شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
هنرمند خوشنویس

عبدالرحیم شاه حسینی یکی از هنرمندان خوشنویس کشورمان می‌باشد که در زمینه خوشنویسی فعالیت‌های مختلفی از جمله کتابت قرآن کریم، کتابت ادعیه، کتابت کتیبه های مساجد و مقابر متبرکه را در کارنامه هنری خود دارد. وی یکی از ثلث نویسان برجسته ی ایران است که علاوه بر تهیه آثار درخشان خوشنویسی، در اکثر جشنواره های استانی، ملی و بین المللی مقام های برتر را کسب کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از بوشهر، استاد عبدالرحیم شاه حسینی از خوشنویسان برجسته برازجان و عضو مرکز چاپ و نشر قرآن کریم ایران است و یکی از خوشنویسان به نام در سطح استان و کشور است. وی در برازجان در خیابان بیمارستان کنار مسجد امام حسین (ع) به دنیا آمد پدرش نظامی، و مادرش خانه دار بود. 

عبدالرحیم شاه حسینی یکی از هنرمندان خوشنویس کشورمان می‌باشد که در زمینه خوشنویسی فعالیت‌های مختلفی از جمله کتابت قرآن کریم، کتابت ادعیه، کتابت کتیبه های مساجد و مقابر متبرکه را در کارنامه هنری خود دارد. وی یکی از ثلث نویسان برجسته ی ایران است که علاوه بر تهیه آثار درخشان خوشنویسی، در اکثر جشنواره های استانی، ملی و بین المللی مقام های برتر را کسب کرده است.
 

خط ثلث را پیش آیت الله نجومی و نستعلیق را پیش استاد جباری کار کرده است. یکی از برگ های بسیار نفیس هنری او شرکت در مسابقات بین المللی ثلث نویسان جهان اسلام می باشد. در ادامه گفت‌وگوی ما را با این هنرمند هم استانی می خوانید.

حوزه: بفرمایید در دهه کرامت چه فعالیت هایی انجام داده اید؟

حقیر هنر خدادادی خود را همواره در جهت نشر معارف اهل بیت و قرآن کریم به کار گرفته ام و در بیشتر مناسبت های اسلامی و دینی آثار ناقابلم را تقدیم نموده ام. جشنواره خوشنویسی کریمه اهل بیت(س) در استان قم، اول دهه کرامت از آثار خوشنویسان برتر کشور نمایشگاهی برپا می‌کند و طی فراخوانی برای راه یافتگان به این نمایشگاه مسابقه و جوایزی در نظر می‌گیرد.
 

چندین دوره در این نمایشگاه حضور داشته ام که اگر مقبول حق افتد قدم کوچکی در راه تکریم دهه کرامت بوده است.

جشنواره های دیگری در همین رابطه برگزار می‌شود که شاخص‌ترین آنها جشنواره خوشنویسی رضوی است که چند سالی در استان یزد مستقر بود و در سال‌های اخیر به مشهد مقدس منتقل شده است حقیر افتخار شرکت در این جشنواره بین المللی را بارها داشته ام و بحمدالله خط ناقابل بنده بارها در نمایشگاه خوشنویسان نامی ایران در این همایش عظیم مورد بازدید قرار گرفته است.

حوزه: شما در طرح حکمت رضوی هم شرکت کرده و تنها نماینده استان در این طرح بوده اید، از این طرح بگویید؟

در سال ۹۲ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طرحی برای هنرمندان کشور در مشهد مقدس اجرا کرد به نام طرح حکمت رضوی که به موجب این طرح هنرمندان باید تلاش می نمودند مسیر هنری شان را جهت اهداف والای امام رضا(ع) سوق دهند. بدین منظور گلچینی از هنرمندان نخبه رشته‌های مختلف هنری را در کشور انتخاب و طی یک هفته در مشهد به صورت خیلی مفصل و عالی این طرح اجرا شد، بنده از استان بوشهر به اتفاق حدود یکصد نفر از هنرمندان شاخص کشوری پس از اتمام طرح، آزمون داده و با هدایای ویژه به استان ها و شهرهای خود بازگشتیم.

حوزه: از مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ۲۰۱۷ میلادی هم توضیحاتی بفرمایید چون مطلع شدیم تنها شما از استان بوشهر با اساتید و خوشنویسان مرکز چاپ آنجا برنامه داشته‌اید؟

در سال ۲۰۱۷ میلادی از سوی سازمان بین المللی آیسسکو، مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام برگزیده شد و این افتخاربزرگ نصیب جهان اسلام گردید، و طی یک هفته با حضور مهمانانی از ۴۵ کشور جهان برنامه‌های متعددی در این شهر مقدس برگزار شد بنده حقیربا خوشنویسان دارالکتابه در این برنامه شرکت فعالی داشتیم و از حضور مهمانان و مسئولین کشورهای خارجی مسیر کتابت قرآن کریم و فعالیت‌های خوشنویسی ایران را به نمایش گذاشتیم.

حوزه: در جایی گفته اید که دائم الکتابه هستید و تا زنده‌اید قلم را زمین نمی گذارید آیا اخیراً فعالیت تازه‌ای داشته اید؟
 

بله دعای کمیل با خط نسخ به زودی منتشر می شود. شرکت در کارگاه خوشنویس رمضان که توسط شهرداری تهران و موزه خوشنویسی ایران برگزار شد اثرم را که کتابت سوره قدر بود انتخاب کرده اند و آن را به تهران جهت داوری نهایی ارسال کرده‌ام.

مجموعه ای اخیرا در دست دارم به نام کسب و کار از منظر آیات و احادیث که حدودا ۴۰ تابلو خوشنویسی در خصوص کسب و کار است هر صفحه اش یک اثر نفیس هنری است.

حوزه: در پایان با سپاس از حضرتعالی  برای شرکت در این گفت‌وگو  اگر سخن پایانی یا مورد دیگری هست بفرمایید؟

حاضرم با مساعدت شهرداری به سازمان تبلیغات با دیوار نویسی های زیبا و فاخری چهره بزرگ برازجان را تغییر دهیم و با اجرای چند اثر ناب هنری در مورد آیات و احادیث هم فضای شهری را معنوی کنم و مضامین دینی را وارد زندگی مردم و در دهه کرامت راه امام رضا(ع) و حضرت معصومه سلام الله را نرم آهسته به مردم شریف برازجان در قالب هنر والای خوشنویسی نشان دهم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha