دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۲ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 20, 2024
حجت الاسلام محمدصفر جبرئیلی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین جبرئیلی گفت: مبانی کلام اجتماعی شامل اجتماع محوری در کنار فرد محوری، جامعیت اسلام(سیاست توسعه)، تفکر سیستماتیک، کرامت انسانی، حقوق بشر و تکالیف اجتماعی می باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین محمدصفر جبرئیلی، عضو هیئت علمی گروه کلام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در کرسی علمی- ترویجی با عنوان «کلام اجتماعی (چیستی، قلمرو و روش)» که به همت مؤسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه و گروه کلام پژوهشکده حکمت و دین پژوهشی برگزار شد، در ابتدا به ضرورت و تعریف کلام اجتماعی پرداخت و گفت: «کلام اجتماعی» تعاریف متعددی، از جمله، تبیین روزآمدی از متون و نصوص دینی با محوریت اعتقادی دارد.

وی ادامه داد: دانش کلامی بعد از غیبت صغری هویت پیدا کرده و با رویکرد اجتماعی ارائه شده است؛ کلام اسلامی یا شیعی باید امتداد پیدا کند و در سطح اجتماع ظهور و بروز یابد.
حجت الاسلام والمسلمین جبرئیلی خاطرنشان کرد: اکتفا به فقه، کارآیی فردی ندارد و نیازمند توسعه فقه مضاف هستیم؛ ادعای مرزبندی مشخصی وجود ندارد، بلکه رویکرد مشخص می باشد.

این پژوهشگر افزود: معاضدت علوم اجتماعی مورد قبول و پذیرش است؛ همچنین می توان به برخی از مباحث مانند امر به معروف و نهی از منکر که بیشتر جنبه کلامی دارد تا فقهی نگاه دو وجهی داشت.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، اظهار داشت: کلام اجتماعی دارای ویژگی هایی از جمله، تبیینی، دفاعی و ناظر به ابعاد اجتماعی می باشد. ایشان اذعان کردند مبانی کلام اجتماعی شامل: اجتماع محوری در کنار فرد محوری، جامعیت اسلام(سیاست توسعه)، تفکر سیستماتیک، کرامت انسانی، حقوق بشر و تکالیف اجتماعی می باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha