چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ |۱۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 22, 2024
هفته کتاب و کتابخوانی

حوزه/ استاد جامعةالمصطفی‌العالمیه واحد گلستان گفت: نویسندگی یک «فن» و «هنر» است و به همین دلیل، به شکل آموزشی یا تجربی باید آن را آموخت.

به گزارش خبر نگار خبرگزاری حوزه از گرگان، دکتر مردانی نوکنده، در نشست پژوهشی «راهکارهای ایجاد تازگی و طراوت در پژوهش و نویسندگی» که به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی برگزار شد، بیان کرد: نویسندگی یک «فن» و «هنر» است و به همین دلیل، به شکل آموزشی یا تجربی باید آن را آموخت.

وی اظهار کرد: خواندن کتاب های خوب و قوی و زیبا، گاهی به انسان ایده می دهد، یا شخص را بر سر شوق آورده و ذوق او را تحریک می‌کند، گاهی هم به صورت ناخودآگاه، تأثیرات دراز مدت خود را برخواننده گذاشته و حتی کسانی را که در این وادی نیستند، به سوی نویسندگی می‌کشاند.

استاد جامعةالمصطفی‌العالمیه واحد گلستان گفت: اگرچه شیوانویسی و تکیه بر ظرافت‌های قلمی و آفرینش‌های ادبی بر جاذبه قلم می‌افزاید و خوانندگان خاص خود را دارد، اما یکی از «عقبه»هایی که باید از آن گذشت، «دشوارنویسی» است؛ باید پذیرفت که «روان‌نویسی» یک هنر است.

مردانی با بیان این‌که نویسندگان موفّق کنجکاو بوده و افزون‌طلبی علمی دارند، توضیح داد: این دسته از افراد به حدِّ توانایی خود آگاه بوده و در عین تلاش برای رسیدن به اهداف خود، اما از اهداف خود رها هستند، به آنها وابسته نبوده و در فضای «رهایی» تنفس می کنند.

وی اضافه کرد: نویسندگان موفق در بزرگراه دانش، خط پایانی نداشته و خود را از تحسین و برتری‌طلبی بی‌نیاز می‌بینند؛ بیشتر یادگیرنده اند تا یاددهنده.

استاد جامعةالمصطفی‌العالمیه واحد گلستان بیان کرد: نویسندگان خلّاق از شکست نمی‌ترسند و آن را پلی برای پیروزی می سازند؛ واجد ارزش‌های درون‌زا بوده و از قضاوت‌های دیگران رها هستند، از این روی نفوذناپذیرند.

مردانی در تشریح دیگر ویژگی‌های نویسندگان موفق افزود: این افراد آزمونگر بسیاری از مسائلِ زندگی بوده و شادیِ پرکارانه ای دارند؛ در ابراز نظر، صادق بوده و دیگرپذیری صادقانه‌ای دارند و ویژگی‌های شخصیتی تعالی‌بخش را در خود پرورش می‌دهند.‌

وی گفت: نویسندگان کارآمد ارزش‌های فرافردی و متعلّق به بشریت دارند و خود را جزئی از کلّ بشریت می‌دانند.

استاد جامعةالمصطفی‌العالمیه واحد گلستان به موانع نویسندگان نوپا اشاره کرد و افزود: آنان می‌پندارند در آغاز نویسندگی باید در چارچوب اصول و قواعد از پیش کشف شده نویسندگی حرکت کنند درحالی که این اندیشه، کشنده‌ترین قاتل استعداد نویسندگی است و بالعکس، نوابغ، قاعده گریز هستند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha