شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام سید سعید بطحائیان

حوزه/ مدیر مدرسه زنگنه همدان با بیان اینکه پاسخگویی به نیاز تمایلات معنوی از طرق مختلف صورت می‌گیرد، که مهم‌ترین راه برای پاسخگویی به این نیاز معنوی و عرفانی جوانان و نوجوان، حوزه‌های علمیه است، گفت: بسیاری از جوانانی که تمایل به حوزه پیدا می‌کنند نیز برای پاسخگویی به این بعد معنوی، اخلاقی و عرفانی وارد این عرصه می‌شوند.

حجت الاسلام سید سعید بطحاییان مدیر مدرسه زنگنه همدان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در همدان، با بیان اینکه تمام انسان‌ها به خصوص نوجوان و جوانان تمایل به معنویت دارند، اظهار داشت: به همین دلیل است که در دعوت انبیای الهی به خصوص پیامبر گرامی اسلام، جوانان بیشتر جذب پیامبران شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در روایات، اصحاب امام زمان(عج) را جوانان تشکیل می‌دهند، گفت: علت این موضوع، همان کشش و تمایل قشر جوان به مباحث معنوی و اخلاقی است.

مدیر مدرسه زنگنه همدان با بیان اینکه پاسخگویی به این نیاز از طرق مختلف صورت می‌گیرد، که مهم‌ترین راه برای پاسخگویی به این نیاز معنوی و عرفانی جوانان و نوجوان، حوزه‌های علمیه است، مطرح کرد: بسیاری از جوانانی که تمایل به حوزه پیدا می‌کنند نیز برای پاسخگویی به این بعد معنوی، اخلاقی و عرفانی وارد این عرصه می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه تنها راه پاسخگویی به این نیاز حوزه نیست، یادآور شد: قطعا راه‌های دیگری برای رفع نیاز وجود دارد، اما حوزه بستر بهترین راه برای پاسخگوی را فراهم کرده است.

حجت الاسلام بطحائیان افزود: اینکه مباحث عرفان، اخلاق و معنویت گاهی از اوقات دچار انحراف می‌شود به این خاطر است که بعضی از افراد بدون علم، ادعای این مطالب رادارند، در حالی که آنچه در حوزه رخ می‌دهد، همان چیزی است که اهل بیت(علیهم اسلام) به آن توصیه کرده‌اند، یعنی آمیخته شدن این مباحث به علم.

وی با اشاره به اینکه عرفان و اخلاق در حوزه آمیخته به علم می‌شود، ابراز داشت: این اتفاق، بسیار کم نظیر است که مجموعه‌ای بتواند عرفان و اخلاق را به اضافه علم و دانایی کند.

حوزه‌های علمیه مصداق آیه "یُزَکّیهِم وَیُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ وَالحِکمَةَ" هستند

مدیر مدرسه زنگنه با بیان اینکه همه انسان‌ها به معنویت و اخلاق فطرتا نیازمند هستند، خاطر نشان کرد: متاسفانه به این نیاز پاسخ داده نمی‌شود یا اگر هم پاسخ داده می‌شود بدون علم و دانایی است که سرانجام درستی نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: بزرگان و علما حوزه، از قله‌های عرفان، اخلاق، علم و دانش هستند و این یک مساله منحصر به فرد است که مجموعه‌ای توانسته بیش از هزار سال دانش آموختگانی را تربیت کند که آن‌ها نه فقط اهل علم و دانش بوده‌اند که اهل اخلاق، عرفان و معنویت نیز هستند.

حجت الاسلام بطحائیان با اشاره به اینکه حوزه اصیل، ناب و کهن شیعی هنوز هم در حال فعالیت و تربیت نیرو است، عنوان کرد: حوزه‌های علمیه مصداق آیه "یُزَکّیهِم وَیُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ وَالحِکمَةَ هستند، یعنی هدفی که خداوند برای انبیا ترسیم کرده‌اند امروز بر دوش حوزه‌های علمیه است.

وی با تاکید بر اینکه اگر در این مسیر حرکت کنیم، حوزه به درستی می‌تواند جامعه را هدایت کند، گفت: در حوزه، طلبه به عنوان یک عالم و دانشمند، به قله معنویت و اخلاق می‌رسد و پس از آن است که می‌تواند هدایت کننده جامعه باشد.

مدیر مدرسه زنگنه با اشاره به برخی از تربیت شدگان در حوزه‌های علمیه، یادآور شد: در زمان ما حضرت امام(ره)، رهبر معظم انقلاب، شهید مطهری، علامه طباطبایی‌ها این مسیر را طی کرده‌اند و لذا باید گفت حضور در حوزه دُرّ گران‌بهایی است که به بعضی از افراد داده شده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha