شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
زنان عاشورایی

بانوی نویسنده قمی در ایام عزاداری و سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی با موضوع عاشورا و نهضت حسینی به معرفی چهار کتاب خواندنی پرداخته است.

فاطمه دولتی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به این که در سال های اخیر، آثار خوبی در زمینه های کتاب و داستان، پژوهش و ... با موضوعات عاشورایی وارد بازار کتاب شده است، اظهار داشت: یکی از کتاب های خواندنی در این زمینه "فصل شیدایی لیلاها" به قلم سیدعلی شجاعی است که از سوی انتشارات نیستان منتشر شده و این اثر در واقع قصه آدم های خوب قضیه عاشوراست که شاید به اندازه حقشان دیده نشده اند؛ آدم هایی که در شب واقعه، وقتی چراغ ها خاموش شدند تا هر کس که می خواهد برود، ماندند و به سیدالشهدا (ع) پشت نکردند و فردایش آن اتفاق را رقم زدند که در تاریخ ماندگار شد.

وی افزود: کتاب دیگر، فردا مسافرم" یک رمان عاشورایی با هدف معرفی زندگی پنج بانوی بزرگوار لیلا(س)، شهربانو(س)، حضرت ام‌البنین(س)، رباب(س) و حضرت سکینه(س) است که به قلم مریم راهی به نگارش درآمده و این اثر شایسته تقدیر در رشته ادبیات داستانی دومین جایزه کتاب سال عاشورا نیز شناخته شده است. این داستان قصد دارد ضمن معرفی این پنج بانوی بزرگ، دلیل اهمیت آن‌ها در تاریخ را نیز برای مخاطب بازگو کند.

این بانوی رمان نویس ادامه داد: کتاب پیشنهادی دیگرم در این خصوص، رمان" پدر، عشق و پسر" نوشته استاد سیدمهدی شجاعی است که به همت انتشارات نیستان به چاپ رسیده و در آن فرازهایی از زندگی حضرت علی اکبر (ع) به تصویر کشیده شده است.

وی گفت: در این کتاب وقایع از زاویه ی اول شخص و از زبان اسب آن حضرت «عقاب» روایت می شود و مخاطب راوی در داستان، لیلی بنت ابی مره، مادر گرامی حضرت علی اکبر (ع) است. فصول کتاب با عنوان «مجلس» نامگذاری شده و داستان متشکل از ده مجلس است که در هر مجلس، عقاب با زبانی عاطفی و دلنشین، صحنه ای از زندگی حضرت علی اکبر (ع) را روایت می کند و مجالس پایانی، به شهادت حضرتش در کربلا اختصاص دارد.

دولتی همچنین بیان داشت: کتاب دیگر به قلم نویسنده توانا، مجید قیصری و با عنوان "شیر نشو" است که اخیراً به همت انتشارات کتابستان معرفت، به زیور طبع آراسته شده است

وی افزود: موضوع این کتاب، داستان اهالی روستای رهشاست که چند روز مانده محرم، خیمه معروف عزاداری‌شان که بسیار قدیمی و با اصالت بود در آتش‌سوزی از بین می‌رود.  برای اهالی روستا که همگی مستقیم و غیرمستقیم در تعزیه‌خوانی برای امام حسین (ع) نقش دارند، این اتفاقی تلخ و غیرمنتظره است اما آنها می‌خواهند هرطور شده، امسال هم مراسم تعزیه‌خوانی روز عاشورا را برگزار کنند. در واقع داستان "شیر نشو" روایت شیرین و دلچسبی است از تلاش آدم‌های ساده و معمولی اطرافمان برای نشان دادن عشقشان به امام حسین(ع)؛ عشقی که آن قدر در وجودشان رسوخ کرده که حتی وقتی می خواهند با هم عادی هم حرف بزنند، با زبان اشعار تعزیه منظورشان را منتقل می‌کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha