چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳ |۲۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 29, 2024
همایش طلیعه حضور1400یزد

حوزه/ نایب رئیس شورای حوزه علمیه یزد در جمع بانوان طلبه جدیدالورود یزد، محاسبه نفس، مدیریت درونی و عدم تجمل گرایی را از الزامات طلبگی برشمرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در یزد، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدکاظم مدرسی، پنج شنبه در همایش طلیعه حضور حوزه علمیه خواهران استان یزد که به میزبانی مدرسه علمیه کاظمیه برگزار شد، اصول و الزامات طلبگی را برشمرد و اظهار داشت: یکی از این اصول، ایمان به طلبگی و اهداف آن است؛ طلبه باید معتقدانه و باورمندانه قدم به وادی طلبگی بگذارد وگرنه با اندک مشکلی هدف و مسیر طلبگی تغییر می کند.

وی با بیان اینکه علاوه بر هدف، مسیر و راه رسیدن به هدف نیز حائز اهمیت است عنوان کرد: باید طلبه با این مسئله کنار بیاید که راه رسیدن به هدفش، خانه نشینی و فعالیت های مجازی یا تحصیل در حوزه و کسب علم است؟

نایب رئیس شورای حوزه علمیه یزد، با اشاره به ابزار طلبگی گفت: مطالعه، درس، استاد، مدیریت، نظم، اخلاص، کوشش و قصد قربت از جمله ابزار مادی و معنوی طلبگی است.

حجت الاسلام والمسلمین مدرسی، دومین اصل طلبگی را مسئولیت پذیری دانست و بیان کرد: اگر طلبه ای این مهم را رعایت نکند طلبگی او کامل نیست، زیرا یکی از وجوه مسئولیت پذیری هم فراگیری علم و عمل به آن علم است که باید سرلوحه کار طلبه ها قرار گیرد.

وی با معرفی کتاب آدابُ المُتَعَلِّمین خواجه نصیرالدین طوسی، علمی را علم اصیل دانست که بر مبنای قرآن و اهل بیت باشد و خاطرنشان کرد: همین ادبیات پایه ای که طلبه ها در حوزه فرامی گیرند نیز ضروری و دارای اهمیت است، زیرا این ادبیات وسیله ای برای دستیابی به علم اصیل به شمار می رود.

استاد حوزه همچنین الزامات عملی طلبگی را برشمرد و اظهار کرد: محاسبه نفس، مدیریت درونی و خودکنترلی و نیز توجه به هزینه های زندگی طلبگی و عدم ریخت و پاش یا عدم تجمل گرایی از مسائلی است که انتظار می رود طلبه ها آنها را رعایت کنند.

حجت الاسلام والمسلمین مدرسی تأکید کرد: شأن طلبگی ایجاب می کند که طلبه در هر جشن و مراسم عروسی و هر مکانی که خلاف مروت و عرف متشرع است، حضور نیابد؛ همچنین باید بر رفتارهای ظاهری کنترل و نظارت داشته باشد.

وی افزود: یادداشت برداری و نوشتن یکی دیگر از الزامات عملی طلبگی است که باید طلبه ها همواره در همه مکانی مدنظر داشته باشند.

نائب رئیس شورای حوزه علمیه یزد، در پایان به کتاب تفسیر منصوب به امام حسن عسکری علیه السلام اشاره کرد و گفت: ۲۷ روایت در این کتاب درباره ایجاد انگیزه و نحوه مسئولیت پذیری و اصول طلبگی است و توصیه می کنم خواهران و برادران طلبه آنها را مطالعه کنند.

انتهای پیام /۳۱۳/۴۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha