شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر/ آیین تکریم و معارفه مدیر شهرک مهدیه/ حجت الاسلام والمسلمین ملانوری

حوزه/ مسجد و جمعیت دو موضوع و محور بخش ویژه هشتمین جشنواره هنر آسمانی دانست و گفت: بیانیه گام دوم، تمدن‌سازی و محوریت قرآن و اهل بیت(ع) از پایه‌های اصولی جشنواره هنر آسمانی است و در ارزیابی آثار به این ملاک‌ها و محورها توجه خواهیم نمود.

حجت الاسلام والمسلمین حسین ملانوری، امروز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن اشاره به مسئله هنر در حوزه‌های علمیه، گزارشی از برگزاری جشنواره هنر آسمانی ارائه کرد و گفت: جشنواره هنر آسمانی رسما از سال ۱۳۸۴ آغاز به کار کرده، در این دو دهه آثار و برکات فراوانی در تقویت هنر در حوزه داشته است، به گونه‌ای که برگزاری این جشنواره انگیزه فراوانی را برای خلق آثار ارزشمند در عرصه هنر دینی و تبلیغ دین، ایجاد نموده است.

رهبر معظم انقلاب بارها جویای جایگاه هنر در حوزه های علمیه شده اند

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه با بیان این که حوزه‌های علمیه در توجه بر اهمیت هنر، اداره ای را در معاونت فرهنگی و تبلیغی ایجاد نموده است، خاطرنشان کرد: توجه ساختاری مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه نسبت به مقوله هنر، نشان دهنده عزم راسخ حوزه های علمیه بر تقویت حوزه هنرهای دینی و تبلیغی است؛ رهبر معظم انقلاب بارها جویای جایگاه هنر در حوزه های علمیه بوده اند.

وی با اشاره به این که مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، طرح جامعی را برای هنر در ابعاد مختلف طراحی نموده، به کارگیری و پشتیبانی طلاب در عرصه‌های مختلف هنری در این طرح جامع دیده شده است، خاطرنشان کرد: برگزاری دوره‌های آموزش‌های کوتاه‌مدت هنری به طلاب و فضلای حوزه‌های علمیه سراسر کشور، از نخستین اهداف این طرح جامع است.

حجت الاسلام والمسلمین ملانوری، ابراز داشت: مرکز آموزش های مهارتی حوزه‌های علمیه، بیش از ۴۰۰ کارگاه مهارتی را برگزار می‌کند که تعدادی از این کارگاها در زیر مجموعه شاخه هنر ترسیم و تعریف شده اند.

وی به ایجاد رشته تبلیغ و ارتباطات در حوزه‌های علمیه اشاره کرد و ابراز داشت: جشنواره هنر آسمانی در دوره هشتم، از ۱۵ آبان ماه آغاز شده است و طلاب و روحانیون می توانند آثار خود را تا پایان دی ماه ۱۴۰۰ به دبیرخانه این جشنواره ارسال نمایند. ۱۵ بهمن ماه ۱۴۰۰ مراسم اختتامیه هشتمین جشنواره هنر آسمانی برگزار خواهد شد.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه، با بیان این که موضوعات جشنواره در دو بخش عمومی و بخشی ویژه دنبال می شود، خاطرنشان کرد: عفاف و حجاب، سبک زندگی اسلامی، اقتصاد مقاومتی، امید آفرینی، مدیریت جهادی، امر به معروف و نهی از منکر و اعتیاد از مهمترین موضوعات بخش عمومی است که ناظر به محورهای بیانیه گام دوم انقلاب مورد توجه قرار گرفته است.

وی موضوع مسجد و جمعیت را دو موضوع و محور بخش ویژه هشتمین جشنواره هنر آسمانی دانست و گفت: بیانیه گام دوم، تمدن‌سازی و محوریت قرآن و اهل بیت(ع) از پایه‌های اصولی جشنواره هنر آسمانی است و در ارزیابی آثار به این ملاک‌ها و محورها توجه خواهیم نمود.

حجت الاسلام والمسلمین ملانوری، با بیان این که رشته‌های هنری در جشنواره هنر آسمانی، در دو بخش هنرهای نمایشی و هنر های تجسمی طراحی شده است، خاطرنشان کرد: «کارگردانی»، «تهیه‌کنندگی»، «بازیگری»، «فیلم نامه»، «نمایش‌نامه» و «بازی نامه» رشته های بخش هنرهای نمایشی و «طراحی»، «نقاشی»، «گرافیک»، «تصویری سازی»، «خوشنویسی»، «عکاسی»، «نگارگری» و «کاریکاتور» رشته‌های بخش هنرهای تجسمی را تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه جشنواره هنر آسمانی ویژه طلاب و روحانیون بوده، همه روحانیون سراسر کشور می توانند در آن شرکت نمایند، اظهار داشت: طلاب و روحانیون حوزه‌های علمیه برادران، خواهران و نیز طلاب غیر ایرانی می توانند آثار خود را به این جشنواره هنری ارسال نمایند.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه، به شرایط پذیرش آثار هنری در هشتمین جشنواره هنرهای آسمانی اشاره نمود و اذعان‌داشت: عدم ارسال اثر هنری در ادوار گذشته جشنواره، مرتبط با یکی از موضوعات جشنواره خلق شده باشد، اثر هنری جدید و حداکثر در دو سال اخیر تولید شده باشد، اثر هنری در جشنواره‌های رسمی کشور حائز رتبه نشده باشد و نقش صاحب اثر در تولید و خلق آن موثر و تعیین کننده باشد، از مهمترین شرایط پذیرش آثار در دبیرخانه جشنواره هنر آسمانی است.

وی به برخی دیگر از نکات این جشنواره اشاره نمود و یادآور شد: هر فرد تنها در دو رشته هنری می توانند شرکت نموده، در هر رشته، تنها سه عصر پذیرفته خواهد شد؛ در هر رشته هنری شرایط دیگری نیز وجود دارد و عزیزان می توانند به پایگاه اطلاع رسانی هشتمین جشنواره هنرهای آسمانی مراجعه نموده، آثار خود را بر اساس شرایط ارسال نمایند.

جوایز جشنواره هنرهای آسمانی از دیگر بخش‌های مورد تاکید حجت الاسلام والمسلمین ملانوری بود؛ در هشتمین جشنواره هنرهای آسمانی به نفرات برگزیده رشته‌های مختلف بخش‌های دوگانه جشنواره تندیس جشنواره، لوح تقدیر و مبلغ ۱۰ میلیون تومان به صورت نقدی پرداخت خواهد شد.

وی در بخش پایانی سخنان خود، تصریح کرد: شرکت کنندگان در جشنواره هنر آسمانی می توانند آثار خود را در پایگاه اینترنتی جشنواره هنر آسمانی به نشانیwww.honareasemani.ir بارگذاری و یا به صورت پستی به آدرس دبیرخانه به نشانی: قم، بلوار شهید صدوقی، خیابان فجر، خیابان دانش، مجتمع شهید صدوقی فاز ۷، طبقه دوم دبیرخانه جشنواره هنر آسمانی ارسال نمایند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha