شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
المصطفی

حوزه/ همزمان با هفته پژوهش، هشتمین آیین نکوداشت پژوهشگران، انجمن‌ها و تشکل‌های علمی برتر جامعةالمصطفی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، همزمان با هفته پژوهش، هشتمین آیین نکوداشت پژوهشگران، انجمن‌ها و تشکل‌های علمی برتر جامعةالمصطفی برگزار شد.

بر اساس این گزارش: در این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین‌ باسی، رئیس جامعةالمصطفی، ضمن تبریک هفته پژوهش به همه پژوهشگران و اصحاب پژوهش در جامعةالمصطفی و تقدیر از دست‌اندرکاران بخش‌های مختلف پژوهشی جامعةالمصطفی، ابراز داشت: پژوهش، از ارکان اساسی جامعةالمصطفی و هر نظام علمی است. امروز مراکز علمی و دانشگاه‌های پیشرو صرفاً مختص تعلیم و انتقال دانش نیستند، بلکه علاوه بر انتقال دانش، گام برداشتن در عرصه تولید علم را بخشی از رسالت خود می‌دانند. در جامعةالمصطفی نیز همین نگاه به مقوله پژوهش و تولید دانش وجود دارد.

وی، با تأکید بر لزوم به‌کارگیری دانش در کنار تولید آن، اظهار داشت: هر مرکز علمی موظف به تولید دانش است و در کنار آن باید به دنبال بهره‌گیری از دانش تولیدشده باشد. تحقق این مسیر نیازمند فرایند و پیش‌نیازهای مشخص است؛ نخستین پیش‌نیاز برای پیشبرد پژوهش در هر مجموعه، ساختار تعلیمی پژوهش‌محور است. تلاش جامعةالمصطفی از گذشته تاکنون، قرار دادن پژوهش در متن آموزش بوده است. زمانی، توجه چندانی به رساله‌نویسی و تحقیقات کلاسی وجود نداشت و این موارد به مرور زمان در فرایند آموزشی جامعةالمصطفی مورد توجه قرار گرفت. البته هنوز نیز در شرایط آرمانی نیستیم و به ویژه در بحث کیفی، باید تلاش بیشتری صورت پذیرد.

رئیس جامعةالمصطفی ادامه داد: سالانه صدها مقاله و پایان‌نامه در جامعةالمصطفی به رشته تحریر درمی‌آید. اگر درصد قابل قبولی از این آثار در مسیر پاسخ به نیازها و مسائل جهانی یا منطقه‌ای باشد، دستاورد بسیار ارزشمندی به شمار می‌آید. تحقق این هدف، نیازمند برنامه و اراده جمعی است که این فرهنگ باید در میان برنامه‌ریزان، مسئولان، پژوهشگران و استادان جامعةالمصطفی فراگیر شود.

وی، با تأکید بر اهمیت آسیب‌شناسی فعالیت‌های پژوهشی، تصریح کرد: به اذعان کارشناسان، جامعةالمصطفی گام‌هایی در مسیر پژوهش‌محور نمودن آموزش برداشته است، ولی معتقدیم همچنان به حد مطلوب دست نیافته‌ایم و باید گام‌های بزرگ‌تری برداشته شود. حوزه‌های علمیه در تاریخ خود شاهد حضور شخصیت‌های برجسته علمی بوده است و امروز نیز تربیت چنین شخصیت‌هایی، آرزوی دست‌نیافتنی نیست، ولی تحقق آن نیز نیازمند همت جمعی و مشارکت همه بخش‌هاست.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ عباسی، با اشاره به نگارش طرح تحول آموزشی جامعةالمصطفی با بهره‌گیری از نظرات استادان و کارشناسان خبره، اظهار داشت: ما باید در همه شش قلمرو اساسی تعریف‌شده در طرح تحول آموزشی، به جایگاه رفیع علمی دست یابیم که این امر بدون پژوهش‌محور بودن آموزش‌ها، امکان‌پذیر نخواهد بود.

وی دومین پیش‌نیاز فرایند پژوهشی جامعةالمصطفی را تأمین زیرساخت‌ها دانست و یادآور شد:مسئولان بخش پژوهش باید به منظور تأمین زیرساخت‌ها تلاش نمایند. البته با توجه به پیشرفت فناوری و تکنولوژی، امروز تأمین زیرساخت‌ها بسیار تسهیل شده است. تأمین منابع کتابخانه‌ای، یکی از نیازهای اصلی تولید آثار علمی ماندگار و مؤثر است. حجم زیادی از تحقیقات ترویجی، نمی‌تواند جایگزین یک اثر پژوهشی تحقیقی مؤثر باشد. باید برای رفع این مشکلات زیرساختی تا حد امکان چاره‌اندیشی شود.

رئیس جامعةالمصطفی، با تأکید بر لزوم تکمیل زنجیره توزیع و نشر آثار علمی، خاطرنشان کرد: باید تلاش شود با استفاده از ظرفیت‌های گوناگون و همکاری با بخش‌های مختلف، توان خود را در این زمینه افزایش داده، زنجیره نشر و توزیع آثار علمی را در سراسر جهان تشکیل دهیم.
وی منابع انسانی را یکی ارکان اساسی پیشرفت کاروان پژوهش برشمرد و توجه به آن را ضروری دانست و گفت: پژوهشگران، استادان و مدیران پژوهشی، سرمایه‌های انسانی بخش پژوهش هستند. باید از پژوهشگران حمایت نماییم. از پژوهشگری که دغدغه تأمین معیشت حداقلی خود را داشته باشد، نمی‌توان انتظار درخشش در عرصه پژوهش را داشت. اگر در این زمینه اقدام مؤثری انجام نشود، بی‌شک در عرصه پژوهش دچار مشکل خواهیم شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ عباسی یکی از فرصت‌های مهم پژوهشی جامعةالمصطفی را ظرفیت بی‌نظیر در حوزه ترجمه آثار علمی خواند و تصریح کرد: پیشرفت‌های علمی به‌دست‌آمده پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دستاورد بسیار عظیمی است. جامعةالمصطفی یکی از موفق‌ترین مراکز آموزش زبان فارسی در سراسر جهان به شمار می‌آید. بخشی از این ظرفیت بزرگ زبانی می‌تواند در راه ترجمه آثار علمی فاخری قرار گیرد که به برکت انقلاب اسلامی تدوین شده‌اند.

رئیس جامعةالمصطفی، در پایان، ارتباط دائمی مسئولان پژوهشی را با پژوهشگران و نخبگان علمی جامعةالمصطفی بسیار ارزشمند و مفید برشمرد و ابراز داشت: سرمایه اصلی جامعةالمصطفی و مکتب اهل‌بیت(علیهم‌السلام)، شما پژوهشگران و نخبگان هستید و خدمت‌رسانی به شما، افتخار همه ما به شمار می‌آِید.

در ادامه، حجت‌الاسلام والمسلمین‌ عبادی، معاون پژوهش جامعةالمصطفی، ضمن خیرمقدم‌گویی به پژوهشگران و مسئولان بخش‌های مختلف پژوهشی جامعةالمصطفی، اظهار داشت: مشارکت و همفکری با طلاب و پژوهشگران را برای افزایش و ارتقای فعالیت‌ها فرصتی مغتنم می‌دانیم و برگزاری این جلسات در کنار تجلیل از پژوهشگران برتر، به منظور دستیابی به همین هدف است.

وی، در ادامه، با تأکید بر جایگاه انجمن‌های علمی در برنامه‌های جامعةالمصطفی، ابراز داشت: در تدوین طرح نظام جامع پژوهشی جامعةالمصطفی، جایگاه و فعالیت‌های انجمن‌های علمی، باید مشخص شود. انجمن‌های علمی خدمات ارزشمند علمی و پژوهشی دارند و فعالیت‌های آنان موجب ارتقای علمی کل مجموعه می‌گردد.

معاون پژوهش جامعةالمصطفی، در پایان، خاطرنشان کرد: ارتباط میان انجمن‌ها می‌تواند موجب هم‌افزایی و بهره‌وری بیشتر آنان گردد. همچنین انجمن‌های علمی می‌توانند بحث خلأ نیازشناسی میدانی ما را مرتفع کنند.

همچنین در ابتدای این مراسم، آقای قلی‌زاده، دبیر دائمی هفته پژوهش نیز ضمن خوشامدگویی به پژوهشگران حاضر در جلسه، ابراز داشت: این مراسم، در حقیقت، تقدیر از پژوهشگرانی است که در حوزه پژوهش سرآمد هستند یا در برپایی و فعال نگه داشتن انجمن‌های علمی المصطفی نقش‌آفرینی می‌نمایند.

وی رویکرد معاونت پژوهش جامعةالمصطفی را گرایش حداکثری به سمت پژوهشگران غیرایرانی دانست و گفت: معاونت پژوهش در برنامه‌های جدید خود، عزم جدی برای پشتیبانی و سامان‌دهی پژوهشگران گرامی جامعةالمصطفی دارد. هفته پژوهش امسال، شور و نشاطی در همه واحدهای صفی و ستادی جامعةالمصطفی پدید آورد که استقبال گسترده از نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی المصطفی، تبلور بخشی از این نشاط پژوهشی است. امیدواریم به همت همه پژوهشگران، استادان، فضلا و مسئولان، چهره علمی جامعةالمصطفی در عرصه بین‌المللی ظهور و ثبوت بیشتری یابد.

گفتنی است، در پایان این مراسم، از پژوهشگران، مدیران نشریات، انجمن‌ها و تشکل‌های علمی برتر جامعةالمصطفی با اهدای جوایزی تقدیر به عمل آمد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha