شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
علم و پژوهش در ایران

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه امام صادق(ع) تصریح کرد: بی شک نیازسنجی دقیق و هدفمند، از جمله مهم ترین بایسته های توفیق در عرصه فعالیت های پژوهشی است.

دکتر مهدی اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه ضمن گرامیداشت هفته پژوهش و تبریک این ایام به همه پژوهشگران کشور ابراز داشت: هر چند که ما در زمینه پژوهش و تولید علم، هنوز با نقطه ایده آل فاصله داریم اما نباید چشم بر موفقیت ها و کارهای خوب سال های اخیر که به برکت انقلاب اسلامی و به همت جوانان عزیز و دغدغه مند کشورمان حاصل شده، ببندیم و تنها از مشکلات و ضعف ها سخن بگوییم.

وی افزود: واقعیت آن است که حوزه و دانشگاه به عنوان دو بال اصلی و موتور محرکه علم و پژوهش کشور در همین سال ها گام های خوبی برداشته اند و اتفاقات مبارکی را رقم زده اند، منتهای مراتب جهت شتاب در این مسیر لازم است که مشکلات و ضعف ها نیز به درستی احصا شده و برای حل آن ها اقدامات لازم صورت گیرد.

وی همچنین گفت: با این حال متاسفانه گاهی اوقات، شاهد برخی موازی کاری ها و فعالیت های تکراری و کم ثمر هستیم که باید به این معضل به درستی توجه کرد و تلاش نمود تا در سال های آتی به تدریج شاهد کاهش موازی کاری ها باشیم و پژوهش ها بر اساس اولویت های کشور و نیازسنجی های دقیق و عالمانه و هدفمند انجام گیرد.

این مدرس دانشگاه، تأکید کرد: به عقیده بنده آن چه ضرورت دارد این که با هوشمندی و درک اقتضائات روز، یک تقسیم کاری صورت گرفته و حوزه های کاری به روشنی تعریف شود تا از کمترین منابع موجود، بیشترین و بهترین بهره برداری صورت گیرد؛ قطعاً در این صورت خروجی کارها نیز بهتر و مطلوب تر خواهد بود، به این خاطر که کارهای پژوهشی بر اساس نیازسنجی واقعی و عنایت به اولویت های جامعه و نظام اسلامی انجام شده است.

وی بیان داشت: مساله دیگر ناظر به اهمیت و ضرورت پژوهش و بهادادن به پژوهشگران است که این مهم می بایست برای همه مسئولان تصمیم گیر و تصمیم ساز به خوبی مشخص شود و تا این مساله به خوبی جا نیفتد حمایت واقعی از مقوله پژوهش صورت نمی گیرد.

وی در خاتمه گفت: خلاصه این که چنانچه می خواهیم که عقب اُفتادگی های کشور را در عرصه های مختلف جبران کنیم و به نقطه مطلوب و مورد نظر دست یابیم، راهش این است که به علم و پژوهش توجه جدی کنیم و عالمان و محققان و پژوهشگران را به معنای واقعی ارج نهاده و از آن ها حمایت مادی و معنوی لازم را به عمل آوریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha