شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حضرت معصومه(س)

حوزه/ براساس تحقیق یکی از طلاب حوزه های علمیه خواهران، مطالعه دقیق زندگی بزرگوارانی چون حضرت زینب کبری و فاطمه معصومه سلام الله علیهما که نقش تأثیرگذاری داشته اند، بهترین عامل در ایجاد شخصیت بوده و موجب تکوین کم و کیف اخلاق و صفات افراد می گردد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، خانم کلثوم عبداللهی در تحقیق خود با عنوان «شباهت‌های سیره اجتماعی سیاسی حضرت زینب سلام الله علیها و سیره اجتماعی سیاسی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها» ضمن بررسی سیره این بزرگواران، ایشان را الگویی برای همه زنان توصیف کرده و به اصالت خانوادگی این دو بانوی بزرگوار پرداخته است.

وی این تحقیق را در ۵ فصل «مفاهیم و کلیات»، «فضایل و کرامات حضرت زینب سلام الله علیها و دیدگاه علما»، «فضایل و کرامات حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها و دیدگاه علما»، «شباهت‌های سیره فردی حضرت زینب و حضرت معصومه سلام الله علیها» و «شباهت‌های سیره اجتماعی ـ سیاسی حضرت زینب وحضرت معصومه سلام الله علیها» گردآوری و تألیف کرده است.

پژوهشگر حوزه‌های علمیه خواهران اظهار داشت: بدون شک هر جامعه ای که بخواهد در جهت احیای ارزش‌های انسانی گام بر دارد نیازمند وجود نمونه ها و الگوهایی است که بتواند راهنمای فکری و عملی مردم در زندگی فردی و اجتماعی آنها باشد.

وی افزود: آشنایی با سیره و سلوک بزرگان دین برترین راهکاری است که بشریت می تواند برای بنیان‌گذاری یک زندگی اجتماعی سالم و نظام کامل از آن بهره گیرد و این به آن دلیل است که پیشوایان دین آموزگاران و رهبران راستین بشریت به سوی فضائل و روش های متعال الهی هستند.

خانم عبداللهی با بیان این که رسول خدا صلی الله علیه و آله و خاندان پاک ایشان بهترین الگو برای بشریت هستند، خاطرنشان کرد: برای شناخت هر چه بهتر این الگوها و نقش تأثیرگذار آنها، لازم است به چهره شناسی دقیق و بررسی سیره این بزرگان پرداخته شود.

وی ادامه داد: مطالعه دقیق زندگی بزرگوارانی چون حضرت زینب کبری سلام الله علیها و فاطمه معصومه سلام الله علیها که نقش تأثیرگذاری داشته اند، بهترین عامل در ایجاد شخصیت بوده و موجب تکوین کم و کیف اخلاق و صفات افراد می گردد و پژوهش حاضر در صدد است تا به بیان شباهت های سیره حضرت زینب کبری سلام الله علیها و حضرت معصومه سلام الله علیها بپردازد.

چکیده تحقیق:

اصالت خانوادگی یکی از امتیازات هر شخص به حساب می آید که شخصیت هر کس تا حد زیادی وابسته به ایمان و تقوای پدر و مادر و محیطی است که در آن پرورش می یابند، روح بزرگ حضرت زینب سلام الله علیها و حضرت معصومه سلام الله علیها نیز در خاندان عصمت، رسالت، ولایت و مهر نبوت تربیت یافتند و هر دو سرافرازند که دختر امام معصوم و آسمانی اند و هر دو بزرگوار مفتخرند که خواهر امام معصوم اند.

در فضیلت حضرت زینب کبری سلام الله علیها همین بس که وقتی سیدالشهداء علیه‌السلام را شهید کردند بر پیکر و اندام غرق در خون برادر نظر کرد و عرض کرد «خدایا این قربانی را از آل محمد صلی الله علیه و آله قبول فرما» و این جمله زیبا که از زبان حضرت زینب کبری سلام الله علیها در آن شرایط حساس بیان شد کلامی نیست که هر کس بتواند چنین جمله ای بگوید.

حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها در خاندانی که سر چشمه علم و تقوا و فضایل اخلاقی بودند نشو و نما یافت، پس از آنکه پدر بزرگوار آن بانوی گرامی به شهادت رسید، فرزند ارجمند آن حضرت، امام رضا علیه‌السلام عهده دار امر تعلیم و تربیت خواهران و برادران خود شد و در اثر توجهات زیاد آن حضرت هر یک از فرزندان امام کاظم علیه‌السلام به مقام شامخ دست یافتند و زبانزد عام و خاص گشتند. چنانچه اربلی هم در این زمینه می نویسد، هر یک از فرزندان ابوالحسن موسی علیه‌السلام دارای فضیلت و منقبتی معروف می باشند، مسلماً در میان فرزندان امام کاظم علیه‌السلام بعد از حضرت رضا علیه‌السلام، حضرت معصومه سلام الله علیها از نظر علمی و اخلاقی والامقامترین آنان بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha