پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024
انتخابات

حوزه/ بزرگ‌ترین هدف حکومت اسلامی نیل به سعادت در دنیا و آخرت است که بر اساس روایات، رسیدن به سعادت بدون داشتن رهبری عادل و متقی ممکن نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گرگان، دومین نشست پژوهشی با موضوع «ضرورت تشکیل حکومت اسلامی» در مدرسه علمیه کوثر علی‌آباد کتول برگزار شد.

علی گل در این نشست با اشاره به ضرورت تشکیل حکومت اسلامی بیان کرد: بعد از تشکیل حکومت اسلامی، باید توجه کرد که در راس این حکومت چه کسی باید قرار بگیرد و چه ویژگی ها و وظایفی در اجتماع دارد که از آن تحت عنوان "ولایت" یاد می‌کنند.

وی یکی از مهمترین بحث های اصول دین را بحث امامت دانست که ادامه رهبری پیامبر گرامی اسلام است و با معرفی امامت امام علی(علیه‌السلام) توسط پیامبر گرامی اسلام انجام شد.

کارشناس فرهنگی افزود: بر اساس تلاش‌های بی وقفه و بیانات امام راحل و سایر مراجع در رابطه با ولایت فقیه از منابع ناب فقهی، ادامه ولایت و رهبری جامعه اسلامی بدون جایگاه نهفته ولایت فقیه امکان پذیر نیست.

گل با اشاره به معنای ولایت فقیه گفت: مهمترین معنای ولایت، «دوستی، نزدیکی، یاری و سرپرستی عموم جامعه» است و معنای فقیه که از فقه گرفته شده به معنای فهم عمیق در احکام دین یا تخصص در فقه است؛ که جامعه اسلامی بدون داشتن چنین شخصی به اهداف خود نخواهد رسید.

وی با اشاره به شرایط رهبر جامعه اسلامی خاطرنشان کرد: بزرگ‌ترین هدف حکومت اسلامی نیل به سعادت در دنیا و اخرت است که بر اساس روایات، رسیدن به سعادت بدون داشتن رهبری عادل و متقی ممکن نیست.

فعال فرهنگی ادامه داد: ویژگی بعدی رهبر جامعه اسلامی، فقاهت در دین است که یک فقیه باید توانایی استخراج احکام دین بخصوص احکام مورد نیاز جامعه اسلامی را داشته باشد.

گل، حسن تدبیر و مدیریت، بینش سیاسی در مسائل اجتماعی و دشمن‌شناسی را از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های رهبر حکومت اسلامی دانست و گفت: ولی فقیه باید مدبر باشد و هر چیزی که به نفع و صلاح امت اسلام است، انجام دهد که ملت را به سمت عزت و استقلال هدایت کند.

وی با بیان اینکه شجاعت و قاطعیت از ویژگی بعدی و مهم رهبر جامعه اسلامی است، تاکید کرد: در هر جامعه‌ای قوانینی وجود دارد اما با استناد به رهبران بی بصیرت در تاریخ معاصر، این قانون‌ها بدون مجری عالم و شجاع محکوم به شکست است.

فعال فرهنگی، با استناد به قانون اساسی به شرح وظایف ولی فقیه پرداخت و گفت: در اصل پنجم قانون اساسی که با زحمات شهید بهشتی نوشته شده است؛ در زمان غیبت ولی عصر(عج)، جامعه باید فقیه آگاه، عالم، جامع الشرایط، مدبر و... داشته باشد که در راس حکومت قرار بگیرد.

وی با اشاره به اصل یازده، دوازده و سیزده قانون اساسی افزود: تشخیص سیاست‌های کلی نظام، اعلام جنگ یا صلح، انتخاب رئیس قوه قضائیه و سازمان صداوسیما، حل معضلات نظام و عفو در موازین شرعی از جمله برخی از وظایف ولی فقیه است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha