شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت‌الاسلام بزرگیان ، معاون تهذیب حوزه علمیه خوزستان

حوزه/ حجت‌الاسلام بزرگیان به ارائه گزارشی از فعالیت های معاونت تهذیب حوزه علمیه خوزستان پرداخت و گفت: علاوه بر اینکه خوزستان بیشترین مدارس قرآنی کشور را دارد، معاونت تهذیب حوزه علمیه خوزستان، نسبت به سایر معاونت‌های استانی، حائز رتبه برتر شده است.

حجت‌الاسلام محمد بزرگیان، معاون تهذیب حوزه علمیه خوزستان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، به ارائه گزارشی از عملکرد معاونت تهذیب حوزه علمیه خوزستان پرداخت و اظهار داشت: معاونت تهذیب حوزه علمیه خوزستان دارای سه دفتر «قرآن و حدیث»، «اخلاق و تربیت» و «مشاوره و خانواده» بوده که هرکدام از این دفاتر فعالیت‌های گوناگونی را انجام می‌دهند.

تشریح فعالیت‌های دفتر قرآن و حدیث

وی، ابتدا به تشریح فعالیت‌های دفتر قرآن و حدیث، پرداخت و بیان‌ کرد: یکی از اقدامات بزرگ دفتر قرآن و حدیث معاونت تهذیب حوزه علمیه خوزستان، «راه‌اندازی مدارس علمیه قرآنی» با هدف ترویج سبک زندگی قرآنی بوده که بحمدالله استان خوزستان دارای بیشترین مدارس علمیه قرآنی در کشور بوده و در حال حاضر ۱۹ مدرسه علمیه قرآنی در استان خوزستان مشغول به فعالیت هستند و این مسئله مایه‌ افتخار حوزه علمیه خوزستان است.

معاون تهذیب حوزه علمیه خوزستان، افزود: در این مدارس، طلاب روزانه حداقل یک خط قرآن را حفظ کرده و در کنار حفظ با ترجمه، تفسیر، مفاهیم و تجزیه و ترکیب آیات آشنا می‌شوند. همچنین در هر صفحه قرآنی ۵ خطابه به طلاب آموزش داده می‌شود. که این شیوه‌ حفظ یک شیوه‌ کم‌نظیر و بلکه بی‌نظیر بوده که زیر نظر مدیریت و اشراف حجت‌الاسلام طاهری، از اساتید برتر قرآنی حوزه علمیه قم اجرا می‌شود.

حجت‌الاسلام بزرگیان در ادامه بیان داشت: یکی دیگر از فعالیت‌های دفتر قرآن و حدیث معاونت تهذیب حوزه علمیه خوزستان، برگزاری دوره مهارت‌های بیان تفسیر با همکاری دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان خوزستان است که با استقبال خوب طلاب مواجه شده و هم‌اکنون دوره مقدماتی این دوره به‌صورت مجازی در حال اجرا است و ان‌شاءالله بعد از دوره مقدماتی که تا چند روز دیگر به پایان می‌رسد دوره تکمیلی آن نیز اجرا می‌شود.

وی عنوان کرد: این دوره زیر نظر موسسه حجت‌الاسلام‌والمسلمین قرائتی اجراشده و «بیان تفسیر»، «روش دسته‌بندی آیات»، «روش برداشت از قرآن» و «قرآن و کودک» از سرفصل‌های این دوره می‌باشد.

معاون تهذیب حوزه علمیه خوزستان، خاطرنشان کرد: برگزاری دوره‌های تربیت استاد روان‌خوانی با همکاری موسسه نسیم رضوان، تربیت استاد تجوید، آشنایی با معارف مهدویت به‌صورت مجازی و برگزاری سه دوره‌ی آشنایی با ترجمه و مفاهیم قرآن از دیگر فعالیت‌های دفتر قرآن و حدیث معاونت تهذیب حوزه علمیه خوزستان است.

تشریح فعالیت‌های دفتر مشاوره و خانواده

وی در ادامه به تشریح فعالیت‌های دفتر مشاوره و خانواده پرداخت و ابراز داشت: یکی از کارهای خوبی که در حوزه علمیه خوزستان صورت گرفت، راه‌اندازی مرکز مشاوره حیات طیبه با حمایت‌ها و پیگیری‌های مدیریت حوزه علمیه استان در سال ۹۶ بوده که بحمدالله خدمات خوبی در عرصه‌های مختلف همچون خانواده، تربیت کودک، مدیریت تحصیلی، روان درمانگری و بیش از ازدواج به طلاب ارائه‌شده و می‌شود.

حجت‌الاسلام بزرگیان، افزود: این مرکز مشاوره در سال اول ویژه‌ی طلاب بود ولی از اواسط سال ۹۷ به ارائه خدمات عمومی برای آحاد و اقشار جامعه پرداخت و بحمدالله این خدمات استمرار داشته و در این مرکز از مشاورینی استفاده می‌شود که دارای تحصیلات کلاسیک حداقل در مقطع ارشد رشته‌ مشاوره یا روانشناسی باشند.

وی در ادامه گفت: تاکنون استقبال خوبی از این مرکز مشاوره صورت گرفته و مراجعه‌کنندگان نوعاً از مشاورات راضی بوده‌اند و ما درصدد ارتقاء این مرکز مشاوره هستیم. همچنین إن‌شاءالله به‌زودی  قسمت خواهران این مرکز نیز راه‌اندازی می‌شود.

راه‌اندازی رشته سطح ۳ مشاوره اسلامی

معاون تهذیب حوزه علمیه خوزستان، اذعان داشت: یکی دیگر از فعالیت‌های دفتر مشاوره و خانواده، راه‌اندازی رشته سطح ۳ مشاوره اسلامی بوده که واقعاً موردنیاز مجموعه حوزه علمیه استان بوده است که تاکنون سه گروه در این رشته پذیرش‌شده‌اند که گروه اول درس‌هایشان تمام‌شده و مشغول نوشتن پایان‌نامه هستند، گروه دوم امسال واردترم سوم می‌شوند و الحمدلله در حال حاضر مشغول پذیرش گروه سوم از رشته مشاوره اسلامی هستیم.

وی افزود: در رشته سطح ۳ مشاوره از اساتید برتر حوزه علمیه قم و دانشگاه چمران اهواز استفاده‌شده و خوشبتانه برگزاری این رشته ثمرات خیلی خوبی داشته که ازجمله آن‌ها می‌توان به استفاده از دانش‌پژوهان این رشته در مرکز مشاوره و بی‌نیاز شدن از آوردن استاد از قم برای برگزاری کارگاه‌های روان‌شناختی و مصاحبه‌های طلاب جدیدالورود اشاره کرد.

حجت‌الاسلام بزرگیان، اظهار داشت: برگزاری دوره مقدماتی تربیت استاد راهنمایی و مشاوره، برگزاری کارگاه‌های متعدد همسر داری و انتخاب همسر، کارگاه تندخوانی به‌صورت مجازی، کارگاه تربیت استاد، استعدادیابی، کارگاه تربیت دینی نوجوان به‌صورت مجازی و تربیت ۲۰ مشاور جهت ارائه خدمات مشاوره‌ای از دیگر فعالیت‌های دفتر مشاوره و خانواده است.

تشریح فعالیت‌های دفتر اخلاق و تربیت

وی در ادامه این مصاحبه، به ارائه گزارشی از دفتر اخلاق و تربیت معاونت تهذیب حوزه علمیه خوزستان پرداخت و عنوان کرد: یکی از کارهایی که به‌صورت گسترده در حوزه علمیه استان انجام می‌شود، مسأله تلبس طلاب است که سالیانه قریب به ۳۰۰ نفر از طلاب خوزستان به لباس مقدس روحانیت ملبس می‌شوند و استان خوزستان بعد از استان قم دارای بیشترین تعداد نفرات در این زمینه است.

معاون تهذیب حوزه علمیه خوزستان، افزود: حوزه علمیه خوزستان در سه نوبت  ۱۷ ربیع (مصادف با میلاد پیامبر اکرم)، نیمه شعبان (مصادف با میلاد صاحب‌الزمان) و عید غدیر دارای برنامه تلبس بوده و افرادی که قصد تلبس دارند باید در ابتدا در دوره‌ای که برای آن‌ها در مدرسه‌ی محل تحصیلشان گذاشته می‌شود شرکت کرده و بعد از طی این دوره برای مصاحبه به معاونت تهذیب  استان معرفی می‌شوند.

وی در ادامه گفت: اجرای برنامه‌های بصیرتی و انقلابی برای طلاب، برگزاری دوره تربیت استاد کتب شهید مطهری، برگزاری سه دوره تربیت استاد سلسله مباحث هویت صنفی طلبگی، دوره ولایت‌فقیه و برگزاری ده دوره آشنایی با مهارت‌های ترک گناه در اسلام از دیگر فعالیت‌های دفتر اخلاق و تربیت است.

موفقیت معاونت تهذیب حوزه علمیه خوزستان در سطح کشور

حجت‌الاسلام بزرگیان، عنوان کرد: در آخرین نظرسنجی‌ای که توسط مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور در سامانه‌ی نجاح صورت گرفته معاونت تهذیب موفق به کسب بالاترین امتیاز در سطح مدارس سطح ۱ و ۲ حوزه علمیه در مقایسه با دیگر معاونت‌ها یعنی معاونت آموزش، پژوهش، تبلیغ و معاونت امور طلاب شده است که این موفقیت مرهون تلاش‌های مدیران و معاونین تهذیب مدارس و نگاه تربیتی خوب آن‌ها بوده که جا دارد از تمامی آن‌ها تشکر کرد. البته این به معنای رسیدن به نقطه ایده آل نیست و کماکان نیاز به تلاش مضاعف در این زمینه وجود دارد.

وی  تصریح کرد: یکی از برنامه‌های مهم معاونت تهذیب در سال تحصیلی جاری پیگیری و نظارت بر اجرای برنامه‌ی ۵ ساله مدارس علمیه در بخش معاونت تهذیب و دانش‌افزایی معاونین تهذیب مدارس علمیه است که دو اقدام راهبردی معاونت تهذیب برای رسیدن به اهداف کلان تهذیب و تربیت است.

معاون تهذیب حوزه علمیه خوزستان در پایان گفت: آشنایی با دانش اخلاق اسلامی، اصول و روش‌های تربیت طلبه، مدیریت و اصول کار تشکیلاتی، راهبرد تربیت اخلاقی در قرآن، مهارت‌های ترک گناه در اسلام، آشنایی با منظومه‌ فکری مقام معظم رهبری، اصول و فنون مشاوره، آسیب‌شناسی روانی، مدیریت تحصیلی، روانشناسی رشد نوجوان و جوان و سواد رسانه از عناوین دانش‌افزایی معاونین تهذیب مدارس علمیه استان خوزستان بوده که  در دو مرحله مقدماتی و تکمیلی و با استفاده از اساتید حوزوی استان و حوزه علمیه قم در سال تحصیلی جاری برای معاونین تهذیب برگزار خواهد شد.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha