شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر/ همایش آموزش زبان فارسی در جامعه المصطفی العالمیه

حوزه/ همایش «آموزش زبان فارسی در جامعةالمصطفی‌العالمیه، پیشینه، گستره و دانش سازمانی»، امروز در سازمان مرکزی جامعةالمصطفی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خبرگزاری حوزه، همایش «آموزش زبان فارسی در جامعةالمصطفی‌العالمیه، پیشینه، گستره و دانش سازمانی»، امروز در سازمان مرکزی جامعةالمصطفی برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی رئیس جامعةالمصطفی در این همایش، ابراز داشت: زبان فارسی، زبان رسمی آموزش جامعةالمصطفی است و همه افرادی که برای تحصیل در جامعةالمصطفی به جمهوری اسلامی ایران می آیند، باید در یک دوره چند ماهه، ابتدا زبان فارسی را بیاموزند.

وی، با اشاره به نقش مؤثر جامعةالمصطفی در چهار دهه گذشته در گسترش زبان فارسی، اظهار داشت: در این چند دهه، جمعیت چشمگیری به برکت جامعةالمصطفی، به صورت مستقیم یا غیرمستقیم با زبان فارسی آشنا شده‌اند و امروز در جای جای جهان حضور دارند و این، سرمایه بزرگ فرهنگی برای کشور به شمار می‌آید.

رئیس جامعةالمصطفی ادامه داد: زبان فارسی اصالتاً از موقعیتی ممتاز برخوردار است و جا دارد به این زبان توجه خاص صورت گیرد. اولین امتیاز زبان فارسی این است که زبان دوم جهان اسلام بوده و پس از زبان عربی، بیشترین آثار علمی جهان اسلام به زبان فارسی تولید شده است. مزیت دوم زبان فارسی این است که جزو قدیمی‌ترین و کهن‌ترین زبان‌های دنیا به شمار می‌آید و ریشه در تاریخ دارد. مزیت سوم زبان فارسی، شمار بسیار زیاد گویشگرانی است که در دنیا به زبان فارسی سخن می‌گویند و می‌توان فارسی را از پرکاربردترین زبان‌های جهان برشمرد.

وی، با اشاره به علاقه مردم مناطق مختلف جهان به زبان فارسی، اظهار داشت: ادبیات غنی زبان فارسی و حجم گسترده متون ادبی ماندگاری که در زبان فارسی وجود دارد، در کمتر زبانی دیده می‌شود. از ابن‌سینا تا ابوریحان بیرونی و خواجه نصیرالدین طوسی، ملاصدرا و دیگر شخصیت‌های برجسته، آثار ارزشمند و ماندگاری به زبان فارسی به یادگار مانده که مایه افتخار است. مجموعه‌های ادبی به جای‌مانده از حافظ، فردوسی، سعدی، مولوی و... نیز جزو گنجینه‌های ارزشمند فرهنگی ما به شمار می‌آید.

رئیس جامعةالمصطفی فارسی را زبان دانش و فرزانگی دانست و گفت: در دهه‌های اخیر، مزیت دیگری به ویژگی‌های زبان فارسی افزوده شده است. امروز گفتمان انقلاب اسلامی از بستر زبان فارسی در دنیا انتشار می‌یابد و علاقه‌مندان زیادی به دلیل عشق و علاقه به انقلاب اسلامی و پیام‌های آن، مشتاق آموختن زبان فارسی هستند. آثار علمی فراوانی به برکت انقلاب اسلامی در حوزه معارف اسلامی و مکتب اهل‌بیت(علیهم‌السلام) تولید شده که زبان فارسی را به زبان انتقال این معارف ناب اسلامی و اهل‌بیتی(علیهم‌السلام) مبدل نموده است.

وی خاطرنشان کرد: جامعةالمصطفی با توجه به مسئولیتی که در زمینه نشر معارف ناب اسلامی، اهل‌بیتی(علیهم‌السلام) و گفتمان انقلاب اسلامی دارد، وارد عرصه آموزش زبان فارسی شده است.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی با تقدیر از زحمات صورت‌گرفته در روند مستندسازی آموزش زبان فارسی در جامعةالمصطفی، ابراز داشت: در تنظیم و تدوین متون جدید آموزشی جامعةالمصطفی، از دستاوردهای طرح مستندسازی بهره گرفته شده است و باید نتایج آن در دستور کار بخش‌های مختلف جامعةالمصطفی قرار گیرد. در زمینه آموزش زبان فارسی، در جامعةالمصطفی به متون کارآمد و مناسب نیاز داریم و کتب و متون آموزشی کنونی، نیازمند بازنگری و ارتقا هستند و باید از همه ظرفیت‌های ممکن مانند ظرفیت‌های بنیاد سعدی، در این زمینه استفاده نماییم.

رئیس جامعةالمصطفی بهره‌گیری از روش‌ها و ابزارهای جدید و کارآمد را نیاز بعدی عرصه آموزش زبان فارسی دانست و گفت: ما نسلی از استادان، با تجربه‌های ارزشمند را در عرصه زبان فارسی در اختیار داریم. ضرورت دارد این استادان را با روش‌ها و شیوه‌های جدید آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان آشنا نماییم که این موضوع می‌تواند یکی از عرصه‌های مهم همکاری میان جامعةالمصطفی و بنیاد سعدی باشد. همین جا شایسته است از همراهی و همکاری‌های این بنیاد با جامعةالمصطفی در عرصه‌های گوناگون صمیمانه تقدیر نماییم.

شایان ذکر است: در ابتدای این همایش، حجت‌الاسلام والمسلمین‌ رضایی، رئیس پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی، گزارشی از پژوهش‌های صورت‌گرفته در زمینه آموزش زبان فارسی در جامعةالمصطفی و تدوین متون جدید آموزشی ارائه نمود.

همچنین در ادامه، خانم ابراهیمی، گزارشی از روند مستندسازی آموزش زبان فارسی در جامعةالمصطفی ارائه کرد.

خاطرنشان می‌شود: در پایان این همایش، ضمن تقدیر از شماری از نقش‌آفرینان آموزش زبان فارسی در جامعةالمصطفی، به دست حجت‌الاسلام والمسلمین‌ عباسی و دکتر حداد عادل، از متون جدید آموزش زبان فارسی المصطفی رونمایی شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha