شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
عاشوراء

حوزه/کتاب "درس‌های عاشورا" حاوی نکاتی ناب و خواندنی از بیانات رهبر معظم انقلاب درباره قیام عاشوراست که برای امروز جامعه ما همچنان درس آموز است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، این کتاب که در واقع نخستین مجموعه موضوعی "آفتاب در مصاف" است ، سال ۹۱ به همت موسسه فرهنگی حدیث لوح و قلم در ۲۶۴ صفحه منتشر شده است؛ اثری که مشتمل بر همه بیانات مقام معظم رهبری از سال ۵۷ تا ۹۰ در مورد سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) است.

"درس‌های عاشورا" بیش از ۵۰ درس از مکتب حسینی از جمله تنوع و جاودانگی درس‌های عاشورا، وجوب قیام برای اصلاح جامعه اسلامی، لزوم شناخت وظیفه اصلی، انجام به موقع تکلیف، مقابله با جدایی دین از سیاست و سه ویژگی برجسته و تعیین‌کننده سیدالشهدا(ع) را شامل می شود.

در بخشی از کتاب و به نقل از خطبه نماز جمعه رهبر معظم انقلاب در عاشورای سال ۷۴ آمده است: "اگر این حادثه را دقیق در نظر بگیرید، شاید بشود گفت: انسان می‌تواند در حرکت چند ماهه حضرت ابی عبدالله (علیه‌السلام) از آن روزی که از مدینه خارج شد و به طرف مکه آمد، تا آن روزی که در کربلا شربت گوارای شهادت نوشید، بیش از صد درس مهم برشمارد. نخواستم بگویم هزارها درس؛ می‌شود گفت: هزارها درس هست، ممکن است هر اشاره‌ی آن بزرگوار یک درس باشد. اما اینکه می‌گویم بیش از صد درس، یعنی اگر ما بخواهیم این کارها را مورد مداقه قرار دهیم، از آن می‌شود صد عنوان و سر فصل بدست آورد که هر کدام برای یک امت، برای یک تاریخ و یک کشور؛ برای تربیت خود و اداره جامعه و قرب به خدا درس است. "

در بخش دیگری از این کتاب با عنوان "قیام اباعبدالله(ع) مصداق امر به معروف و نهی از منکر" می خوانیم: "آغار یا تغییر، نسبت به سلطان ظلم و جور؛ قدرتی که فساد می‌پراکند و دستگاهی که انسان‌ها را به سمت نابودی و فنای مادی و معنوی می‌کشاند. این دلیل حرکت حسین‌بن‌علی(ع) است که البته این را مصداق امر به معروف و نهی از منکر هم دانسته‌اند؛ که در باب گرایش به تکلیف امر به معروف و نهی از منکر، به این نکات هم باید توجه شود. می‌توانیم این‌طور جمع‌بندی کنیم، بگوییم: امام حسین(ع) قیام کرد تا آن واجب بزرگی را که عبارت از تجدید بنای نظام و جامعه‌ی اسلامی، یا قیام در مقابل انحرافات بزرگ در جامعه‌ی اسلامی است، انجام دهد.

این از طریق قیام و از طریق امر به معروف و نهی از منکر است؛ بلکه خودش یک مصداق بزرگ امر به معروف و نهی از منکر است. البته این کار، گاهی به نتیجه‌ی حکومت می‌رسد؛ امام حسین(ع) برای این هم آماده بود.

«وَ إِنّمَا خَرَجتُ لِطَلَبِ الإِصلَاحِ فِی اُمَّةِ جَدِّی» عنوان این کار، همین اصلاح است؛ می‌خواهم اصلاح کنم"

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha