حوزه خواهران بیان کرد: اصلی ترین دلیل چاپ یک مقاله شناساندن آن به دنیای دانش و تحقیقات است پس در این فرآیند تحقق این امر از بیشترین اهمیت برخوردار است. 

خانم طیبی افزود: نویسنده مقاله باید شرایطی فراهم سازد تا مقاله در چنین پایگاه هایی قابل جستجو باشد و برای این کار باید کلید واژگان مناسبی انتخاب کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان قم به بیان نکات کلیدی نگارش مقدمه، پرداخت و تصریح کرد: مقدمه، کوتاه و در مورد موضوع مقاله باشد، یک نگاه اجمالی و مختصر بر نتایج پژوهش ها و تئوری های مرتبط با موضوع مقاله صورت گیرد. 

خانم طیبی ادامه داد: تشریح هدف مقاله و توضیح مختصری از روش و توصیف پیش بینی ها و فرضیات به وجود آورنده این پیش بینی ها از نکات مهم در نگارش مقاله است.  

وی با اشاره به اینکه پیشگفتار یا دیباچه توسط نویسنده نوشته می شود و در بخش ابتدایی کتاب قرار می گیرد، خاطر نشان کرد: پیشگفتار شامل دلیل نوشتن کتاب و اهمیت آن برای نویسنده، روش تحقیق، منابع و مدت زمان نگارش و دیدگاه هایی است که خواننده بعد از مطالعه کتاب به دست خواهد آورد و نباید وارد مباحث علمی شد.

عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان قم، با استناد به اجزای مقاله، تصریح کرد: مقدمه یکی از بخش های یک مقاله علمی است که توسط نویسنده یا شخص دیگری نوشته می شود و خلاصه ای از طرح اولیه کتاب و هدف نویسنده از نوشتن کتاب را بیان می کند و قسمتی از مباحث کتاب و موضوعات فصل ها و ارتباط آن ها را بیان می دارد.

خانم طیبی در ادامه بیان مسئله اضافه کرد: بیان مسئله  دیدی روشن درباره یک مسأله خاص است که محقق در پژوهش خود به آن می پردازد.

وی در پایان با بیان این که عنوان کردن مسئله، بخش اصلی یک مقاله یا کتاب و پروپوزال است، اضافه کرد: توضیح دقیق از یک موضوع، شرایط یا موقعیتی است که شما دوست دارید در آن به پژوهش بپردازید و بیان مسأله کمک می کند تا هدف پژوهش به صورت شفاف تعیین شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha